Ders Adı Subtropik Meyve Türleri
Ders Kodu FDY-3350
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Sultan Filiz GÜÇLÜ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Subtropik meyvelerin önemi, tarihçesi, sistematikteki yeri; Türkiye’de ve dünyada subtropik meyve yetiştiriciliği; Turunçğiller (portakal, mandarin, limon, altıntop, …vb), muz, yenidünya, zeytin, …vb türler ve çeşitler anlatılmakta. Her bir yetiştiricilikte taksonomi, morfolojik ve biyolojik özellikler; çoğaltma yöntemleri; yetiştiriciliğinde teknik özelikler, çiçeklenme, tozlanma, meyve tutumu, meyve özellikleri, hasat, değerlendirme, depolama ve pazara sunma konuları bulunmaktadır.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersle Subtropik Meyvelerin önemi, çeşitleri ve özellikleri; biyolojik ve ekolojik istekleri; çoğaltım yöntemleri, bahçe kurulması, bakımı; subtropik meyvelerin hasadı, ambalajlanması, muhafazası ve değerlendirilmesi konularında öğrencilerine bilgi vermektir.
No Dersin Kazanımları  
1 1) Subtropik iklim meyve türlerinin kültür tarihi ve gelişimlerini öğrenir
2 2) Dünya ve Türkiye’de yetiştiriciliğin yapıldığı alanları, üretimi, ihracat ve ithalat değerlerini öğrenir.
3 3) Sistematikteki yeri ve pomolojik sınıflandırılmasını, morfolojik ve biyolojik özelliklerini, döllenme biyolojilerini bilir.
4 4) Ekolojik isteklerini, çoğaltılmalarını öğrenir, bahçe tesisini, kültürel uygulamalarını, hasadını bilir.
5 5) Üretim hedefleri ve stratejileri konuları hakkında öngörü sahibi olur.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Subtropik meyvelerin tanımlanması, sistematikteki yeri ve özellikleri; ülkemizde ve dünyada subtropik meyvelerin önemli, ve tür ve çeşitleri
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
2 Turunçgil türlerinin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi. Turunçgillerde nuseller embriyoni
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
3 Turunçgillerde anaçlar, çoğaltım metodları ve serifikalı fidan üretimi.
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
4 Portakalın morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; ekolojik istekleri ve portakal çeşitleri ve özellikleri
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
5 Mandarin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; mandarin ekolojik istekleri; mandarin çeşitleri ve özellikleri.
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
6 Limonların morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; limonların ekolojik istekleri; limon çeşitleri ve özellikleri.
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
7 Altıntopun morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; ekolojik istekleri ve çeşitleri ve özellikleri
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
8 Bahçe tesisi, sulama, gübreleme, toprak işleme Turunçgillerin budanması
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
9 Turunçgillerde görülen don zararı, Turunçgillerin hasadı işleme, ambalajlama ve depolama
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
10 Muzun morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; muzun ekolojik istekleri; Muz çeşitler ve özellikleri
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
11 Muz bahçe tesisi, sulama, gübreleme, toprak işleme hasat olgunlaştırma, depolama ve pazarlama
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
12 Yenidünyanın morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; açıkta ve örtü altında yenidünya yetiştiriciliği; yenidünyada çoğaltım metodları; yenidünyada bahçe kurma, hasat ve ambalajlama
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
13 Zeytinin kültür tarihi, beslenmedeki önemi, ekonomik önemi, gen merkezleri, yayılışları, sistematikteki yeri, önemli türlerinin özellikleri, morfolojik ve pomolojik özellikleri, zeytin çeşitleri ve döllenme biyolojisi
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
14 Zeytinin ekolojik istekleri, zeytin yetiştiriciliği ve çoğaltılması zeytin bahçesinin kurulması ve kültürel uygulamalar, hasat, ürünün değerlendirilmesi ve pazarlanması.
  Ön Hazırlık: Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Atatürk ilkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgilidir 1
2 Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilir ve etkin iletişim becerisine sahiptir 1
3 Orta düzeyde İngilizce kullanım becerisine sahiptir 1
4 Meyve, Bağ ve Süs Bitkilerini bilimsel ve yöresel isimleri ve botanik özellikleri ile tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. Meyve ıslahı konusunda bilgi sahibidir. 5
5 Bitkilerde hücre ve organ yapısı, yaşamsal faaliyetler, bitki-su toprak ilişkisi, meteorolojik olaylar, bitki ekolojisi ve çevre sorunları ile organik tarım ilkeleri konularında temel bilgiye sahip olur. 1
6 Meyve, Bağ ve Süs Bitkilerinin fidanlarını çoğaltır, depolar, pazarlar ve sertifikasyonunu yapar. Tohumculuk tekniği hakkında bilgi sahibidir. 1
7 Sulama metodları, toprak tipleri ve toprak işleme, gübre çeşitleri ile bitki besleme ve gübreleme, konularında bilgiye sahip olur ve uygulamasını yapar. 1
8 Meyve, Bağ ve Süs Bitkilerinin hastalık ve zararlıları ile yabancı otları tanır ve mücadelesini yapar. 1
9 Yetiştiricilik faaliyetlerinde kullanılan tarım alet ve makinelerini tanır ve kullanır. 1
10 Bahçe tarımı yapan işletmelerinin üretim planlaması ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 1
11 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama faaliyetleri sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, problemi ve kapsamını tanımlar, mevcut olanakları değerlendirir, problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir ve problemi en uygun yöntemle çözer. 1
12 Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma, paylaşma becerilerine sahip olurlar. 1
13 Meslek alanı ile ilgili araştırma yapar ve bilgi toplar, rapor haline getirir ve raporu, hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak anlatır ve takım çalışması yapar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 48    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Diğer Kaynaklar Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Materyal
Dökümanlar Mendilcioğlu, K., 1996. Subtropik Meyveleri (Turunçgiller). E. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Ders notları NO:9/4 İzmir. Anonim, 2003. Zeytin Yetiştiriciliğ Hasad Yayıncılık Ltd.Şti., Mayıs 2003. İstanbul. 157s Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Ödevler
Sınavlar Vize ve Final, Quiz
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri