Ders Adı Odun Dışı Orman Ürünleri
Ders Kodu ORM-3112
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. İsa Yavilioğlu
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Ülkemizde yetişmekte olan bazı odun dışı orman ürünlerinin (reçine, çam fıstığı, çam kozalağı, sığla yağı, otsu ve odunsu türlerin) özellikleri, faydaları, kullanım şekilleri, pazarlanması vb. gibi konularda tanınması, elde edilmesi, saklanması ve transport edilmesi.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Türkiye’deki gıda, tıp, eczacılık başta olmak üzere kimya, boya, kozmetik gibi değişik sanayi alanlarında kullanılan bazı odun dışı orman ürünlerini öğrenmek.
No Dersin Kazanımları  
1 Odun dışı orman ürünlerini sıralar
2 Odun dışı orman ürünlerinin üretim ve depolama tekniklerini açıklar
3 Ülkemizde ihracatı yapılan önemli odun dışı orman ürünlerini sıralar
4 Ülkemizde doğal yayılışı olan önemli odun dışı orman ürünlerinin toplama şekli ve zamanını ve kullanım yerlerini özetler
5 Ağaç kabuğu, yapısı ve özellikleri, elde edilen ürünler, kullanım yerlerini özetler
6 Reçine üretim tekniğini açıklar
7 Ülkemizin uçucu yağ taşıyan önemli bitkilerini sıralar
8 Aromaterapi ve fitoterapi yönünden bitkilerin önemini sıralar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Odun dışı orman ürünlerinin tanımı, sağlık ve ekonomik bakımdan önemi
2 Bitkisel bitki, drog, aromaterapi ve fitoterapi hakkında bilgi
3 Otsu ve odunsu bitkilerin renklerine göre sınıflandırılması
4 Odun dışı orman ürünlerinin üretim ve depolama teknikleri
5 Otsu ve odunsu bitkilerden doğru şekilde faydalanma faktörleri ve kullanım alanları
6 Kekik, adaçayı ve ıhlamurun toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
7 Defne, menengiç ve kestanenin toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
8 Biberiye, keçiboynuzu ve kızılçığın toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
9 Kuşburnu, lavanta ve sığla yağının toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
10 Papatya, meyan ve argan yağının toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
11 Sarı kantaron, böğürtlen ve ahududunun toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
12 Okaliptüs, damla sakızı ve rezenenin toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
13 Kocayemiş, fıstık çamı ve çam kozalağının toplanma zamanı ve şekli, kurutma şekli ve depolanması, kullanım alanları ile taksonomik sınıflandırılması
14 Genel tekrar
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir. 2
2 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 2
3 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 2
4 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 2
5 Ormancılık uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir. 2
6 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir. 2
7 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir. 2
8 Bağımsız davranma, insiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir. 2
9 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir. 2
10 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 95    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Ders Sunumu Türkiye Bitkileri ve Doğa Rehberi Kitabı Fitoterapi ve Aromaterapi Kitabı
Diğer Kaynaklar Ders Sunumu Türkiye Bitkileri ve Doğa Rehberi Kitabı Fitoterapi ve Aromaterapi Kitabı
Materyal
Dökümanlar Ders Sunumu Türkiye Bitkileri ve Doğa Rehberi Kitabı Fitoterapi ve Aromaterapi Kitabı
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri