Ders Adı Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ders Kodu ORM-3149
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Ferdi Akbıyık
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bilim ve temel kavramlar, Bilim tarihine ilişkin temel kavramlar, Bilimsel araştırmanın yapısı, Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, Temel istatistik bilgiler, Problem, Araştırma modeli, Toplum ve örneklem, Verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri, Verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bilimsel araştırma yöntemlerini ve bunları kullanmayı öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Bilimsel araştırmanın önemini açıklar
2 2. Teorik bilgileriyle bilimsel tartışmalara katılır
3 3. Bilimsel araştırma önerisi hazırlar
4 4. İstatistiksel hipotez yazmayı açıklar
5 5. İstatistiksel testleri seçmeyi açıklar
6 6. SPSS programına veri girmeyi açıklar
7 7. SPSS programını kullanarak istatistiksel analiz yapar
8 8. Bilimsel araştırma önerisi raporu hazırlar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Bilimsel araştırma ve önemi
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 1-11 s.
2 Bilimsel araştırma önerisi hazırlama süreci
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 24- 42 s.
3 Literatür taraması
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 36-55 s.
4 Araştırma modeli ve türleri
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 13- 24 s.
5 Toplum ve örnekleme
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 78-97 s.
6 İstatistik temel kavramlar
  Ön Hazırlık: Kalıpsız, A., 1994: 1-74 s.
7 Betimsel istatistikler
  Ön Hazırlık: Kalıpsız, A., 1994: 129-276 s.
8 İstatistik hipotezler
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 64- 75 s.
9 İstatistik testler
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 183-246 s.
10 SPSS uygulaması
  Ön Hazırlık: Özdamar, K., 1999: 1-25 s.
11 SPSS uygulaması
  Ön Hazırlık: Özdamar, K., 1999: 110-145 s.
12 Bulgular, değerlendirme ve yorumlar
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 99-182 s.
13 Sonuç ve öneriler
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 287- 335 s.
14 SPSS uygulaması
  Ön Hazırlık: Özdamar, K.,1999: 250-304 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğini sağlayacak bilgiyi kazanmak 1
2 Doğa sevgisini ve çevre bilincini öğrenmek 1
3 Korunacak alan ve türlerin tespitine katkı sağlamak 1
4 Yaban hayatı sahaları tespiti ve sınırlama çalışmaları konularında hizmet vermek 1
5 Yaban hayvanlarının envanterini yapmak 1
6 Yaban hayatı yaşam ortamlarının geliştirilmesi konusunda çalışmak 1
7 Yaban hayvanlarının hastalık ve ölüm etmenlerinin tespiti için örnek hazırlama çalışmalarına katılmak 1
8 Yaban hayvanlarının üretim çalışmalarında hizmet vermek 1
9 Popülasyonların durumunu, dağılımını ve düzenli olarak sürdürülmesini sağlama çalışmalarına katkı sağlamak 1
10 Özel avlakların yönetim ve denetleme konularında yeterli düzeyde bilgiye sahip olmak. 2
11 İl ve İlçe av komisyonlarının çalışmalarına katkı sağlamak 1
12 Güncel mevzuat ve uluslararası sözleşme bilgileri ve uygulamaları konularında bilgiye sahip olmak. 2
13 Mesleki teknolojik gelişmeler ve mesleki hizmet içi eğitim faaliyetler konularında gerekli beceriye sahip olmak. 1
14 Av, avcı ve avcılık; ilişkileri ve teknikleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmak. 2
15 Atatürk ilkeleri konunda bilinçli ve İnkılâp tarihi konusunda bilgiye, iyi derecede Türkçe ve orta düzeyde İngilizce kullanım becerisine sahip olmak. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 1 50
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 1 20 20
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 110    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayını, Ankara.
Diğer Kaynaklar 1. Baydar, M.L., Gül, H., Akçil,A., 2009. Bilimsel Araştırmanın Temel İlkeleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Yayını No. 79, Isparta. 2. Kalıpsız, A., 1976. Bilimsel Araştırma. İÜ Orman Fakültesi Yayını, No.2076/216, İstanbul. 3. Kalıpsız, A., 1987. Bilim ve Araştırma. İÜ Orman Fakültesi Yayını, No. 3492, İstanbul. 4. Kalıpsız, A., 1994. İstatistik Yöntemler. İÜ Orman Fakültesi Yayını, No. 3835/427, İstanbul. 5. Özdamar, K., 1999. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi-2. Kaan Kitapevi. Eskişehir.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri