Ders Adı Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ders Kodu ORM-3149
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör.Samet DİRLİK
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bilim ve temel kavramlar, Bilim tarihine ilişkin temel kavramlar, Bilimsel araştırmanın yapısı, Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, Temel istatistik bilgiler, Problem, Araştırma modeli, Toplum ve örneklem, Verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri, Verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bilimsel araştırma yöntemlerini ve bunları kullanmayı öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Bilimsel araştırmanın önemini açıklar
2 2. Teorik bilgileriyle bilimsel tartışmalara katılır
3 3. Bilimsel araştırma önerisi hazırlar
4 4. İstatistiksel hipotez yazmayı açıklar
5 5. İstatistiksel testleri seçmeyi açıklar
6 6. SPSS programına veri girmeyi açıklar
7 7. SPSS programını kullanarak istatistiksel analiz yapar
8 8. Bilimsel araştırma önerisi raporu hazırlar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Bilimsel araştırma ve önemi
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 1-11 s.
2 Bilimsel araştırma önerisi hazırlama süreci
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 24- 42 s.
3 Literatür taraması
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 36-55 s.
4 Araştırma modeli ve türleri
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 13- 24 s.
5 Toplum ve örnekleme
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 78-97 s.
6 İstatistik temel kavramlar
  Ön Hazırlık: Kalıpsız, A., 1994: 1-74 s.
7 Betimsel istatistikler
  Ön Hazırlık: Kalıpsız, A., 1994: 129-276 s.
8 İstatistik hipotezler
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 64- 75 s.
9 İstatistik testler
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 183-246 s.
10 SPSS uygulaması
  Ön Hazırlık: Özdamar, K., 1999: 1-25 s.
11 SPSS uygulaması
  Ön Hazırlık: Özdamar, K., 1999: 110-145 s.
12 Bulgular, değerlendirme ve yorumlar
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 99-182 s.
13 Sonuç ve öneriler
  Ön Hazırlık: Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008: 287- 335 s.
14 SPSS uygulaması
  Ön Hazırlık: Özdamar, K.,1999: 250-304 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir. 1
2 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 1
3 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
4 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
5 Ormancılık uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir. 1
6 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir. 1
7 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir. 1
8 Bağımsız davranma, insiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir. 2
9 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir. 1
10 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 86    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayını, Ankara.
Diğer Kaynaklar Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayını, Ankara.
Materyal
Dökümanlar Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayını, Ankara.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri