Ders Adı Gerontolojiye Giriş
Ders Kodu EHB-3108
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Veli ÖZKURT
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Gerontolojinin Gelişimsel Süreci, Konusu ve Alt Dalları, Yaşlanmanın Tarihsel ve Kültürel Boyutu, Yaşlanma ve Yaşlılık, Demografik Dönüşümün Nedenleri ve Sonuçları, Yaşlanma İle İlgili Biyolojik ve Sosyal Teoriler, Yaşlılıkta Sağlık ve Bakım. Yaşlılıkta Yalnızlık ve Sosyal Destek, Yaşlılıkta Yoksulluk, Yaşlılıkta İstihdam, Yaşlılıkta Sosyal Güvenlik, Yaşlılıkta Eğitim, Yaşlılık ve Tüketim, Aktif Yaşlanma, Başarılı Yaşlanma, Yerinde Yaşlanma, Yaş Dostu Kentler, Yaşlılık ve Teknoloji, Yaş Ayrımcılığı, Yaşlılıkta Şiddet, İstismar, Suistimal ve İhmal, Türkiye’de Yaşlılıkla İlgili Mevzuatlar, Kanunlar ve Hizmet Veren Kurumlar
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Ders kapsamında yaşlanmanın bir sorun değil, yaşamın doğal bir süreci olduğunu kavramış, yaşlı bireylerin birtakım sorunları olabileceğini bilen ancak bunun sadece yaşa bağlı olarak gelişmediğinin farkında olan, yaşlının bir birey olarak değer olduğunu özümsemiş, yaşlı bireylerin sorun, talep ve beklentilerini bilen ve bu konuda hassasiyet kazanmış bireyler yetiştirmek
No Dersin Kazanımları  
1 1) Gerontolojinin tarihçesini ve çalışma alanlarını bilir
2 2) Yaşlılık ve yaşlanmaya ilişkin temel kavramları bilir
3 3) Toplumsal yaşlanmanın nedenlerini ve boyutlarını bilir
4 4) Yaşlanmaya ilişkin kuramları bilir
5 5) Yaşlanmaya bağlı gelişebilecek olan biyolojik, sosyal ve kültürel konuları bilir
6 6) Dünyada ve Türkiye'de yaşlılıkla ilgili önemli kuruluşları ve yapılanmaları bilir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Gerontolojinin Gelişimsel Süreci, Konusu ve Alt Dalları
2 Yaşlanmanın Tarihsel ve Kültürel Boyutu
3 Yaşlanma ve Yaşlılık, Demografik Dönüşümün Nedenleri ve Sonuçları
4 Yaşlanma İle İlgili Biyolojik ve Sosyal Teoriler
5 Yaşlılıkta Sağlık ve Bakım
6 Yaşlılıkta Sağlık ve Bakım
7 Yaşlılıkta Yalnızlık (Yaşlılığın Tekilleşmesi) ve Sosyal Destek
8 Yaşlılıkta Yoksulluk, Yaşlılıkta İstihdam
9 Yaşlılıkta Sosyal Güvenlik, Yaşlılıkta Eğitim, Yaşlılık ve Tüketim
10 Aktif Yaşlanma, Başarılı Yaşlanma, Yerinde Yaşlanma
11 Yaş Dostu Kentler
12 Yaşlılık ve Teknoloji
13 Yaş Ayrımcılığı, Yaşlılıkta Şiddet, İstismar, Suistimal ve İhmal
14 Türkiye’de Yaşlılıkla İlgili Mevzuatlar, Kanunlar ve Hizmet Veren Kurumlar
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Evde Hasta Bakımı alanında edindiği bilgilerle gerekli verileri kullanarak sorunları saptar, çözüme yönelik planlama yapar ve uygular. 2
2 Çocuk, gebe, hasta, engelli ve yaşlı gibi özel gruplara ilişkin bakım ve bakıma katkı sağlayacak işlevleri yerine getirir. 2
3 Hasta bireyin temel özelliklerini ve gereksinimlerini bilir ve bu doğrultuda bireyin ihtiyaçlarını karşılama becerisi kazanır. 2
4 Hizmet vereceği kişilerin fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik durumunu keşfedebilir, koruyucu ve iyileştirici tedbirlerin alınmasını sağlar ya da gerekli rehberliği yapar. 3
5 Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için gereklilikleri bilir ve ilgili düzenlemeleri yapar. 2
6 Bakımın kalitesini ve sonuçlarını diğer sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirebilir. 2
7 Alana ilişkin sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen görevi yürütür. 2
8 Mesleğinin gerektirdiği acil uygulamaları ve alınması gereken tedbirleri çalışma ortamında uygular. 1
9 Evde Hasta Bakımı uygulamalarında ekip hizmeti yaklaşımının önemini bilir ve ekiple uyumlu şekilde hizmet verir. 2
10 Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar. 2
11 Evde Hasta Bakımı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerilerini, doğru iletişim tekniklerini kullanarak kişiler ve kurumlar arasında etkili şekilde kullanarak görevini yapar. 2
12 Sağlık ve hastalığa ilişkin temel kavramların toplumsal algılanışlarını, gelişimini ve günümüzdeki konumu bilir ve bakım hizmetlerini bu doğrultuda gerçekleştirir. 3
13 İnsan hakları, yaşlı hakları, hasta hakları, engelli hakları, sosyal adalet konularında yeterli bilince sahip olur. 3
14 Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatları bilir. 1
15 Yaşam boyu öğrenme bilincini edinir ve bu doğrultuda alanına ilişkin güncel bilgileri ve gelişmeleri takip eder. 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 90    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar Kalınkara, V. (2016). Temel Gerontoloji: Yaşlılık Bilimi (3. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Kalınkara, V. (Ed.). (2016). Yaşlılık: Disiplinlerarası Yaklaşım, Sorunlar, Çözümler-2 (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tufan, İ. (2016). Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık ve Yaşlanma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri