Ders Adı Engelli Hizmetlerine Giriş
Ders Kodu EBR-3129
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Dr. Hatice OĞUZ ÖZGÜR
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Engellilik, Sakatlık, Özürlülük, Engellilik nedenleri Engel türleri, Engellilik ve toplum tartışması, Engelli bakımı ve bakım modelleri, Engelli bakımı ve bakım modelleri-II, Sosyal refah seviyesi ve engelli bakım hizmetleri, Engelli hakları ve bakımına dair uluslararası ve ulusal çerçeveler, Türkiye'de engelli bakım hizmetleri, Dünyada engelli bakım hizmetleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencinin engelli bireylere sunulan bakım ve rehabilitasyon hizmetlerine dair bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 Öğrenci engellilikle ilişkili temel kavramları bilir.
2 Öğrenci engellilik türlerini bilir.
3 Öğrenci engelliliğe dair temel tarihsel yaklaşımları bilir.
4 Öğrenci Türkiye'deki engelli hizmetleri uygulamalarını bilir.
5 Öğrenci dünyadaki engelli hizmetleri uygulamalarını bilir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel Kavramlar: Zedelenme, Yetersizlik, Engel, Bakım, Rehabilitasyon, Engelli Bakımı
2 Temel Kavramlar: Zedelenme, Yetersizlik, Engel, Bakım, Rehabilitasyon, Engelli Bakımı
3 Engellilere Yönelik Sunulan Bakım ve Rehabilitasyon Hizmetlerinin Tarihçesi: Dünya ve Türkiye
4 Engellilere Yönelik Sunulan Bakım ve Rehabilitasyon Hizmetlerinin Tarihçesi: Dünya ve Türkiye
5 Engelli Bireylere Yönelik Eğitsel, Bakım ve Rehabilitasyon Uygulamaları: Dünya ve Türkiye
6 Engelli Bireylere Yönelik Eğitsel, Bakım ve Rehabilitasyon Uygulamaları: Dünya ve Türkiye
7 İşitme Yetersizliği Olan Bireyler
8 Görme Yetersizliği Olan Bireyler
9 Süreğen Hastalığı Olan Bireyler
10 Fiziksel Yetersizliği Olan Bireyler
11 Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler
12 Zihinsel yetersizliği olan bireyler
13 Psikolojik yetersizliği olan bireyler
14 Değerlendirme
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 2
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 2
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 2
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 2
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 2
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 2
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 2
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 0
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 0
11 Farklı engel tiplerini tanır, gelişim özelliklerini ve engele özgü eğitim ilkelerini sıralar. 0
12 Engelli bireylere gerekli bakım ve yaşam koşullarını iyileştirme hizmetleri veren sağlık profesyonelinin önerdiği uygulamaları uzman gözetiminde yapar. 0
13 Engelli bireylere yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (özel eğitim merkezleri, rehberlik merkezleri vb.) açıklar. 0
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 2 10 20
Sunum 1 8 8
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 120    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler I, AÖF yayınları Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler II, AÖF yayınları
Diğer Kaynaklar Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler I, AÖF yayınları Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler II, AÖF yayınları
Materyal
Dökümanlar Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler I, AÖF yayınları Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler II, AÖF yayınları
Ödevler Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler I, AÖF yayınları Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler II, AÖF yayınları
Sınavlar Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler I, AÖF yayınları Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler II, AÖF yayınları
Materyal Diğer Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler I, AÖF yayınları Bakıma Gereksinimi Olan Engelli Bireyler II, AÖF yayınları
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri