Ders Adı Ilıman İklim Meyve Türleri
Ders Kodu FDY-3250
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) 1-Fatma Koyuncu
Dersin Yardımcıları 7-
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Yumuşak çekirdekli meyve türlerinden elma, armut, ayva ve Trabzon hurmasının yetiştirme koşulları, uygulamalı olarak yetiştiricilik ve üretimi ile ilgili ileri teknik konular ve stratejiler. Bu meyve türlerinin biyolojik, morfolojik özellikleri. Alıç, muşmula, üvez ve kuşburnu gibi diğer yumuşak çekirdekli meyve türleri hakkında kısa bilgiler.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Türkiye’de yetişen yumuşak çekirdekli meyve türlerinden elma, armut, ayva, Trabzon hurması yetiştiriciliği ve üretimi konularını öğretmek..
No Dersin Kazanımları  
1 1) Yumuşak çekirdekli meyve türlerinin kültür tarihi ve gelişimlerini öğrenir
2 2) Dünya ve Türkiye’de yetiştiriciliğin yapıldığı alanları, üretimi, ihracat ve ithalat değerlerini öğrenir.
3 3) Sistematikteki yeri ve pomolojik sınıflandırılmasını, morfolojik ve biyolojik özelliklerini, döllenme biyolojilerini bilir.
4 4) Ekolojik isteklerini, çoğaltılmalarını öğrenir, bahçe tesisini, kültürel uygulamalarını, hasadını bilir.
5 5) Üretim hedefleri ve stratejileri konuları hakkında öngörü sahibi olur.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Türkiye’de yetişen yumuşak çekirdekli meyve türlerinin tanıtımı, Türkiye’ de kapladıkları alan ve üretim değerleri, Elmanın Kültür tarihine giriş.
2 Elmanın Kültür tarihi, Dünyada ve Türkiye’de elma üretimi, ihracat ve ithalat değerleri, Ekonomik değeri.
3 Elmanın sistematik olarak sınıflandırılması, dünyadaki elma türleri ve elma meyvesinin gen merkezleri.
4 Elmanın pomolojik özellikleri ve çeşitleri, elmanın morfolojik ve biyolojik özellikleri.
5 Elmanın ekolojik istekleri, çoğaltılması ve elma bahçesi kurulması. Yetiştiriciliği, kültürel uygulamaları ve elma hasadı.
6 Armudun kültür tarihi, beslenmedeki önemi, ekonomik önemi, gen merkezleri, yayılışları, sistematikteki yeri, önemli Pyrus türlerinin özellikleri.
7 Armutların morfolojik ve pomolojik özellikleri, Armut çeşitleri ve armutların döllenme biyolojisi,
8 Armudun ekolojik istekleri, armut yetiştiriciliği ve çoğaltılması
9 Armut bahçesinin kurulması ve kültürel uygulamalar, hasat, ürünün değerlendirilmesi ve pazarlanması.
10 Ayvanın kültür tarihi ve ekonomik önemi, ayvanın meyve özellikleri ve besin değeri, ayvanın sistematikteki yeri, Önemli yerli ve yabancı ayva çeşitleri.
11 Ayvanın morfolojik ve biyolojik özellikleri, Ayvanın ekolojik istekleri Ayvanın çoğaltılması ve anaçları.
12 Ayva bahçesi kurulması ve ayva bahçesinde uygulanan teknik ve kültürel işlemler. Trabzon Hurmasının kültür tarihi ve ekonomik önemi, meyve özellikleri ve besin değeri, sistematikteki yeri.
13 Önemli yerli ve yabancı Trabzon hurması çeşitleri.Trabzon hurmasının morfolojik ve biyolojik özellikleri,
14 Trabzon hurmasının çoğaltılması ve anaçları, bahçesi kurulması ve Trabzon hurması bahçesinde uygulanan teknik ve kültürel işlemler, hasat.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Atatürk ilkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgilidir 5
2 Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilir ve etkin iletişim becerisine sahiptir 3
3 Orta düzeyde İngilizce kullanım becerisine sahiptir 3
4 Meyve, Bağ ve Süs Bitkilerini bilimsel ve yöresel isimleri ve botanik özellikleri ile tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. Meyve ıslahı konusunda bilgi sahibidir. 2
5 Bitkilerde hücre ve organ yapısı, yaşamsal faaliyetler, bitki-su toprak ilişkisi, meteorolojik olaylar, bitki ekolojisi ve çevre sorunları ile organik tarım ilkeleri konularında temel bilgiye sahip olur. 4
6 Meyve, Bağ ve Süs Bitkilerinin fidanlarını çoğaltır, depolar, pazarlar ve sertifikasyonunu yapar. Tohumculuk tekniği hakkında bilgi sahibidir. 2
7 Sulama metodları, toprak tipleri ve toprak işleme, gübre çeşitleri ile bitki besleme ve gübreleme, konularında bilgiye sahip olur ve uygulamasını yapar. 2
8 Meyve, Bağ ve Süs Bitkilerinin hastalık ve zararlıları ile yabancı otları tanır ve mücadelesini yapar. 5
9 Yetiştiricilik faaliyetlerinde kullanılan tarım alet ve makinelerini tanır ve kullanır. 5
10 Bahçe tarımı yapan işletmelerinin üretim planlaması ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 1
11 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama faaliyetleri sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, problemi ve kapsamını tanımlar, mevcut olanakları değerlendirir, problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir ve problemi en uygun yöntemle çözer. 1
12 Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma, paylaşma becerilerine sahip olurlar. 1
13 Meslek alanı ile ilgili araştırma yapar ve bilgi toplar, rapor haline getirir ve raporu, hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak anlatır ve takım çalışması yapar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 5 10
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 2 4 8
Sunum 1 1 1
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 54    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu 1)Özbek, S. 1978. Özel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., Ünal A., Özeker E., İsfendiyaroğlu, M., 2005. Ilıman İklim Meyve Türleri. Yumuşak Çekirdekli Meyveler Cilt-II. (2. baskı). Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları NO: 556. Bornova, İzmir. 3) Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Diğer Kaynaklar 1)Hartmann, H.T., Kester, D.E., Davies, Jr.F., Geneve, R.L., 1997. Plant Propagation Principles and Practies. Sixth Edition, Prentice Hall, New Jersey. 2) Anonymous, 2009. Food and Agriculture Organization of The United Nations (FAO). (http://www.fao.org.tr) 3) Anonim, 2009. DİE, Tarımsal Yapı (Üretim, Fiyat, Değer).
Materyal
Dökümanlar Dönem başında kaynak ders kitabının temini.
Ödevler Belli aralıklarla öğrencilerin ödevlendirilerek derse aktif katılımı sağlamak, öğrencinin bilgi toplama, rapor hazırlama ve sunma becerisini geliştirmek.
Sınavlar Zaman zaman birkaç soruluk sözlü küçük sınavlarla işlenen konuları hatırlatmak
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri