Ders Adı Haber Toplama Yazma
Ders Kodu RTV-3103
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 5
Dersi Veren(ler) 4-Muharrem Zafer ÇAĞLAR
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Kitle iletişim araçları, kitle iletişimin tarihsel gelişimi, haber ve habercilik, haber toplama, haber kaynakları, uygulama.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Yazılı ve görsel basında kullanılacak haberlerin yazılmasına ait temel teknik ve bilgilerin öğrencilere aktarılması.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Haberciliği ve kitle iletişim araçlarında bu haberlerin nasıl kullanıldığını öğrenir.
2 2. Haber yazmayı ve toplamayı öğrenir.
3 3. Haber yazarken kullanılan temel teknikleri kavrar.
4 4. Haber yazarken kullanılan fiilleri öğrenir
5 5. Haber dili ve yapısı hakkında bilgi sahibi olur.
6 6. Topladığı haberleri kısa-öz olarak ve habercilik tekniğine uygun şekilde yazmayı öğrenir.
7 7. Rutin haberler kapsamında olan trafik kazası haberlerini formatına uygun biçimde yazar.
8 8. Polis-Adliye haberlerini yazar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 1- Kitle İletişim Araçları. Haberin ve habercinin tanımı. Haberin öğeleri
2 2- Kitle iletişiminde haber kaynakları
3 3- Habercilik, haberde tarafsızlık, objektiflik.
4 4- Haber üretim aşamaları. 1K+5N kuralı
5 1 Mass Media. The definition of news and messenger. News items 2 In the mass media news sources 3 Journalism, news in the impartiality, objectivity. 4 News production stages. 1K N +5 rule 5 News of the language, the structure of news 6 News Writing Rules 7 News punctuation in bookmarks 8 Verbs used in writing news 9 News Examples 10 Traffic accident news and news application 11 Police, Judiciary News and application 12 Ceremony news and application 5- Haberin dili, haberin yapısı 5- Haberin dili, haberin yapısı
6 6- Haber Yazma Kuralları
7 7- Haberde noktalama imleri
8 8- Haber yazarken kullanılan fiiller
9 9- Haber örnekleri
10 10- Trafik kazası haberleri ve haber uygulaması
11 11- Polis, Adliye Haberleri ve uygulaması
12 12- Tören haberleri ve uygulaması
13 13- İç haberler ve uygulaması
14 14- Dış haberler ve uygulaması
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 İletişimin temel kavramlarını bilir ve bunu kitle iletişim araçları ile ilişkilendirerek kullanabilir. 2
2 Yazılı, işitsel ve görsel medyaya haber, program yapabilir, bu tür programlarda görev alabilir. Haber sunabilir, röportaj yapabilir. Haber ile ilgili teknikleri uygulayabilir. 5
3 Görsel ve işitsel kurgulama yöntemlerini bilir. Buna yönelik olarak kurgu programlarını kullanabilir. 3
4 Kamera, kamera ekipmanları, fotoğraf makinesi ve ekipmanlarını kullanabilir. Işık ve stüdyo düzenlemesi yapabilir. Stüdyo içi ve dışı çekim ve çekim sonrası işlemleri yapabilir. 3
5 Ses ve radyo uygulamaları yapabilir, radyo programı yapabilir, ses ve görüntü mikseri, bilgisayar ses uygulamaları ve kurgusu yapabilir. 3
6 Medya ile ilgili mevzuatı ve etik kuralları bilir. Kamu ve personel yönetimi konularında bilgi sahibidir. 4
7 Reklam ve Halkla İlişkilerle ilgili proje ve çalışmalarda bulunabilir. Reklam ve Halkla İlişkiler kampanyalarına yönelik görsel, işitsel ve yazılı sunumlar hazırlayabilir. 5
8 Yazılı, görsel ve işitsel basına yönelik sinema ve fotoğraf, reklam ve benzeri materyallerin çözümlemelerini yapabilir. 3
9 Bilişim teknolojilerini kullanabilir, internete yönelik yazılı, görsel ve işitsel materyaller hazırlayabilir. 3
10 Medyaya yönelik çeşitli konularda her türlü tasarım hazırlayabilir. Yazılı basına yönelik mizanpaj düzenlemeleri yapabilir. Masaüstü yayıncılıkla ilgili programları kullanabilir. 4
11 Yenilik ve değişime açık, güncel gelişmeleri izleme bilgi ve becerisi kazanma 5
12 Kaliteli iş yapma, yaptırma ve sonuçlandırma 3
13 Dilin inceliklerini kavrar. Uluslar arası dilleri öğrenir ve mesleğine uyarlar. Atatürk ilke ve inkılâplarını öğrenir. 4
14 Radyo televizyonla ilgili görsel işitsel çalışmaları yapacak yeterliliğe sahiptir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Devam 0 0
Uygulama 4 60
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 5 25
Ödevler 0 1 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 139    
Dersin Akts Kredisi 5    
Ders Notu Var
Diğer Kaynaklar 1- Girgin, A.,?Haber Yazma Teknikleri?ISBN:975-10-1397-6, İnkılap, 1998, İstanbul, Türkiye 2- Uyguç, A.,?Radyo Televizyon Haberciliği?ISBN:975-96661-0-3, Avcıol Yayın, 1998, İstanbul, Türkiye 3- Aslan, K.,? Haberin Yol Haritası?ISBN:975-8612-08-5, Anahtar Yayın, 2002, İstanbul, Türkiye 4- Yüksel, E., Gürcan, H. İ., ?Habercinin El Rehberi? ISBN:975-06-0012-6, Anadolu Üniversitesi Yayın, 2001, Eskişehir, Türkiye
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri