Ders Adı Rüzgar Enerjisi
Ders Kodu ENR-3207
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. İbrahim GENÇ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Rüzgar ve rüzgar türbini kavramları. Rüzgar yapısı ve istatistikler. Rüzgar kaynağı ve anemometre. Rüzgar türbinlerinin tipleri ve karakteristikleri. Rüzgar türbini aerodinamiği. Yatay eksenli rüzgar türbinlerinin dinamiği. Dikey eksenli rüzgar türbinlerinin dinamiği. Rüzgar enerjisi çevrim sistemlerindeki türbülans etkisi. Genel uygulamalar.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere; rüzgar enerjisi çevrim sistemlerine ait temel ilkeleri tanıtmak ve kavramalarını sağlamaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Rüzgar ve rüzgar türbini kavramlarını tanıma ve bilgi sahibi olabilme.
2 Rüzgar yapısı ve istatistiklerini kavrayabilme.
3 Rüzgar kaynağı ve anemometre kavramlarını açıklayabilme.
4 Rüzgar türbinlerinin tiplerini ve karakteristiklerini inceleyip, değerlendirebilme.
5 Rüzgar türbini aerodinamiği kavramını açıklayabilme.
6 Dikey eksenli rüzgar türbinlerinin dinamiğini kavrayabilme.
7 Yatay eksenli rüzgar türbinlerinin dinamiğini kavrayabilme.
8 Rüzgar enerjisi çevrim sistemindeki genel uygulamaları inceleyebilme ve değerlendirebilme.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
9
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Yeni ve yenilenebilir enerji kaynakları
2 Rüzgar ve rüzgar türbini kavramları: tarihçesi, çeşitleri, özellikleri, Türkiye ve dünya açısından kaynak değerlendirmesi
3 Rüzgarın özellikleri, coğrafi değişimler, türbülans, rüzgar hızı ve yönü
4 Bir enerji kaynağı olarak rüzgar kullanımı ve sınıflandırılması
5 Rüzgar ölçüm teknikleri Rüzgar kaynağı ve anemometre: ölçüm sistemleri ve istatistikler.
6 Rüzgar türbini
7 Rüzgar türbinlerinin tipleri ve karakteristikleri: Sabit ve değişken devirli sistemler, şebeke bağlantılı ve otonom sistemler, güçlere göre sınıflandırma.
8 Rüzgar türbini çeşitleri ve sınıflandırılması
9 Rüzgar türbini performans eğrileri
10 Rüzgar yapısı ve Betz teoresi.
11 Rüzgar türbini aerodinamiği: Matematik modeller ve hesaplamalar.
12 Kanat dizayn parametreleri ve incelenmesi: kanat malzemeleri, sürtünme ve direnç kuvveti, aerodinamik frenleme, yıldırım koruması.
13 Yatay eksenli rüzgar türbinlerinin dinamiği: Yerçekimi ve atalet momentleri, normal ve ekstrem rüzgar şartları altındaki davranışlar, çevresel etkiler.
14 Dikey eksenli rüzgar türbinlerinin dinamiği: Yerçekimi ve atalet momentleri, normal ve ekstrem rüzgar şartları altındaki davranışlar
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve orta öğretim düzeyi üzerindeki dersler-uygulama araç ve gereçleri ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek. 4
2 Elektrik enerjisi üretim iletim ve dağıtımı (EEÜİD) sistemlerinde tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek 4
3 EEÜİD sistemleri konusundaki tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek 4
4 EEÜİD alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. 4
5 EEÜİD ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek 2
6 Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek ve denetlemek 1
7 Alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak 1
8 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilmek 1
9 Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak 2
10 Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak 1
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 100    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar Hau, Erich, (2006), “Wind Turbines”, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Germany. Johansson, T.B., Kelly, H., Reddy, A.K.N., Williams, R.H., (1993), “Renewable Energy”, Earthscan, London Freris, L.L., (1990), “Wind Energy Conversion Systems”, Prentice Hall, New York. Jonse, B., (1950), “Elements of Aerodynamics”, John Willy& Sons, New York. Atılgan, M. (1995). Yenilenebilir Enerji Kaynakları, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ders Notları, Denizli
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri