Ders Adı Sensörler
Ders Kodu BPR-3253
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Haberleşme sistemlerindeki osilatör, kuvvetlendirici, karıştırıcı, Pasif filtreler , mixerler, modülasyon ve demodülasyon sistemleri
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Haberleşme sistemlerindeki osilatör, kuvvetlendirici, karıştırıcı, modülatör ve demodülatör gibi temel elemanların yapısını ve çalışma prensiplerini öğretmek
No Dersin Kazanımları  
1 1)Haberleşme Sistemlerinde osilatörlerin öğrenilmesi
2 2)Kuvvetlendirici ve karıştırıcıların öğrenilmesi,
3 3)Modülasyon ve demodülasyon kavramlarının pekiştirilmesi
4 4)Filtre ve Mixer devrelerinin öğrenilmesi
5 Sıcaklık, basınç, gerilme, ışık şiddeti, ivme, hız, akışkanlık, hareket, ses şiddeti, tork, kuvvet algılayıcılarını kavrama.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 ÖLÇME VE GÖSTERGE BİLİMİNE GİRİŞ (Ölçme sistemlerinin elemanları, Genel girdi/çıktı yapısı, Algılama ve dönüştürme prensipleri, Algılayıcı/dönüştürücülerin sınıflandırılması. )
2 ÖLÇME VE GÖSTERGE BİLİMİNE GİRİŞ (Birimler ve Standartlar, Birim dönüşümleri, Dönüştürme hataları.)
3 ÖLÇME VE GÖSTERGE BİLİMİNE GİRİŞ (Hata analizi, İstatistiksel yöntemler, Belirsizlikler, Kalibrasyon yöntemlerine giriş.)
4 ÖLÇME SİSTEMLERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ (Statik özellikler, Dinamik özellikler, Bir transdüserin matematiksel modeli Sıfır, bir ve ikinci derece transdüserleri.)
5 ÖLÇME SİSTEMLERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ (Ani (impulse), kademeli (step), düzgün artan (ramp) ve sinüzoidal girişlere karşı sensör tepkileri.)
6 YAZILIM İLE MODELLEME (Ölçme sistemlerinin yazılım programı kullanılarak modellenmesi.)
7 REZİSTİF TRANSDÜSERLER (Çalışma prensibi ve imalat yöntemleri.)
8 REZİSTİF TRANSDÜSERLER (RTD, LDR, termistör, sıcak tel anemometre ve nem sensörleri.)
9 REZİSTİF TRANSDÜSERLER (Rezistif transdüser kullanılan ölçme sistemlerinde sinyal düzenleme elektronik devrelerinin özellikleri ve uygulamaları.)
10 ENDÜKTİF TRANSDÜSERLER (Endüksiyon potansiyometresi, Değişken manyetik geçirgenlik prensibine göre çalışan transdüserler, E-I sensörü, LVDT, Değişken manyetik geçirgenlik prensibine göre çalışan takometre.)
11 KAPASİTİF TRANSDÜSERLER (Yakınlık sensörleri, Kapasitif transdüserler ve tipleri, Kapasitif mikrofon tipi transdüserler, kapasitif gerilme transdüserleri.)
12 DİĞER TRANSDÜSER ÖRNEKLERİ (Piezoelektrik transdüser, Manyetik kısıtlama (magnetostrictive) transdüserleri, Sayısal (dijital) transdüserler.)
13 DİĞER TRANSDÜSER ÖRNEKLERİ (Fiber-optik transdüser, Foto-elektrik transdüser, Hall etkili transdüser, Akıllı (smart) ve mikro-elektronik sensörler (MEMS).)
14 Sensör seçiminde dikkat edilmesi gereken konular.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 2
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 2
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 4
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 1
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 2
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 2
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 2
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 2
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
11 Algoritma ve veri yapılarını oluşturur ve matematiksel hesapları yapar. 0
12 Web programlama teknolojilerini açıklar ve uygular. 0
13 Veri tabanı tasarımı ve yönetimini gerçekleştirir. 0
14 Yazılımları test eder ve hataları giderir. 0
15 Veri yönetimi, veri işleme ve analiz etme becerisine sahiptir. 0
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 2 10
Ödevler 1 5 5
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 5 2 10
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 101    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Godfrey C. Onwubolu, Mechatronics Principles and Applications, Elsevier Butterworth-Heinemann; E.A. Doebelin, „Measurement Systems – Applications and Design?, Tata Mc Graw Hill, New York, 2012; John P. Bentley, „Principles of Measurement Systems?, 4th Edition,Pearson Education, 2005; S. Ranganathan, Transducer Engineering?, Allied Publishers Pvt. Ltd.,2003; D.V.S. Murthy, „Transducers and Instrumentation?, Prentice Hall of India, 2011; D. Patranabis, Sensors and Transducers?, Prentice Hall of India, 2004.
Diğer Kaynaklar Godfrey C. Onwubolu, Mechatronics Principles and Applications, Elsevier Butterworth-Heinemann; E.A. Doebelin, „Measurement Systems – Applications and Design?, Tata Mc Graw Hill, New York, 2012; John P. Bentley, „Principles of Measurement Systems?, 4th Edition,Pearson Education, 2005; S. Ranganathan, Transducer Engineering?, Allied Publishers Pvt. Ltd.,2003; D.V.S. Murthy, „Transducers and Instrumentation?, Prentice Hall of India, 2011; D. Patranabis, Sensors and Transducers?, Prentice Hall of India, 2004.
Materyal
Dökümanlar Godfrey C. Onwubolu, Mechatronics Principles and Applications, Elsevier Butterworth-Heinemann; E.A. Doebelin, „Measurement Systems – Applications and Design?, Tata Mc Graw Hill, New York, 2012; John P. Bentley, „Principles of Measurement Systems?, 4th Edition,Pearson Education, 2005; S. Ranganathan, Transducer Engineering?, Allied Publishers Pvt. Ltd.,2003; D.V.S. Murthy, „Transducers and Instrumentation?, Prentice Hall of India, 2011; D. Patranabis, Sensors and Transducers?, Prentice Hall of India, 2004.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri