Ders Adı Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Ders Kodu ATA-3000
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 4.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SİBEL YILDIZ KOCAKAHYA
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Eğitim, kültür, sosyal ve ekonomik alanlardaki Milli Mücadele, Atatürk’ün hayatı, Türk İnkılâbının stratejisi, Siyasi, sosyal ve kültürel ve hukuk alandaki inkılâpları ve bu inkılâpların oluş sürecini anlatır. Atatürk dönemindeki iç ve dış siyasi olayları Atatürk’ün dünya barışı için çabaları. Atatürk ilkelerine ve ülkeye olan iç ve dış tehditlere karşı gençliği uyarmak ve Türkiye’nin jeopolitik konumu hakkında bilgi vermek.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencilere Atatürk’ün liderlik ve inkılâp anlayışını onun ırkçılık dışı milliyetçilik ve dünya barışı için çabalarını ve Türkiye’nin modernizasyonu hususundaki çabalarını kavratmak.
No Dersin Kazanımları  
1 Osmanlı Devleti'ni çöküşe götüren sebepleri kavrar.
2 Geçmişten dersler çıkararak, bugünü anlar, geleceğe dair bakış açısı oluşturur.
3 Farklı disiplinler arasında ilişki kurar.
4 Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş sürecini kavrar.
5 Tarihi olayları yorumlayarak bugünü değerlendirebilir.
6 Milli egemenliğin gelişim sürecini ve önemini anlayabilir.
7 İnkılap, Islahat kavramlarını tanımlayabilir.
8 Türk İnkılâbının gerekçeleri ile birlikte doğru bir şekilde anlar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Osmanlı Devletine genel bir bakış ve Osmanlı Devletinin çöküş sebepleri. Islahat hareketleri ve sonuçları. Osmanlı Devletini kurtarmaya dönük fikir hareketleri. Şark Meselesi
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
2 Osmanlı Devletinin çöküşünü tetikleyen savaşlar (93 Harbi, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları)I. Dünya Savaşı öncesinde dünyanın genel durumu ve Osmanlı Devleti
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
3 I. Dünya Savaşının çıkışı, Osmanlı Devletinin savaşa girmesi ve savaştığı cepheler.20. yüzyılda Dünyayı etkileyen fikir akımları, bu akımların azınlıklar üzerindeki etkisi ve Ermeni Meselesi
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
4 Mondros Mütarekesi, Önemli hükümleri ve Osmanlı’yı paylaşma projeleri.İşgaller, İşgaller karşısında toplumun, İstanbul hükümetinin ve azınlıkların tutumu. Cemiyetler, Faaliyetleri ve Genel özellikleri.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
5 Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkması, Milli mücadelenin başlaması, Genelgeler ve Kongreler.Temsil Heyeti- İstanbul hükümeti arasındaki ilişkiler Meclis-i Mebusanın açılması, Misak-ı Milli, İstanbul’un işgali, TBMM’nin açılması ve Milli Mücadelenin yönetimini ele alması, İsyanlar ve tedbirler.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
6 Doğu ve Güney Cephesinde Milli Mücadele. Batı Cephesi Savaşları.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
7 Milli Mücadele Döneminde Siyasi faaliyetler ve antlaşmalar. Mudanya görüşmeleri ve Saltanatın Kaldırılması.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
8 Lozan Müzakereleri’nin ve Lozan Anlaşması’nın Tahlili ve Sevres ile kıyaslanarak değerlendirilmesi.Cumhuriyetin İlanına giden siyasal süreç ve Cumhuriyetin ilanı
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
9 İnkılâp Kavramı. Türk İnkılâbının Dünyayı etkileyen diğer ihtilallerle kıyaslanması. Atatürk İlke ve İnkılâplarının Tarihî ve Fikrî Temelleri.Laiklik
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
10 Cumhuriyetçilik. Milliyetçilik
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
11 İnkılâpçılık. Devletçilik
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
12 Halkçılık. Atatürk İlkeleri Çerçevesinde Yapılan Reformlar (Hukuki Reformlar- Siyasi alanda Reformlar)
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
13 Eğitim ve Kültür Reformları- Sosyal hayatı etkileyen reformlar. Atatürk Dönemi İç politika alanında gelişmeler
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
14 Atatürk Dönemi Dış Politikası Ön Hazırlık. Genel Değerlendirme.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Disiplinler arası ve ekip anlayışı ile çalışma yeteneği. 1
2 Arazi uygulamaları için gerekli, modern ve klasik ölçme teknikleri, ölçme aletlerinin temel yapısı ve kullanma becerisi kazandırmak. 1
3 Yeryüzü altında, üstünde ve üzerinde belli bir konumu ve biçimi olan nesnelere ait verilerin toplanması, işlenmesi, analizi, sunumu ve ulaşılan bilgilerin araziye uygulanması konusunda bilgi ve deneyim. 1
4 Harita tasarımı, çizimi, kullanımı, çoğaltımına yönelik bilgi. 1
5 Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak. 1
6 Temel bilgisayar kullanımı yanında, mesleğin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanmak, verilerin analizi ve sunumunu yaparak teknik hizmet sunabilme yeteneği 1
7 Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda vatandaşlık bilincine, dil bilgisine, iş güvenliği ve çevre koruma bilgisine ve etik değerlere sahip olmak. 1
8 Sanat yapıları, bina ve yol projelerinin uygulanması için gerekli verilerin alımı, işlenmesi, teknik ve plan mevzuatlarına göre uygulamalarda deneyim kazanma yeteneği. 1
9 Yapılmış ve yapılmakta olan paftaların okunması, koordinat sistemlerinin dönüştürülmesini kullanma yeteneği. 1
10 Kentsel ve kırsal toprak düzenleme, bütünleyebilme, gerekli teknik ve mevzuatları kullanabilme, toplumsal gelişim süreçlerini analiz edebilme yeteneği. 1
11 Ulusal jeodezik ağları ve ilgili mevzuatın anlaşılması, GPS uygulamaları hakkında uygulama yeteneği. 1
12 Arazi uygulamalarında ekip koordinasyonu sağlanarak gerekli detay noktalarının alım krokilerinin düzenlenmesi ve arazi grubu içerisinde uyumlu çalışma yeteneği. 1
13 Arazi çalışmalarında karşılaşılan problemleri tanımlama, analiz etme ve çözme yeteneği 1
14 Kamu kuruluşlarının arşiv düzenlemesi öğretilerek gerekli dokümanların kamu kuruluşlarından nasıl temin edileceği bilgisinin verilmesi 1
15 Kamu kuruluşlarının istediği nitelikte dosyaların sunulması. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 112    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer 1-Mustafa Kemal, Nutuk, Ankara 1997. 2-Turan Refik , Hayta Necdet, Çakmak M. Ali , Dönmez Cengiz , Şahin Muhammet, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2011. 3-Mumcu, Ahmet, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi, Ankara 1971. 4-Selvi, Haluk, Enis Şahin, Mustafa Demir, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, İstanbul 2006. 5-Aybars, Ergun, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi 1-2, İzmir 2005. 6- Komisyon, Türkiye Cumhuriyeti 1-2 Atatürk Araştırma Merkezi Yayını 7- Komisyon, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını. 8- Yılmaz Salih , Türkman Sayim , Baytal Yaşar , Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2014.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri