Ders Adı Alternatif Akım Devre Analizi
Ders Kodu ENR-3102
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 5
Dersi Veren(ler) ORHAN ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Alternatif akım devreleriyle ilgili temel kavramlar ve teoriler. AC devre denklemlerini oluşturma ve çözme. Alternatif akım, alternative gerilim, faz ve faz farkı, Anlık-ortalama-etkin değerler, Ac devrelerde güç. Seri RL-RC-RLC devreleri, paralel RL-RC-RLC devreleri, Empedans, rezonans, fazör diyagramları, ac kaynaklar. Alternatif akım altında bobbin ve kondansatörün karakterleri, Sinüsoidal alternative akım ve fazörleri. AC analiz metodları, mesh ve node analiz yöntemleri. Devrenin darbe cevabı ve transfer fonksiyonu. Bağıl indüktans ve transformatör teorisi. Sinüs olmayan sistemler, çok fazlı sistemler.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Alternatif akım devreleri ile ilgili teorem ve kavramları kavrayabilme, gerekli hesaplamalarını yapabilme.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Sinüzoidal bir büyüklüğe ait değerleri açıklar.
2 2. A.A. büyüklüklerini vektörel ifade eder, kompleks sayıları devre çözümünde kullanır.
3 3. Omik direnç üzerinde akım, gerilim, güç, faz açısı ilişkilerini açıklar.
4 4. Kondansatör üzerinde akım, gerilim, güç, faz açısı ilişkilerini açıklar.
5 5. İndüktans üzerinde akım, gerilim, güç, faz açısı ilişkilerini açıklar.
6 6. (R,L,C) devreleri için empedansı kompleks olarak belirtir. Seri ve paralel devrelerde rezonansı açıklar.
7 7. Omik direnç, Bobin ve Kondansatör üzerinde güç ve enerjiyi açıklar.
8 8. Güç katsayısının düzeltilmesini açıklar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Alternatif akım kavramı ve parametreleri
2 Maksimum değer, ortalama değer, ani değer, efektif değer, tepeden tepeye değer, frekans, dalga boyu, açısal hız, faz açısı ve faz farkı, faz farkının küçültülmesi, osiloskop kullanarak alternatif akımın çeşitli değerlerinin ölçülmesi
3 A.A. büyüklüklerini vektörel ifade edilmesi, trigonometrik fonksiyonların devre çözümünde kullanılması.
4 Direnç, kondansatör ve bobin üzerinde akım, gerilim, güç, faz açısı ilişkisi.
5 (R,C) seri devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme.
6 (R,L) seri devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
7 (R,L,C) seri devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
8 (R,C) paralel devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
9 (R,L) paralel devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
10 (R,L,C) paralel devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
11 (R,L,C) seri-paralel devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
12 (R,L,C) seri-paralel devresinde akım, gerilim, güç, faz açısı ve empedansı ifade etme
13 Seri ve paralel devrelerde rezonans.
14 Omik direnç,bobin,kondansatör üzerinde güç ve enerji.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve orta öğretim düzeyi üzerindeki dersler-uygulama araç ve gereçleri ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve o alandaki temel kavramları kavradığını göstermek. 5
2 Elektrik enerjisi üretim iletim ve dağıtımı (EEÜİD) sistemlerinde tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek 5
3 EEÜİD sistemleri konusundaki tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek 4
4 EEÜİD alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. 4
5 EEÜİD ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek 4
6 Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek ve denetlemek 3
7 Alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak 2
8 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilmek 2
9 Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak 2
10 Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak 2
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 142    
Dersin Akts Kredisi 5    
Ders Notu 1. Okumuş M.T., Gümüşoluk A., “Alternatif Akım Devre Analizi”, Maki Yayın, 2003, Kahramanmaraş, Türkiye 2. Arifoğlu U, ‘Elektrik-Elektronik Mühendisliğin Temelleri Alatarnatif Akım Devreleri Cilt-II’ ISBN: 975-316-403-3 Alfa Yayınları, 2000, İstanbul,Türkiye 3. Özdemir A, ‘Elektroteknik-II’ Özkan Matbacılık, Ankara, Türkiye 4. Dalfes M, ‘Elektroteknik Doğru akım ve Altarnatif Akım Temel Kanunlar, Makineler, Problemler, Elektronik, Elektrik Teknolojisi, ISBN: 975-7670-02-2, Seç Kitap Dağıtım, 1993, İstanbul, Türkiye 5. Fethi ERALP “Elektrik Problemleri” 6. Metin KESKİNPALA “Temel Elektrik Ders Notları” A.Ü Yayınları
Diğer Kaynaklar 1. Okumuş M.T., Gümüşoluk A., “Alternatif Akım Devre Analizi”, Maki Yayın, 2003, Kahramanmaraş, Türkiye 2. Arifoğlu U, ‘Elektrik-Elektronik Mühendisliğin Temelleri Alatarnatif Akım Devreleri Cilt-II’ ISBN: 975-316-403-3 Alfa Yayınları, 2000, İstanbul,Türkiye 3. Özdemir A, ‘Elektroteknik-II’ Özkan Matbacılık, Ankara, Türkiye 4. Dalfes M, ‘Elektroteknik Doğru akım ve Altarnatif Akım Temel Kanunlar, Makineler, Problemler, Elektronik, Elektrik Teknolojisi, ISBN: 975-7670-02-2, Seç Kitap Dağıtım, 1993, İstanbul, Türkiye 5. Fethi ERALP “Elektrik Problemleri” 6. Metin KESKİNPALA “Temel Elektrik Ders Notları” A.Ü Yayınları
Materyal
Dökümanlar 1. Okumuş M.T., Gümüşoluk A., “Alternatif Akım Devre Analizi”, Maki Yayın, 2003, Kahramanmaraş, Türkiye 2. Arifoğlu U, ‘Elektrik-Elektronik Mühendisliğin Temelleri Alatarnatif Akım Devreleri Cilt-II’ ISBN: 975-316-403-3 Alfa Yayınları, 2000, İstanbul,Türkiye 3. Özdemir A, ‘Elektroteknik-II’ Özkan Matbacılık, Ankara, Türkiye 4. Dalfes M, ‘Elektroteknik Doğru akım ve Altarnatif Akım Temel Kanunlar, Makineler, Problemler, Elektronik, Elektrik Teknolojisi, ISBN: 975-7670-02-2, Seç Kitap Dağıtım, 1993, İstanbul, Türkiye 5. Fethi ERALP “Elektrik Problemleri” 6. Metin KESKİNPALA “Temel Elektrik Ders Notları” A.Ü Yayınları
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri