Adres
|
:
|
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Isparta Bilişim Teknolojileri Meslek Yüksekokulu
|
|
Genel Bilgi
|
:
|
İmalat Yürütme Sistemleri (İYS) programı, üretim süreçlerinin dijital ortamda izlenmesi, yönetilmesi ve optimize edilmesini sağlayan teknik elemanlar yetiştirmeyi amaçlar. Öğrencilere PLC, SCADA, sensör teknolojileri, veri tabanı yönetimi, üretim planlama ve MES yazılımları gibi konularda uygulamalı eğitim verilir. Mezunlar, üretim tesislerinde MES teknisyeni olarak çalışabilir, otomasyon sistemlerini yönetebilir veya ERP-MES entegrasyonlarında görev alabilir. Endüstri 4.0 uyumlu bilgi ve beceriler kazandırılan bu programdan mezun olanlar, DGS ile ilgili mühendislik bölümlerine geçiş yapma hakkı da kazanabilir.
|
|
Edinilen Ünvan
|
:
|
İmalat Yürütme Teknikeri
|
|
Yeterlilik Düzeyi
|
:
|
-
|
|
Kabul Koşulları
|
:
|
Lise diploması
|
|
Önceki Öğrenmenin Tanınması İçin Özel Düzenlemeler(Yatay Geçiş,Dikey Geçiş v.s.)
|
:
|
Üniversitemiz ders bilgi paketinde her bir ders için öğretim elemanı tarafından belirlenen öğretim yöntem ve teknikleri bulunmaktadır. Her bir dersin öğrenme-öğretme yöntemi dersin çıktısında yer alan “Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri” başlığı altında verilmektedir.
Öğretim Elemanı Merkezli Yöntemler; düz anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, seminer, konferans, gösterim, Tartışma Yöntem ve Teknikleri; büyük grup tartışması, küçük grup tartışması, münazara, beyin fırtınası, zıt panel tekniği, çember tekniği, altı şapkalı düşünme tekniği, örnek olay yöntemi, zihin haritası,
Öğrenci Merkezli Yöntem ve Teknikler; Problem Çözme Yöntemi, Ödev, Proje Hazırlama, Tez Hazırlama, Rapor Yazma, Alan Çalışması, Sosyal Faaliyet, Arazi Çalışması, Bireysel Çalışma Yöntemi, Grup
Çalışması Yöntemi, Uygulama, Staj, Yerinde Uygulama ,Mesleki Faaliyet, Gösterip Yaptırma yöntemi/ Bilgisayar destekli öğretim yöntemi ,Benzetim tekniği, Rol oynama yöntemi, Drama tekniği, Sınıf Dışı Öğretim/Gezi gözlem yöntemi, Deney ve laboratuvar yöntemi, Aktif Öğrenme Teknikleri Okuma, İstasyon tekniği ,Akvaryum tekniği, Konuşma halkası tekniği, Görüş geliştirme tekniği, Balık kılçığı tekniği (Neden-sonuç diyagramı), Kavram haritaları, Eğitsel oyunlar, Ters-yüz öğrenme, Tasarımı, Mikro öğretim yöntemleri kullanılmaktadır.
ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ KILAVUZU (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/204644)
|
|
Yeterlilik Zorunlulukları ve Yönetmeliğe Uygunluk
|
:
|
Ulusal yeterlilik sistemi üç Bolonya süreci seviyesini içerebilir (ya da orta seviye yeterlilikleri) (örneğin kısa süreç olan ilk süreç). Bu seviyeler üniversitelere belirlli yeterlilikleri yapılandırmayı ve yeterlilik vasıtasıyla ilerlemek üzere düzenlemeye izin verir. Türkiye’de yeterlilik zorunlulukları ve yönetmeliğe uygunluk YÖK tarafından belirlenir.
|
|
Programın Hedefleri
|
:
|
İmalat Yürütme Sistemleri (İYS) önlisans programı, üretim sektörünün dijitalleşme sürecine uyum sağlayabilecek, teknolojik altyapıyı etkin kullanabilen nitelikli teknikerler yetiştirmeyi amaçlar. Program, üretim sahalarında gerçek zamanlı veri toplama, analiz etme, izleme ve kontrol etme gibi kritik görevleri üstlenecek mezunlar yetiştirir. Bu doğrultuda öğrencilere; üretim planlama, otomasyon sistemleri, sensör teknolojileri, PLC programlama, veri tabanı yönetimi, SCADA ve MES yazılımları gibi konularda hem teorik hem de uygulamalı eğitim verilir. Programın temel hedefi, sanayi kuruluşlarında üretim süreçlerinin daha verimli, izlenebilir ve kontrol edilebilir hale getirilmesini sağlayacak insan kaynağını karşılamaktır. Ayrıca program, öğrencilere Endüstri 4.0, IoT (Nesnelerin İnterneti), yapay zekâ destekli üretim sistemleri gibi güncel teknolojilere dair temel bilgiler kazandırarak, mezunların gelişen iş gücü piyasasında rekabetçi ve yenilikçi bireyler olmasını hedefler. Mezunlar, teknik bilgi ve problem çözme becerileriyle üretim sektöründe önemli görevler üstlenmektedir.
|
|
Örneklerle Mezunlar İş Profilleri
|
:
|
İmalat Yürütme Sistemleri programı mezunları, sanayide dijital üretim süreçlerini yöneten birçok pozisyonda görev alabilir. Bir otomotiv fabrikasında MES teknikeri olarak üretim hattından gelen verileri analiz eder, üretim duruşlarını raporlar ve verimliliği artırmaya katkı sağlarlar. Gıda veya tekstil sektörlerinde SCADA ve PLC destek elemanı olarak otomasyon sistemlerinin kurulumuna ve takibine yardımcı olurlar. ERP-MES entegrasyonlarında görev alarak veri akışını düzenler, üretim planlama birimlerinde iş emirlerini sisteme girer ve takibini yaparlar. Ayrıca, IoT destek teknikeri olarak makineleri internete entegre eder, gerçek zamanlı veri izleme sistemlerine katkı sunarlar.
|
|
Başka Çalışmalara Geçiş İmkanı
|
:
|
İmalat Yürütme Sistemleri programı mezunları, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) aracılığıyla lisans eğitimine devam etme hakkına sahiptir. Başarı durumlarına göre geçiş yapabilecekleri lisans programları arasında Endüstri Mühendisliği, İmalat Mühendisliği, Yönetim Bilişim Sistemleri (MIS), Bilgisayar Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği gibi bölümler yer almaktadır. Bu bölümler, mezunların üretim, otomasyon ve bilişim alanlarındaki teknik bilgi birikimlerini mühendislik düzeyine taşıyabilmelerine olanak sağlar. Ayrıca, mezunlar çeşitli sertifika programları ve kurslarla üretim teknolojileri, yazılım geliştirme, veri analitiği gibi alanlarda kendilerini geliştirerek farklı sektörlerde kariyerlerine yön verebilirler. Bu sayede hem akademik hem de profesyonel anlamda ilerleme fırsatına sahip olurlar.
|
|
Programın Eğitim Amaçları
|
:
|
İmalat Yürütme Sistemleri Operatörlüğü (Manufacturing Execution Systems, MES), gerçek zamanlı kalite veri kontrolleri, verim ve performans izleme, spesifikasyonların ve iş kurallarının otomatik olarak uygulanması ve üretildiği gibi makine veya birim izlenebilirliği sağlayarak üretimde insan hatasını ortadan kaldırmaya yönelik bir programdır. MES, üretim aşamalarında makine, hat, yarı mamul ve mamul takibini sağlamak, bu takip için gerekli verileri toplamak, bu veriler ışığında raporlar ve analizler yapılmasını sağlamak için kullanılan bir sistemdir.
|
|
Sınav Ve Değerlendirme Kuralları
|
:
|
Her ders için en az bir ara sınav ve bir final sınavı yapılır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Başarı notu, ara sınav notunun %40’ı ve final sınavı notunun %60’ı alınarak hesaplanır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notu bağıl değerlendirme sistemi ile değerlendirilerek harf notuna dönüştürülür. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az CC harf notu alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Öğrencilere, mezun olabilmek için devamını sağlayıp başarısız olduğu en fazla üç ders için veya son dönemde (FF) veya (FD) almadıkları halde GNO’su 2.00’ın altına düşen öğrencilere (DD), (DC) veya (CC) notu aldıkları en fazla üç ders için ek sınav hakkı verilir. Ek sınavlardan alınan not başarı notu yerine geçer. Öğrenci ek sınav haklarından her yarıyıl sonunda yararlanır.
|
|
Mezuniyet Koşulları
|
:
|
Öğrencilerimiz, programdaki mevcut derslerin tümünden (120 AKTS karşılığı) başarılı olmalı, 4.00 üzerinden en az 2.00 genel ağırlıklı not ortalaması elde etmeli, İşletmede Mesleki Eğitimini tamamlamalı ve kurum stajını yapmalıdır. Bu kriterleri sağladıklarında mezun olabilirler.
|
|
Programın Türü(Tam zamanlı, Yarı zamanlı, Uzaktan Öğretim)
|
:
|
Tam zamanlı
|
|
|