Ders Adı Çevre Esasları
Ders Kodu CKK-3105
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Seda TÖZÜM AKGÜL
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Çevre ile ilgili temel kavramlar, Su çevrimi, dünya ve Türkiye’deki su kaynaklarının durumu, Su kalite parametreleri, İçme sularının arıtılması, Atık sularda bulunan kirleticiler, Evsel atık suların arıtılması, Katı atık kavramı, katı atıkların özellikleri, katı atıkların sınıflandırılması, katı atık kaynakları, katı atıkların bertaraf yöntemleri ile ilgili genel bilgiler, Hava kirliliği ve hava kirleticileri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Doğal ve yapay çevrede ortaya çıkan çevre sorunlarının ve doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde kullanım gerekliğinin nedenlerinin anlaşılması, çevre politikası oluşturmada izlenecek metotların tanınması, ulusal ve uluslararası çevrecilik akımlarının öğrenilmesi ve çevreye karşı duyarlı bir birey olmanın gereğine motivasyon sağlanması.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Çevre, çevre kirliliği ve çevre eğitimi gibi çevre ile ilgili temel kavramları ve kapsamını öğrenmek,
2 2. Çevre sorunlarının ortaya çıkışına sebep olan etmenleri öğrenmek,
3 3. Çevre sorunlarına sebep olan etmenlerin ortadan kaldırılmasını veya etkilerinin azaltılmasını sağlayacak uygulamaları/yöntemleri öğrenmek,
4 4. Çevre ile ilgili ulusal ve uluslararası kurum, kuruluşları ve örgütleri tanımak,
5 5. Çevre politikası oluşturmanın ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak,
6 6. Çevresel etkilerin değerlendirilme esaslarını tanımak,
7 7. Doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde kullanım esaslarını öğrenmek,
8 8. Çevreye duyarlı ve çevre bilincine sahip bir birey haline gelmek.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Çevre bilimine giriş, çevre-çevrenin öğeleri-çevrenin bölümleri arasındaki ilişkinin irdelenmesi.
  Ön Hazırlık: Ders notu
2 Çevre sorunları ve sebepleri, nüfus artışı ve tarımsal uygulamaların çevre sorunları üzerine etkilerinin incelenmesi.
  Ön Hazırlık: Ders notu
3 Sanayileşme, kentleşme ve turizmin çevre sorunları üzerine etkilerinin incelenmesi.
  Ön Hazırlık: Ders notu
4 Enerji ve çevre ilişkileri, yenilemeyen enerji kaynakları.
  Ön Hazırlık: Ders notu
5 Yenilenebilir enerji kaynakları, sürdürülebilir kalkınma.
  Ön Hazırlık: Ders notu
6 Çevre eğitimi ve tarihsel gelişimi, Türkiye’de çevre eğitimi, bazı ülkelerde çevre ile ilgili kurumlaşma ve örgütler.
  Ön Hazırlık: Ders notu
7 Çevre ile ilgili bazı önemli kuruluşlar ve faaliyetleri, ulusal ve uluslararası çevre kuruluşları ve faaliyetleri.
  Ön Hazırlık: Ders notu
8 Uluslararası çevre politikaları, Türkiye’nin çevre politikaları, Cumhuriyet öncesi ve Cumhuriyet’in kuruluşundan sonra 1970’lere kadar çevre politikaları, planlı dönemde çevre politikaları, 1980’lerden günümüze çevre politikaları, çevre politikalarının genel değerlendirmesi.
  Ön Hazırlık: Ders notu
9 Alternatif çevrecilik yaklaşımları, organik tarım, genetiği değiştirilmiş organizmalar, çevre sağlığı, çevre hukuku kavramları hakkında bilgilendirme.
  Ön Hazırlık: Ders notu
10 Çevre Yönetimi ve Planlaması, Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği ve diğer mevzuatlar hakkında genel bilgilendirme.
  Ön Hazırlık: Ders notu
11 Çevre Operasyonel Programı, ISO 14000 serisi standartlar ve oluşturulma sebepleri,
  Ön Hazırlık: Ders notu
12 Çevre yönetim sistemleri: Atıksu arıtma tesisleri, katı atık düzenli depolama tesisleri, içme suyu arıtma tesisleri ve geri dönüşüm tesisleri hakkında genel bilgi.
  Ön Hazırlık: Ders notu
13 Su döngüsü, su kirliliği ve kaynakları, sularda katı madde kirliliği, petrol ve yağ kirliliği.
  Ön Hazırlık: Ders notu
14 Göl ve akarsu kirliliği, tarımsal ilaçlar ve gübre kirliliği, deterjanlar ve su kirliliği, hava kirliliği ve kaynakları.
  Ön Hazırlık: Ders notu
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve orta öğretim düzeyi üzerindeki dersler ile uygulama araç ve gereçleri ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerilere sahip olmak ve çevre kirlenmesi ve kontrolü programında temel kavramları kavradığını göstermek, 2
2 Çevre kirlenmesi ve kontrolü programında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek, 3
3 Çevre kirlenmesi ve kontrolü programı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek, 2
4 Çevre kirlenmesi ve kontrolü programında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek, 5
5 Çevre kirlenmesi ve kontrolü programı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek, 4
6 Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek ve denetlemek 1
7 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı kullanabilmek (European Computer Driving Licence, Basic Level ) 3
8 Çevre kirlenmesi ve kontrolü programı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak, 1
9 Çevre kirlenmesi ve kontrolü programı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. 5
10 İngilizce çevre ve çevre kirliliği ile ilgili güncel bilgi, kanun, tüzük ve yönetmelikleri takip etme, etkin iletişim kurma becerisini kazanma.- 1
11 Canlıların birbirleriyle ve çevreleriyle olan etkileşimleri çevre biliminin diğer bilim dalları ile ilişkileri önemli çevresel faktörler olan ışık, sıcaklık, su ve edafik faktörler, ekosistem, yaşam kuşakları (biyomlar) hakkında bilgi kazandırmak. 1
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 5 70
Ödevler 3 1 3
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 17 17
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 17 17
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 149    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Çevre Esasları Dersi ders notları (Basılmamış)
Diğer Kaynaklar 1) AKGÜN, Abuzer, A. YİĞİT, Elif, O. ÇOBANOĞLU, Elif, B. KIYICI, Fatime, KIYICI, Gülbin, C. ÖZSEVGEÇ, Lale, (Editör: Prof.Dr. Vahdettin Sevinç), “Eğitim Fakülteleri İçin Genel Çevre Bilimi”, Maya Akademi Yayın Dağıtım, Ankara, 2009. 2) ÖZKAYA, Abdülkadir, TÜRKOĞLU, Aziz, BAL, Durmuş A., DARÇIN, Emine S., Ş. ÖREN, Fatma, ÇOKADAR, Hulusi, GEZER, Kudret, KURT, Latif, MUTLU, Mehmet, UŞAK, Muhammet, DİNÇ, Muhittin, AYDOĞDU, Mustafa, TATAR, Nilgün, ASLAN, Oktay, BOZKURT, Orçun, SÜLÜN, Sevim, SÜLÜN, Yusuf, GÜÇLÜ, Yüksel, (Editörler: Prof.Dr. Mustafa AYDOĞDU, Yrd.Doç.Dr. Kudret GEZER), “Çevre Bilimi”, Anı Yayıncılık, Ankara, 2007. 3) GÖRMEZ, Kemal, “Çevre Sorunları”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2007. 4) TUNA, Muammer, “Türkiye’de Çevrecilik: Türkiye’de Çevreye İlişkin Toplumsal Eğilimler”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006. 5) MUSLU, Yılmaz, “Ekoloji ve Çevre Sorunları”, Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri