Ders Adı Baharat Bitkileri ve Teknolojisi
Ders Kodu TAB-3306
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Bekir Atar
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Baharatların tanımı yapmak, baharatların tarihi hakkında bilgi edinmek, baharatların yıllık toplan üretim kapasitesi (ton), baharat dünyasına genel bir bakış, bir ürünün baharat olabilmesi için sahip olması gereken özellikler, baharatları kullanıldıkları kısımlara göre, uçucu yağ bileşenlerine göre, duyusal özelliklerine göre, bitki familyasına göre göre sınıflandırmak, baharatların kimyasal bileşimini ve yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddelerini bilmek, baharatların sahip olduğu biyoaktif maddelerin özellikleri (antibakteriyel, antifungal, antimikrobiyal, antioksidan) etkin maddelerin nasıl belirlendiği, analiz edildiği ve analiz sonuçlarının nasıl değerlendirildiği ve baharat ile ilgili ileri analiz yöntemlerinin açıklanması, baharatların içerdiği besin değerleri, Türkiye’de ve Dünya’da çok kullanılan baharatların (acı kırmızı toz biber, adaçayı, anason, biberiye, defne, hardal, muskat, zerdeçal, zencefil, yenibahar, tarhun, tarçın, susam tohumu, sumak, safran, rezene, okaliptus yaprağı, nane, mahlep, küçük hindistan cevizi, kuşüzümü, kişniş, kimyon, kekik, karaman kimyonu-frenk kimyonu, kakule, hindistan cevizi, haşhaş, hardal, fesleğen-reyhan, defne yaprağı, çörekotu, çemenotu, çam fıstığı, biberiye, anason, karanfil, karabiber) botanik özellikleri, yayılışı, yetiştirilmesi, kültürü, ıslahı, baharatların hasat edilmesi, hasat sonrası işlemler, baharat işleme teknolojileri, yani bitkilerin baharat olarak son ürün haline getirilmesine kadar olan bitin aşamaların irdelenmesi, baharatların ambalajlanması, baharatların depolanması, kalite kontrol aşamaları, kaliteyi etkileyen faktörler, baharat ile ilgili standartlar ve yasalar hakkında bilgi sahibi olmak (ASTA, ESA, DIN, ISA, TSE). .
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Baharatların tanımı yapmak, baharatların tarihi hakkında bilgi edinmek, baharatların yıllık toplan üretim kapasitesi (ton), baharat dünyasına genel bir bakış, bir ürünün baharat olabilmesi için sahip olması gereken özellikler, baharatları kullanıldıkları kısımlara göre, uçucu yağ bileşenlerine göre, duyusal özelliklerine göre, bitki familyasına göre göre sınıflandırmak, baharatların kimyasal bileşimini ve yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddelerini bilmek, baharatların sahip olduğu biyoaktif maddelerin özellikleri (antibakteriyel, antifungal, antimikrobiyal, antioksidan) etkin maddelerin nasıl belirlendiği, analiz edildiği ve analiz sonuçlarının nasıl değerlendirildiği ve baharat ile ilgili ileri analiz yöntemlerinin açıklanması, baharatların içerdiği besin değerleri, Türkiye’de ve Dünya’da çok kullanılan baharatların (acı kırmızı toz biber, adaçayı, anason, biberiye, defne, hardal, muskat, zerdeçal, zencefil, yenibahar, tarhun, tarçın, susam tohumu, sumak, safran, rezene, okaliptus yaprağı, nane, mahlep, küçük hindistan cevizi, kuşüzümü, kişniş, kimyon, kekik, karaman kimyonu-frenk kimyonu, kakule, hindistan cevizi, haşhaş, hardal, fesleğen-reyhan, defne yaprağı, çörekotu, çemenotu, çam fıstığı, biberiye, anason, karanfil, karabiber) botanik özellikleri, yayılışı, yetiştirilmesi, kültürü, ıslahı, baharatların hasat edilmesi, hasat sonrası işlemler, baharat işleme teknolojileri, yani bitkilerin baharat olarak son ürün haline getirilmesine kadar olan bitin aşamaların irdelenmesi, baharatların ambalajlanması, baharatların depolanması, kalite kontrol aşamaları, kaliteyi etkileyen faktörler, baharat ile ilgili standartlar ve yasalar hakkında bilgi sahibi olmak (ASTA, ESA, DIN, ISA, TSE)
No Dersin Kazanımları  
1 1) Hasat sonrası yapılması gereken işler, bozulmada etkili faktörler
2 2) Başlıca baharatların etken maddeleri
3 3) Ambalajlama ve depolama koşullarının baharat kalitesine etkisi
4 4) Baharatlar ile ilgili yasa, düzenleme, standartlar hakkında bilgi sahibi elemanlar yetiştirilir
5 5)Yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddelerini bilmek
6 6) Bir ürünün baharat olabilmesi için sahip olması gereken özellikleri bilir,
7 7)Kaliteyi etkileyen faktörleri bilir
8 8) Baharatların sahip olduğu biyoaktif maddelerin özelliklerini bilir,
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tarihçe, tanım ve sınıflama.Tarihçe, tanım ve sınıflama.
2 baharatların kimyasal bileşimini ve yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddeleri
3 baharatların kimyasal bileşimini ve yaygın olarak kullanılan baharatların etken maddeleri
4 Başlıca baharatlar (Baharatın adı, İngilizce adı, Latince adı, anavatanı, ürünleri).
5 Başlıca baharatlar (Baharatın adı, İngilizce adı, Latince adı, anavatanı, ürünleri).
6 Başlıca baharatlar (Baharatın adı, İngilizce adı, Latince adı, anavatanı, ürünleri).
7 Hasat sonrası işlemler, ön işlemler, küring, kurutma ve diğerleri.
8 İşleme teknolojileri, öğütülmüş baharatlar, kriyojenik öğütme.
9 İşleme teknolojileri, öğütülmüş baharatlar, kriyojenik öğütme.
10 Baharatlarda böceklenme ve önlenmesi, mikroorganizma bulaşması ve önlenmesi.
11 kalite kontrol aşamaları, kaliteyi etkileyen faktörler, baharat ile ilgili standartlar ve yasalar hakkında bilgi sahibi olma
12 kalite kontrol aşamaları, kaliteyi etkileyen faktörler, baharat ile ilgili standartlar ve yasalar hakkında bilgi sahibi olma
13 Ambalajlama ve depolama, bozulmada etkili faktörler. Ambalajlama ve depolama, bozulmada etkili faktörler.
14 Kalite ve değerlendirme, bazı fiziksel ve kimyasal analizler.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Atatürk ilkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgilidir 1
2 Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilir ve etkin iletişim becerisine sahiptir 1
3 Orta düzeyde İngilizce kullanım becerisine sahiptir 1
4 Bilgisayar ve internet teknolojileri kullanabilme bilgisine sahiptir. 1
5 Tıbbi ve aromatik bitkileri botanik özellikleriyle tanır. 4
6 Tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliği ve bu bitkilerden sekonder metabolit elde etme aşamalarında bilgilidir. 5
7 Kaliteli tohumluk ve çelik üretimi konusunda bilgilidir. 3
8 Yetiştiricilik sırasında karşılaşılabilecek hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri konusunda bilgilidir. 2
9 Tıbbi bitkilerin yetiştirilmesi sırasında kültürel işlemler, bakım işleri ve hasat işlemlerinde kullanılan makine, araç ve gereçler konusunda bilgi sahibidir. 3
10 Biyoteknolojinin bitki üretiminde kullanımı konusunda bilgilidir. 5
11 Kaliteli drog eldesi için hasat dönemlerinin belirlenmesi ve hasat sırasında dikkat edilmesi gereken hususlar konusunda bilgilidir. 4
12 Tıbbi ve aromatik bitkilerden elde edilen ürünlerin ambalajlanması, muhafazası, pazarlanması ve standardizasyonu konularında bilgi sahibidir. 5
13 Tıbbi ve aromatik bitkilerden elde edilen ürünlerin ilaç ve kozmetik hammaddesi ile baharat olarak işlenmesi konularında bilgi sahibidir. 5
14 Proje hazırlanması sırasında ön etütler, projelenmeye esas olan faktörlerin belirlenmesi, fizibilitenin hazırlanması, değerlendirilmesi konusunda bilgilidir. 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 70
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 1 30
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 11 1 11
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 1 2 2
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 52    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu -Akgül, A. 1993. Baharat Bilimi ve Teknolojisi, Gıda Teknolojisi Derneği.Yayınları No:15, Ankara.Akgül, A. 1993. Baharat Bilimi ve Teknolojisi, Gıda Teknolojisi Derneği.Yayınları No:15, Ankara.--
Diğer Kaynaklar -Akgül, A. 1993. Baharat Bilimi ve Teknolojisi, Gıda Teknolojisi Derneği.Yayınları No:15, Ankara.Akgül, A. 1993. Baharat Bilimi ve Teknolojisi, Gıda Teknolojisi Derneği.Yayınları No:15, Ankara.--
Materyal
Dökümanlar -Akgül, A. 1993. Baharat Bilimi ve Teknolojisi, Gıda Teknolojisi Derneği.Yayınları No:15, Ankara.Akgül, A. 1993. Baharat Bilimi ve Teknolojisi, Gıda Teknolojisi Derneği.Yayınları No:15, Ankara.--
Ödevler -
Sınavlar -
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri