Ders Adı Gönüllülük Çalışmaları
Ders Kodu EBR-3126
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Dr. Hatice OĞUZ ÖZGÜR Öğr. Gör. Tuba LORCU Öğr. Gör. Ziya YILDIZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bu ders; Gönüllülük Kavramı ,Gönüllülük Çalışmaları ve Kapsamı,Türkiye ve Dünyada Gönüllülük Çalışmaları,Sivil Toplum Kuruluşları ve İşlevleri,Sivil Toplum Kuruluşlarında Gerçekleştirilen Gönüllülük Çalışmaları,Özel Sektör Kuruluşlarında Gönüllülük Çalışmaları,Kamu Kurumlarında Gönüllülük Çalışmaları,Gönüllülük Çalışmaları Örnekleri,Gönüllülük Çalışmalarında Kampanya Planı ve Uygulama,Gönüllülük Kampanyası Bilgilendirme ve Konu Seçimi,Gönüllülük Proje Sunumları konularını içermektedir.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Dersin amacı, gönüllülük kavramı çerçevesinde öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamak; katılacakları ve kendilerinin tasarlayacakları çeşitli gönüllülük faaliyetleriyle insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin ve becerilerin geliştirilmesini sağlamaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Gönüllülük kavramıyla ilgili temel bilgiye sahip olur.
2 Toplumsal konulara duyarlılık gösterir, toplumsal sorumluluk bilinci kazanır.
3 Dezavantajları gruplarla empati kurabilme yeteneği gelişir.
4 Gönüllülük faaliyeti planlar ve yürütür.
5 Kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük bilincini artırıcı ve özendirici çalışmalara katılır.
6 İş birliğinin önemini bilir, takım/ekip çalışmasına yönelik farkındalığı artar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 (1) Dersin içeriği, önemi, değerlendirme kriterleri ve ders konuları hakkında bilgi verilmesi (2) Gönüllülük ve sosyal sorumluluk kavramlarının açıklanması (3)Gönüllülük çalışmalarının kuramsal temelleri, Gönüllülük yönetimi
2 (1) Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) (2)Toplumda risk grupları ve gönüllülük
3 (1) Gönüllü çalışmalarda ahlaki (etik), geleneksel değerler ve ilkeler (2) Kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllü çalışmalara katılım (3) Dünyada ve Türkiye ’de uygulanan başarılı gönüllülük çalışmaları örneklerinin incelenmesi
4 (1) Gönüllü çalışmalarla ilgili proje geliştirmesi amacıyla genel proje yönetimi hakkında bilgi verilmesi (2) Proje ekibi oluşturulması ve konu önerisin alınması
5 (1) Öğrenci 5. Haftadan itibaren temel gönüllülük alanlarından yalnız birini (afet ve acil durum, çevre, eğitim, kültür ve turizm, spor, sağlık ve sosyal hizmetler) seçip, tüm saha uygulamalarını o alanda yapabilir (proje). (2) Alternatif olarak: Her hafta listedeki farklı bir gönüllülük alanında uygulama yapabilir (faaliyet). (3) Öğrenci tek alanda mı yoksa farklı alanlarda mı uygulama yapacağına dair kişisel tercihini/kararını öğretim elemanına dersin 4. haftasının sonunda bildirir. 5. haftada gözlem/uygulamaya başlar.
6 Saha Uygulamaları
7 Saha Uygulamaları
8 Saha Uygulamaları
9 Saha Uygulamaları
10 Saha Uygulamaları
11 Saha Uygulamaları
12 Saha Uygulamaları
13 (1) Yapılan gönüllülük çalışmalarına ilişkin tecrübelerin sunumu (2) Öğrencilerin geliştirdikleri ve tasarladıkları gönüllülük proje uygulamalarının sunumu
14 (1) Yapılan gönüllülük çalışmalarına ilişkin tecrübelerin sunumu (2) Öğrencilerin geliştirdikleri ve tasarladıkları gönüllülük proje uygulamalarının sunumu
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 1
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 1
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 1
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 1
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 1
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 1
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 1
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
11 Farklı engel tiplerini tanır, gelişim özelliklerini ve engele özgü eğitim ilkelerini sıralar. 1
12 Engelli bireylere gerekli bakım ve yaşam koşullarını iyileştirme hizmetleri veren sağlık profesyonelinin önerdiği uygulamaları uzman gözetiminde yapar. 1
13 Engelli bireylere yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (özel eğitim merkezleri, rehberlik merkezleri vb.) açıklar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 0
Devam 0 0
Uygulama 1 60
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 1 3 3
Sunum 1 1 1
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 10 3 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 122    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu 1- Genç Gönüllüler Platformu’nda yer alan doküman ve bilgilendirmeler (www.gonulluyuzbiz.gov.tr) 2- Aksoy, B., Çetin, T., Sönmez, Ö.F., (Ed.) (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. 3- Kamer, S. T., Kuzucu, K., (Ed.) (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. 4- Şeker, A., (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Nobel Yayın Dağıtım.
Diğer Kaynaklar 1- Genç Gönüllüler Platformu’nda yer alan doküman ve bilgilendirmeler (www.gonulluyuzbiz.gov.tr) 2- Aksoy, B., Çetin, T., Sönmez, Ö.F., (Ed.) (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. 3- Kamer, S. T., Kuzucu, K., (Ed.) (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. 4- Şeker, A., (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Nobel Yayın Dağıtım.
Materyal
Dökümanlar 1- Genç Gönüllüler Platformu’nda yer alan doküman ve bilgilendirmeler (www.gonulluyuzbiz.gov.tr) 2- Aksoy, B., Çetin, T., Sönmez, Ö.F., (Ed.) (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. 3- Kamer, S. T., Kuzucu, K., (Ed.) (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. 4- Şeker, A., (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları. Nobel Yayın Dağıtım.
Ödevler Öğrenciler ve dersin öğretim elemanı tarafından belirlenen alanlarda öğrencilerin gönüllülük faaliyetleri
Sınavlar Verilen ödev ara sınav; yapılan gönüllülük faaliyetlerine ilişkin sunumlar final olarak değerlendirilecektir.
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri