Ders Adı Coğrafi Bilgi Sistemleri
Ders Kodu ORM-3154
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Harita ve Konumsal Bilgi, Bilgi sistemleri, Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) tanım ve temel kavramları, Raster, vektör ve karma CBS, Topoloji, CBS? nin bileşenleri, CBS Veri tabanı yönetim sistemleri, Ormancılıkta CBS, Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) temel prensiplerini tanımak ve ormancılıkta kullanımını öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. CBS? nin temel bilgilerini açıklar
2 2. CBS? nin temel işlevlerini açıklar
3 3. CBS? nin genel faydalarını özetler
4 4. Sayısal harita üretir
5 5. Sayısal haritalar üzerinde analiz yapar
6 6. Ormancılıkta konumsal veri elde etme yöntemlerini kullanır
7 7. Ormancılıkta konumsal veri tabanı oluşturmak için izlenecek yol ve yöntemleri kullanır
8 8. Ormancılık uygulamalarında CBS? nin nasıl kullanılabileceğini tanımlar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel harita bilgileri ve CBS’ nin tarihsel gelişimi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 2-15 s.
2 Bilgi Sistemleri
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 32-39 s.
3 Veri toplama teknikleri
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 62-156 s.
4 Veri tabanı tasarımı
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 158-192 s.
5 Ormancılıkta konumsal veriler
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 62-156 s.
6 Veri yönetimi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 62-196 s.
7 Konumsal analizler
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 196-248 s.
8 Harita tasarımı ve sunumu
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 248-274 s.
9 CBS’ de sistem tasarımı
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 274-278 s.
10 CBS yazılım-donanım ve organizasyonları
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 300-357 s.
11 CBS Uygulamaları
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 358-396 s.
12 Ormancılıkta CBS Uygulamaları
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 384-391 s.
13 Orman Bilgi Sistemi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 384-391 s.
14 Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 384-391 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Atatürk ilkeleri konunda bilinçli ve İnkılap tarihi konusunda bilgiye sahiptir. 1
2 İyi derecede Türkçe kullanım becerisine sahiptir. 1
3 Orta düzeyde yabancı dil kullanım becerisine sahiptir. 1
4 Önemli yerli ve egzotik orman ağacı türleri ile süs bitkilerini bilimsel, yöresel isimleri ve botanik özellikleri ile tanır. 1
5 Bitkilerde hücre ve organ yapısı, yaşamsal faaliyetler, bitki-su-toprak ilişkisi, meteorolojik olaylar, ekoloji ve çevre sorunları ile ilgili temel bilgiye sahiptir. 1
6 Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahip olur. 5
7 Meslek alanı ile ilgili araştırma yapar ve bilgi toplar, rapor haline getirir. Raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar. 3
8 Ormanların geliştirilmesi, usulsüz ve kanunsuz müdahalelere, doğal afetlere, yangınlara, çeşitli zararlılara karşı korunması ve gerekli kontrollerinin yapılmasını sağlar. 1
9 Odun ve odun dışı orman ürünlerinin üretim, taşıma, depolama, iş ve işlemlerini yapar veya yaptırır. 1
10 Ormanların devamlılığını sağlayacak şekilde, teknik ve ekonomik icaplara göre idare edilmesi ve işletilmesinde görev alır. 3
11 Ormancılık uygulamaları için, çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yararlanır, ormancılık hizmetleri ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. 5
12 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve yükümlülüklerini kavrayabilir. 1
13 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir. 1
14 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir, yaban hayatı konusunda bilgilidir. 1
15 Odun dışı orman ürünlerinin tanınması, yetiştiriciliği, envanteri ve üretimi konusunda bilgiye sahiptir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 5 40
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 5 1 5
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 91    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Yomralıoğlu, T., 2005: Coğrafi Bilgi Sistemleri-Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Trabzon
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri