Ders Adı Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I
Ders Kodu ATA-160
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör.Sonay DOSTUÇOK
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Osmanlının çöküş sebeplerine genel bir bakış, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden yol, Osmanlı’nın son dönemindeki fikir akımları, Mondros mütarekesi sonrasında ülkenin karşı karşıya kaldığı durum ve Atatürk’ün Samsun yolculuğu, Milli Mücadelenin ilk adımı, Milli güçler ve Misak-ı Milli, TBMM’nin kurulması, savaşın idaresini ele alması ve Batı Cephesindeki savaşlar, Büyük Taarruz ve zafer.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Atatürk’ün prensiplerini ve Türk İnkılâbının gerekçelerinin ana temasını vermek
No Dersin Kazanımları  
1 Osmanlı Devleti'ni çöküşe götüren sebepleri kavrar
2 İnkılap, Islahat kavramlarını tanımlayabilir.
3 I.Dünya Savaşı'nın sebep ve sonuçlarını değerlendirebilir.
4 Milli Mücadeleyi tanımlayabilir.
5 Milli egemenliğin gelişim sürecini ve önemini anlayabilir.
6 Tarihi olayları yorumlayarak bugünü değerlendirebilir.
7 Ortak değerlerde birleşerek, birlik beraberlik düşüncesi kazanır.
8 Geçmişten dersler çıkararak, bugünü anlar, geleceğe dair bakış açısı oluşturur.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Osmanlı Devletine genel bir bakış ve Osmanlı Devletinin çöküş sebepleri. Islahat hareketleri ve sonuçları.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
2 Osmanlı Devletini kurtarmaya dönük fikir hareketleri. Şark Meselesi
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
3 Osmanlı Devletinin çöküşünü tetikleyen savaşlar (93 Harbi, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları)
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
4 I. Dünya Savaşı öncesinde dünyanın genel durumu ve Osmanlı devleti
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
5 I. Dünya Savaşının çıkışı, Osmanlı Devletinin savaşa girmesi ve savaştığı cepheler.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
6 20. yüzyılda Dünyayı etkileyen fikir akımları, bu akımların azınlıklar üzerindeki etkisi ve Ermeni Meselesi
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
7 Mondros Mütarekesi, Önemli hükümleri ve Osmanlı’yı paylaşma projeleri
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
8 İşgaller, İşgaller karşısında toplumun, İstanbul hükümetinin ve azınlıkların tutumu. Cemiyetler, Faaliyetleri ve Genel özellikleri.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
9 Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkması, Milli mücadelenin başlaması, Genelgeler ve Kongreler.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
10 Temsil Heyeti- İstanbul hükümeti arasındaki ilişkiler Meclis-i Mebusanın açılması, Misak-ı Milli, İstanbul’un işgali, TBMM’nin açılması ve Milli Mücadelenin yönetimini ele alması, İsyanlar ve tedbirler.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
11 Doğu ve Güney Cephesinde Milli Mücadele
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
12 Batı Cephesi Savaşları
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
13 Milli Mücadele Döneminde Siyasi faaliyetler ve antlaşmalar.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
14 Mudanya görüşmeleri ve Saltanatın Kaldırılması.
  Ön Hazırlık: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I/1, I/2, YÖK Yayını
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 İşletmecilik temel kavramlarını anlama, İşletmenin temel fonksiyonları, İşletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, İşletmeler ve çevreleri, İşletmenin amaçları, Fizibilite etütleri, Firmalar arası İşbirlikleri ve Girişimcilik konularını anlama, anlatma ve kullanma. 1
2 İş/ işletme kurma gereklerini kavrama, örgütsel düzeyde analiz etme ve tasarlama İşletme yönetiminin planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol işlevlerini kavrama, anlatma ve uygulama; İşletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarını kavrama. 1
3 Kalite bilincine sahip olma, kaliteli iş yapma ve sonuçlandırma. 1
4 Ekonomi, işletme ve muhasebe alanlarında kullanılan yönetim bilgi sistemleri ve bilişim uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisine sahip olma. 5
5 İşletme yönetiminin yerel, ulusal, uluslar arası ve küresel boyutlarını kavrama; bu bağlamda Stratejik Yönetimin Temel Kavramları, Stratejik Yönetimin Kapsamı, Stratejik Yönetimin Süreci ve Safhaları, Stratejik Yönetim ile ilgili Yaklaşımlar, Strateji Geliştirme Süreci ve Stratejik Analiz, Stratejik Alternatiflerin Analizi ve Strateji Seçimi, Stratejileri Uygulama ve Kontrol konularında bilgi sahibi olma. 1
6 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanma. 1
7 Disiplin içi ve disiplinlerarası takımlarla çalışma; Yenilik ve değişime açık, girişimci yaşamboyu öğrenme davranışı kazanma; Liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olabilme. 1
8 İş yaşamının hukuki, toplumsal ve ahlaki sorumluluklarını kavrama ve toplumsal dönüşümü algılama; Borçlar Hukuku, Kıymetli Evrak Hukuku Ticari İşletme Hukuku, Medeni Hukuk, Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında temel bilgilere sahip olma. 1
9 Küreselleşme sürecinde işletmelerin sürekliliklerini sağlama noktalarında, Pazar araştırması, bilgi sistemleri, tüketici davranışları, pazarlama karması, stratejiler, talep tahmini, Pazar bölümleme, Stratejik pazarlama, global pazarlar, bilgi sistemleri, işletme davranışları, Pazar bölümleme, ürün ve hizmet stratejileri, ürün hayat eğrisi, fiyatlama, tedarik zinciri konularını anlama, kavrama 1
10 Kendini ifade etme ve kurumunu temsil etme konusunda Türkçe´yi ve gerektiği yerde yabancı dil bilgisini doğru, kurallara uygun biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip. 1
11 İşletmecilik bilgi ve becerilerini pazarlama, üretim, finans, insan kaynakları, muhasebe alanlarının en az birinde uygulayabilme. 1
12 Ekonomik-sosyal ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik-sosyal ve mali gelişmeleri analiz edebilme, finansal sistemleri anlama, finansal planlama, tahminleme, bütçeleme, fizibilite etütleri konularında bilgi sahibi olma ve ekonomik konularda görüş bildirebilme, çeşitli ekonomik sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma. 1
13 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde iktisat, işletme, maliye, hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olabilme. 1
14 Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme. 1
15 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurarak stratejik yaklaşımlar geliştirebilme. 1
16 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, Üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve rota analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması ve talep tahmin yöntemleri, istatistiksel kalite kontrol konularını anlama ve kavrama. 1
17 Öğrencilerin gerçek hayat karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlama. 1
18 Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip olma, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma. 1
19 Muhasebenin işletmeler açısından önemi, kapsamı, temel muhasebe kavramları, işletmelerin mali ve finansal rasyo ve tabloları hakkında teorik bilgilere sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 20
Finalin Başarıya Oranı 80
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 71    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler -
Sınavlar -
Materyal Diğer 1-Mustafa Kemal, Nutuk, Ankara 1997. 2-Turan Refik , Hayta Necdet, Çakmak M. Ali , Dönmez Cengiz , Şahin Muhammet, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2011. 3-Mumcu, Ahmet, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi, Ankara 1971. 4-Selvi, Haluk, Enis Şahin, Mustafa Demir, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, İstanbul 2006. 5-Aybars, Ergun, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi 1-2, İzmir 2005. 6- Komisyon, Türkiye Cumhuriyeti 1-2 Atatürk Araştırma Merkezi Yayını 7- Komisyon, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I /1, I/2, II, YÖK Yayını. 8- Yılmaz Salih , Türkman Sayim , Baytal Yaşar , Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2014.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri