Ders Adı
|
Baharat Bitkileri ve Teknolojisi
|
Ders Kodu
|
TAB-3306
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Ders Biriminin Seviyesi
|
Ön Lisans
|
Yıl
|
2
|
Dönem
|
3.Yarıyıl
|
AKTS
|
2
|
Dersi Veren(ler)
|
Doç. Dr. Bekir Atar
|
Dersin Yardımcıları
|
-
|
Ders İşleme Biçimi
|
Yüz Yüze
|
Önkoşul Dersleri
|
|
Dersin İçeriği
|
Baharatların tanımı yapmak, baharatların tarihi hakkında bilgi edinmek, baharatların yıllık toplan üretim kapasitesi (ton), baharat dünyasına genel bir bakış, bir ürünün baharat olabilmesi için sahip olması gereken özellikler, baharatları kullanıldıkları kısımlara göre, uçucu yağ bileşenlerine göre, duyusal özelliklerine göre, bitki familyasına göre göre sınıflandırmak, baharatların kimyasal bileşimini ve yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddelerini bilmek, baharatların sahip olduğu biyoaktif maddelerin özellikleri (antibakteriyel, antifungal, antimikrobiyal, antioksidan) etkin maddelerin nasıl belirlendiği, analiz edildiği ve analiz sonuçlarının nasıl değerlendirildiği ve baharat ile ilgili ileri analiz yöntemlerinin açıklanması, baharatların içerdiği besin değerleri, Türkiye’de ve Dünya’da çok kullanılan baharatların (acı kırmızı toz biber, adaçayı, anason, biberiye, defne, hardal, muskat, zerdeçal, zencefil, yenibahar, tarhun, tarçın, susam tohumu, sumak, safran, rezene, okaliptus yaprağı, nane, mahlep, küçük hindistan cevizi, kuşüzümü, kişniş, kimyon, kekik, karaman kimyonu-frenk kimyonu, kakule, hindistan cevizi, haşhaş, hardal, fesleğen-reyhan, defne yaprağı, çörekotu, çemenotu, çam fıstığı, biberiye, anason, karanfil, karabiber) botanik özellikleri, yayılışı, yetiştirilmesi, kültürü, ıslahı, baharatların hasat edilmesi, hasat sonrası işlemler, baharat işleme teknolojileri, yani bitkilerin baharat olarak son ürün haline getirilmesine kadar olan bitin aşamaların irdelenmesi, baharatların ambalajlanması, baharatların depolanması, kalite kontrol aşamaları, kaliteyi etkileyen faktörler, baharat ile ilgili standartlar ve yasalar hakkında bilgi sahibi olmak (ASTA, ESA, DIN, ISA, TSE).
.
|
Dersin Verildiği Diller
|
Türkçe
|
Dersin Amacı
|
Baharatların tanımı yapmak, baharatların tarihi hakkında bilgi edinmek, baharatların yıllık toplan üretim kapasitesi (ton), baharat dünyasına genel bir bakış, bir ürünün baharat olabilmesi için sahip olması gereken özellikler, baharatları kullanıldıkları kısımlara göre, uçucu yağ bileşenlerine göre, duyusal özelliklerine göre, bitki familyasına göre göre sınıflandırmak, baharatların kimyasal bileşimini ve yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddelerini bilmek, baharatların sahip olduğu biyoaktif maddelerin özellikleri (antibakteriyel, antifungal, antimikrobiyal, antioksidan) etkin maddelerin nasıl belirlendiği, analiz edildiği ve analiz sonuçlarının nasıl değerlendirildiği ve baharat ile ilgili ileri analiz yöntemlerinin açıklanması, baharatların içerdiği besin değerleri, Türkiye’de ve Dünya’da çok kullanılan baharatların (acı kırmızı toz biber, adaçayı, anason, biberiye, defne, hardal, muskat, zerdeçal, zencefil, yenibahar, tarhun, tarçın, susam tohumu, sumak, safran, rezene, okaliptus yaprağı, nane, mahlep, küçük hindistan cevizi, kuşüzümü, kişniş, kimyon, kekik, karaman kimyonu-frenk kimyonu, kakule, hindistan cevizi, haşhaş, hardal, fesleğen-reyhan, defne yaprağı, çörekotu, çemenotu, çam fıstığı, biberiye, anason, karanfil, karabiber) botanik özellikleri, yayılışı, yetiştirilmesi, kültürü, ıslahı, baharatların hasat edilmesi, hasat sonrası işlemler, baharat işleme teknolojileri, yani bitkilerin baharat olarak son ürün haline getirilmesine kadar olan bitin aşamaların irdelenmesi, baharatların ambalajlanması, baharatların depolanması, kalite kontrol aşamaları, kaliteyi etkileyen faktörler, baharat ile ilgili standartlar ve yasalar hakkında bilgi sahibi olmak (ASTA, ESA, DIN, ISA, TSE)
|