Ders Adı Sembol ve Anlam Yaratma
Ders Kodu GRT-3117
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Dr. Dilara PALA ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Semiyotiğin anlamı ve sınıflandırılması, semiyotiğin tarihi, ilk semboller ve gelişme aşamaları, tarihteki ilk endüstriyel ve ticari logoların gelişim süreçleri ve bu konuda yeni ve özgün tasarımların oluşturulması için uygulama çalışmaları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Başlangıçından günümüze kadar oluşturulmuş olan simge, sembol ve işaretlerin gelişimini öğretmek, yeni anlamlar oluştururken dikkat edilmesi gereken konuları incelemek, araştırmak ve uygulamalar yaptırmak.
No Dersin Kazanımları  
1 Yapılan projelerin görsel kodlarının sosyal ve kültürel bağlamda incelenmesi, farklı medyalar üzerinde çeşitli uygulamalar yaparak alternatif ve yeni tasarım çözümlemeleri oluşturur.
2 şaret, sembol, ikon, görüntünün yorumu, biçimsel eleştiri, kavramsal eleştiri, mesaj, fikir eskizlerinin oluşturulması, eskizlerin kavram ışığında birleştirilmesini öğrenir.
3 Soyut kavramların somut işaretlere dönüşmesini öğrenir.
4 Görüntünün semiyolojisine ilişkin belirleyicileri öğrenir.
5 Görüntülerin toplumsal karşılıkları konusunda tartışır.
6 Görüntülerle ilgili analiz yapar ve çeşitli semboller üretir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi.
  Ön Hazırlık: Ders sırasında kullanılacak materyallerin tanıtılması. Dersin haftalık değerlendirmesinin yapılması.
2 Sembollerin tarihsel dönemlerde ve farklı kültürlerde anlamlarını kavrama.
  Ön Hazırlık: Günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız sembollerin (güneş, ay, yıldız, ateş, taş, dağ, su vb.) evrimsel gelişimi üzerine değerlendirmeleri yapmak.
3 Sembollerin tarihsel dönemlerde ve farklı kültürlerde anlamlarını kavrama.
  Ön Hazırlık: Günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız sembollerin (güneş, ay, yıldız, ateş, taş, dağ, su vb.) evrimsel gelişimi üzerine değerlendirmeleri yapmak.
4 Sembollerin tarihsel dönemlerde ve farklı kültürlerde anlamlarını kavrama.
  Ön Hazırlık: Günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız sembollerin (güneş, ay, yıldız, ateş, taş, dağ, su vb.) evrimsel gelişimi üzerine değerlendirmeleri yapmak.
5 Sembollerin tarihsel dönemlerde ve farklı kültürlerde anlamlarını kavrama.
  Ön Hazırlık: Günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız sembollerin (güneş, ay, yıldız, ateş, taş, dağ, su vb.) evrimsel gelişimi üzerine değerlendirmeleri yapmak.
6 Bir kavram seçilme ve seçilen kavramın alt metinler üzerine görüşme.
  Ön Hazırlık: Kavram değerlendirmesi.
7 Seçilen kavramın tanımlanması ve örneklenmesi.
  Ön Hazırlık: Örnekler üzerine değerlendirme.
8 Ara Sınav Haftası.
  Ön Hazırlık: Ara Sınav Haftası.
9 Konu ile ilgili tarihsel süreçin değerlendirilmesi.
  Ön Hazırlık: Tarihsel gelişim incelemesi.
10 Seçilen kavram üzerine deneysel çalışılması.
  Ön Hazırlık: Deneysel uygulama çalışması yapılması.
11 Kavram üzerine deneysel çalışmaya devam edilmesi.
  Ön Hazırlık: Deneysel uygulama çalışmasına devam edilmesi.
12 Deneysel çalışmaların grafik disiplini içinde konumlandırılması.
  Ön Hazırlık: Deneysel çalışmaların grafik disiplini içinde değerlendirilmesi.
13 Deneysel çalışmaların grafik disiplini içinde konumlandırılması.
  Ön Hazırlık: Deneysel çalışmaların grafik disiplini içinde değerlendirilmesi.
14 Deneysel çalışmaların grafik disiplini içinde konumlandırılması.
  Ön Hazırlık: Deneysel çalışmaların grafik disiplini içinde değerlendirilmesi.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Grafik tasarım alanında yer alan genel kavramları temel düzeyde açıklar/tanımlar. 5
2 Grafik tasarım alanında yapılan işin, tasarım süreçlerini aşamalarına uygun sıralar/açıklar. 5
3 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını (web tasarım, desen, ambalaj, illüstrasyon, yayım grafiği, outdoor, indoor reklamcılık ve animasyon) tanır. 5
4 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları tanır. 5
5 Grafik tasarım alanı ile diğer alanlar (baskı, baskı sonrası vb) arasındaki ilişkiyi açıklar. 5
6 Grafik tasarım alanında verilen bir işi temel tasarım ilkelerini kullanarak istenilen özelliklerde tasarlar. 5
7 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını amacına uygun olarak seçerek kullanır. 5
8 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları düzeltir/giderir. 5
9 Sosyal hakların evrenselliğine değer veren, sosyal adalet bilinci doğrultusunda etik sorumluluğa sahip olmak. 5
10 Disiplinine yönelik karma ya da kişisel ulusal ve uluslararası etkinliklerde bulunabilmek. 5
11 Proje üretmek ve grup çalışmalarında etkin olmak. 5
12 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek. 5
13 Atatürk İlkeleri ve İnkılapları ve Türkçeyi kullanma konusunda yeterli bilgi ve bilinç düzeyine erişebilmek. 5
14 Yeterli düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 1 60
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 1 3 3
Sunum 1 3 3
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 94    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Kitap Adı: Semboller & İşaretler Yazar: Kathryn Wilkinson Çevirmen: Seda Toksoy Yayınevi : Alfa Yayıncılık
Diğer Kaynaklar Kitap İsimleri: Semboller Ansiklopedisi Yazar: Alparslan Salt Yayınevi : RM-Bilyay
Materyal
Dökümanlar Kitap İsmi: Semboller Nasıl Okunur? Yazar: Clare Gibson Yayınevi: YEM Yayın
Ödevler Kişinin Kendilerini anlatan sembollerin farklı uygulamalarla yapılması ve dönemin popüler konularına göre tema belirlenip sembolleştirilmesi.
Sınavlar 1 Vize, 1 Final.
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri