Ders Adı Grafik Sanat Tarihi
Ders Kodu GRT-3120
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Ömer Can SORGUNALP
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Tarihsel gelişim süreci içerisinde, Batı Grafik Sanatı'nın Türk Grafik Sanatı'na olan etkileri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Dersin temel amacı öğrencilere Batı Grafik Sanatı ve Türk Grafik Sanatı arasındaki ilişkiye ilişkin temel bilgi, kuram, kavram ve tartışmaları vermektir.
No Dersin Kazanımları  
1 Sanat olgusu ve malzemesinin tarihsel süreç içersindeki oluşum ve değişim evrelerini açıklayabilecektir.
2 Batı Grafik Sanatı ve Türk Grafik Sanatı arasındaki ilişkiye ilişkin temel bilgi edinir.
3 İlk ortaya çıkışından günümüze kadar sanat malzemesini tarihsel ve bölgesel olarak ayırt edebilecek, temel özelliklerini tanımlayabilecek ve karşılaştırarak değerlendirebilecektir.
4 Grafik Sanat Tarihine yardımcı disiplinleri tanır ve kullanır.
5 Grafik Tasarımı ve çağdaş sanat sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
6 Grafik Sanat Tarihi disiplinin tanımını, ilişkide olduğu bilim dallarını tanımlar.
7 Grafik Sanat Tarihi alanında üslup karşılaştırması yapabilir.
8 Grafik Sanat Tarihi alanında edindiği bilgileri sözlü ve yazılı ifade edebilir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 1. Dersin içeriği, yöntemi ve işleyişi üzerine bilgi verilmesi, öğrencilerin görüşlerinin alınması ve yararlanılacak kaynaklarla ilgili bilgilendirmesinin yapılması. 2. İletişim süreçleri
2 1. 20. Yüzyılda iletişimin önemi ve tasarım süreci 2. Tarih öncesinde görsel iletişim
3 Tarihi dönem içerisinde görsel iletişim
4 Yazı tasarımları İlk dönem elyazmaları, Johann Gutenberg ve Matbaanın keşfi.
5 Erken dönem Rönesans, Hümanizm, Albrecht Dürer, Alman kitap resimlemeleri, Fransa'da tipografinin altın çağı.
6 Endüstri Devrimi, fotoğrafın icadı.
7 Modernizmi hazırlayan sanat hareketleri ve grafik tasarım (Arts and Crafts, Kelmscott Basımevi, Art Nouveau)
8 Modernizmi hazırlayan sanat hareketleri ve grafik tasarım (Glasgow Okulu, Viyana Secession Stili, Jugendstil ve Yeni Nesnellik)
9 Yirmi yüzyılın başında Avrupa sanat ve tasarımını yönlendiren modern sanat hareketleri (Bauhaus, Kübizm, Fütürizm, Dadaizm) ve afişin tarihsel süreci
10 Yirmi yüzyılın başında Avrupa sanat ve tasarımını yönlendiren modern sanat hareketleri (Sürrealizm, Fotoğraf ve Modern Hareket, Süprematizm, De Stijl)
11 Modern sanat hareketleri ortamında grafik tasarım (Jan Tschichold-Yeni Tipografi, Yirminci Yüzyılda Üretilen Harf Karakterleri, Avrupa Grafik Tasarımında Modernizm)
12 Amerika’da modern hareketin gelişimi (Savaş Yılları, Savaş Sonrası, New York Okulu, Amerikan Grafik Tasarımında Modernizm, Yeni Reklamcılık, Kurumsal Kimlik)
13 Grafik tasarımında uluslararası dönem (Postmodernizm, dijital devrim ve ötesi)
14 Grafik sanatının Türkiye’deki görünümünün incelenmesi, Batı ve Türk Grafik Sanatı üzerine tartışma.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Grafik tasarım alanında yer alan genel kavramları temel düzeyde açıklar/tanımlar. 2
2 Grafik tasarım alanında yapılan işin, tasarım süreçlerini aşamalarına uygun sıralar/açıklar. 2
3 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını (web tasarım, desen, ambalaj, illüstrasyon, yayım grafiği, outdoor, indoor reklamcılık ve animasyon) tanır. 1
4 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları tanır. 2
5 Grafik tasarım alanı ile diğer alanlar (baskı, baskı sonrası vb) arasındaki ilişkiyi açıklar. 2
6 Grafik tasarım alanında verilen bir işi temel tasarım ilkelerini kullanarak istenilen özelliklerde tasarlar. 2
7 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını amacına uygun olarak seçerek kullanır. 2
8 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları düzeltir/giderir. 2
9 Sosyal hakların evrenselliğine değer veren, sosyal adalet bilinci doğrultusunda etik sorumluluğa sahip olmak. 2
10 Disiplinine yönelik karma ya da kişisel ulusal ve uluslararası etkinliklerde bulunabilmek. 2
11 Proje üretmek ve grup çalışmalarında etkin olmak. 1
12 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek. 2
13 Atatürk İlkeleri ve İnkılapları ve Türkçeyi kullanma konusunda yeterli bilgi ve bilinç düzeyine erişebilmek. 2
14 Yeterli düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 2 2 4
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 64    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu Meggs, P. (1998) A History of Graphic Design. C.A: John Wiley & Sons, Inc. Clair, K. (1999) A Typographic Workbook. *Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi. * Xavier Barral Altet, Sanat Tarihi, Dost Yay. * Susie Hodge, Sanatın Kısa Öyküsü, Hep Kitap. * Michael Wilson, Çağdaş Sanat Nasıl Okunur? * Ahu Antmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. * Emre Becer, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yay. * Alain Weill, Grafik Tasarım, YKY. * Dilek Pektaş, Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. * Madelynn Dickerson, A’dan Z’ye Sanat Tarihi, Say Yay. * Henrich Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yay. * Hugh Honour- John Fleming, Dünya Sanat Tarihi, Alfa Yay. * Johann Joachim Winckelman, Antikçağ Sanat Tarihi, Say Yay. *E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi. * France Farago, Sanat, Doğubatı Yay. * Ernst Fischer, Sanatın Gerekliliği, Sözcükler Yay. * Pierre Bourdieu, Sanatın Kuralları, YkY. * Larry Shinner, Sanatın İcadı, Ayrıntı Yay. * Patrick Doorly, Sanatta Hakikat, Ayrıntı Yay.
Diğer Kaynaklar Meggs, P. (1998) A History of Graphic Design. C.A: John Wiley & Sons, Inc. Clair, K. (1999) A Typographic Workbook. *Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi. * Xavier Barral Altet, Sanat Tarihi, Dost Yay. * Susie Hodge, Sanatın Kısa Öyküsü, Hep Kitap. * Michael Wilson, Çağdaş Sanat Nasıl Okunur? * Ahu Antmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. * Emre Becer, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yay. * Alain Weill, Grafik Tasarım, YKY. * Dilek Pektaş, Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. * Madelynn Dickerson, A’dan Z’ye Sanat Tarihi, Say Yay. * Henrich Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yay. * Hugh Honour- John Fleming, Dünya Sanat Tarihi, Alfa Yay. * Johann Joachim Winckelman, Antikçağ Sanat Tarihi, Say Yay. *E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi. * France Farago, Sanat, Doğubatı Yay. * Ernst Fischer, Sanatın Gerekliliği, Sözcükler Yay. * Pierre Bourdieu, Sanatın Kuralları, YkY. * Larry Shinner, Sanatın İcadı, Ayrıntı Yay. * Patrick Doorly, Sanatta Hakikat, Ayrıntı Yay.
Materyal
Dökümanlar Meggs, P. (1998) A History of Graphic Design. C.A: John Wiley & Sons, Inc. Clair, K. (1999) A Typographic Workbook. *Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi. * Xavier Barral Altet, Sanat Tarihi, Dost Yay. * Susie Hodge, Sanatın Kısa Öyküsü, Hep Kitap. * Michael Wilson, Çağdaş Sanat Nasıl Okunur? * Ahu Antmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. * Emre Becer, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yay. * Alain Weill, Grafik Tasarım, YKY. * Dilek Pektaş, Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. * Madelynn Dickerson, A’dan Z’ye Sanat Tarihi, Say Yay. * Henrich Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yay. * Hugh Honour- John Fleming, Dünya Sanat Tarihi, Alfa Yay. * Johann Joachim Winckelman, Antikçağ Sanat Tarihi, Say Yay. *E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi. * France Farago, Sanat, Doğubatı Yay. * Ernst Fischer, Sanatın Gerekliliği, Sözcükler Yay. * Pierre Bourdieu, Sanatın Kuralları, YkY. * Larry Shinner, Sanatın İcadı, Ayrıntı Yay. * Patrick Doorly, Sanatta Hakikat, Ayrıntı Yay.
Ödevler Dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir.
Sınavlar 1 Vize, 1 Final Sınavı
Materyal Diğer *Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi. * Xavier Barral Altet, Sanat Tarihi, Dost Yay. * Susie Hodge, Sanatın Kısa Öyküsü, Hep Kitap. * Michael Wilson, Çağdaş Sanat Nasıl Okunur? * Ahu Antmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. * Emre Becer, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yay. * Alain Weill, Grafik Tasarım, YKY. * Dilek Pektaş, Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. * Madelynn Dickerson, A’dan Z’ye Sanat Tarihi, Say Yay. * Henrich Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yay. * Hugh Honour- John Fleming, Dünya Sanat Tarihi, Alfa Yay. * Johann Joachim Winckelman, Antikçağ Sanat Tarihi, Say Yay. *E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi. * France Farago, Sanat, Doğubatı Yay. * Ernst Fischer, Sanatın Gerekliliği, Sözcükler Yay. * Pierre Bourdieu, Sanatın Kuralları, YkY. * Larry Shinner, Sanatın İcadı, Ayrıntı Yay. * Patrick Doorly, Sanatta Hakikat, Ayrıntı Yay. Sanat Kitabı,500 Sanatçı-500 Sanat Eseri, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları Sanatta Devrim, Nazan İpşiroğlu, Remzi Kitabevi, Görme Biçimleri, John Berger, Sanatın Toplumsal Tarihi I-II, Arnold Hauser, Remzi Kitabevi, 2. Basım, İstanbul, 1995. Başkalaşımlar (I- X) ve (XI- XX), Enis Batur, YKY, İstanbul, Temmuz 2000. Görsel Algılama ?Sanatta Yaratıcı Süreç?, Âdem Genç, Ahmet Sipahioğlu, Sergi Yayınevi, İzmir, ISBN 975-372-000 9.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri