Ders Adı Engellilerde Bakım
Ders Kodu EHB-3257
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Veli ÖZKURT
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Engelli Grupları ve Özellikleri, Engellilikle İlgili Kavramlar ve Tanımlar, Engelli Hakları ve Bakım Hakkı, Tarihsel Süreçte Engelliliğe Yönelik Yaklaşımların Değişimi, Engellililiğe İlişkin Yaklaşımlar, Engelli Bakımına Yaklaşımlar ve Toplumsal Cinsiyet, Farklı Ülkelerde Engelli Hizmetleri ve Bakım Hizmetleri Örgütlenmesi, Engelli Hakları ve Bakımına Dair Uluslar arası ve Ulusal Çerçeveler, Kamu ve Özel Kuruluşlarda Engelli Bakımı, Engelli Birey ve Ailesinin Sorunları, Bakım Verenler Arasında Farklılılar: Emek Süreçleri, Hak Farklılıkları, Duygusal Emek, Tükenmişlik, İş Doyumu
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Engelli bireylere yönelik farkındalığı oluşmuş, engelliliğin sadece bireysel değil toplumsal boyutlar içerdiğini bilen, engelli bireylerin özelliklerini, bakım ihtiyaçlarını ve taleplerini keşfedebilen ve tüm bunları mesleki hayatına entegre ederek çözüm üretmeye çalışan bireyler yetiştirmek
No Dersin Kazanımları  
1 Engelliliğe ilişkin temel kavramları, engel gruplarını ve özelliklerini bilir.
2 Engelliliğe ilişkin yaklaşımların değişim sürecini bilir.
3 Farklı ülkelerdeki engellilere yönelik bakım hizmetlerini bilir.
4 Engelli birey ve ailesinin sorunlarını ve haklarını bilir.
5 Türkiye'deki kamu ve özel sektör engelli bakım hizmetlerini bilir.
6 Engelli bakımındaki sorunları ve eşitsizlikleri bilir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Engel Grupları ve Özellikleri
2 Engel Grupları ve Özellikleri
3 Engel Grupları ve Özellikleri
4 Engellilikle İlgili Kavramlar ve Tanımlar, Engelli Hakları ve Bakım Hakkı
5 Tarihsel Süreçte Engelliliğe Yönelik Yaklaşımların Değişimi, Engelliliğe İlişkin Yaklaşımlar
6 Engelli Bakımına Yaklaşımlar ve Toplumsal Cinsiyet
7 Engelli Bakımına Yaklaşımlar ve Toplumsal Cinsiyet
8 Farklı Ülkelerde Engelli Hizmetleri ve Bakım Hizmetleri Örgütlenmesi
9 Engelli Hakları ve Bakımına Dair Uluslar arası ve Ulusal Çerçeveler
10 Kamu ve Özel Kuruluşlarda Engelli Bakımı
11 Kamu ve Özel Kuruluşlarda Engelli Bakımı
12 Engelli Birey ve Ailesinin Sorunları
13 Bakım Verenler Arasında Farklılıklar: Emek Süreçleri, Hak Farklılıkları, Duygusal Emek, Tükenmişlik, İş Doyumu
14 Bakım Verenler Arasında Farklılıklar: Emek Süreçleri, Hak Farklılıkları, Duygusal Emek, Tükenmişlik, İş Doyumu
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Evde Hasta Bakımı alanında edindiği bilgilerle gerekli verileri kullanarak sorunları saptar, çözüme yönelik planlama yapar ve uygular. 2
2 Çocuk, gebe, hasta, engelli ve yaşlı gibi özel gruplara ilişkin bakım ve bakıma katkı sağlayacak işlevleri yerine getirir. 2
3 Hasta bireyin temel özelliklerini ve gereksinimlerini bilir ve bu doğrultuda bireyin ihtiyaçlarını karşılama becerisi kazanır. 2
4 Hizmet vereceği kişilerin fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik durumunu keşfedebilir, koruyucu ve iyileştirici tedbirlerin alınmasını sağlar ya da gerekli rehberliği yapar. 2
5 Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için gereklilikleri bilir ve ilgili düzenlemeleri yapar. 2
6 Bakımın kalitesini ve sonuçlarını diğer sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirebilir. 1
7 Alana ilişkin sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen görevi yürütür. 2
8 Mesleğinin gerektirdiği acil uygulamaları ve alınması gereken tedbirleri çalışma ortamında uygular. 1
9 Evde Hasta Bakımı uygulamalarında ekip hizmeti yaklaşımının önemini bilir ve ekiple uyumlu şekilde hizmet verir. 1
10 Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar. 2
11 Evde Hasta Bakımı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerilerini, doğru iletişim tekniklerini kullanarak kişiler ve kurumlar arasında etkili şekilde kullanarak görevini yapar. 2
12 Sağlık ve hastalığa ilişkin temel kavramların toplumsal algılanışlarını, gelişimini ve günümüzdeki konumu bilir ve bakım hizmetlerini bu doğrultuda gerçekleştirir. 2
13 İnsan hakları, yaşlı hakları, hasta hakları, engelli hakları, sosyal adalet konularında yeterli bilince sahip olur. 2
14 Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatları bilir. 1
15 Yaşam boyu öğrenme bilincini edinir ve bu doğrultuda alanına ilişkin güncel bilgileri ve gelişmeleri takip eder. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 1 7 7
Sunum 1 7 7
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 90    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Ders notu dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından haftalık olarak öğrenci ile paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar Altuntaş, B. ve Topcuoğlu, R. A. (2016). Engelli Bakımı: Sosyal Bakım ve Kadın Emeği (1. Baskı). Ankara: Nika Yayınevi. Gökçeoğlu Balcı, Ş. (2017). Sosyal Güvenlik Hakkı Açısından Yaşlı Bakımı İsveç Modeli ve Uluslararası Belgeler Işığında Bir İnceleme (1. Baskı). İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri