Ders Adı Özgün Baskı Teknikleri
Ders Kodu GRT-3114
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Elm. Sibel ÜNVER
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Temel baskı tekniklerine uygun tasarımların ve baskı uygulamalarının yapılması. Sanatçı ve tasarımcılardan seçilen örneklerle tarihsel süreç içinde çukur ve yüksek baskının gelişiminin incelenmesi, baskı resim terimlerinin, yüksek baskı ve çukur baskının teknik özelliklerinin açıklanması. Resimsel anlatımda soyutlama ve yalınlaşmanın önemini kavramak. Özgün baskı tekniği, Şablon baskı tekniğini uygulama, Yüksek baskı tekniği, Linol baskı tekniğini uygulama, Ağaç baskı tekniğini uygulama
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencilere baskı tekniğinin tarihcesini, çeşitlerini( Yüksek-düz- elek-çukur) baskı tekniklerini kavratmak ve pratik bilgiler vermek. Öğrencilerin baskı tekniklerini görmesi kayraması ve uygulamalarını yapması
No Dersin Kazanımları  
1 1. Özgün Baskı için kullanılan materyaller bilgisine sahip olur.
2 2. Özgün Baskı tarihini bilgisine sahip olur
3 3. Öğrenci temel baskı tekniklerini ve materyallerini en yalın haliyle kullanımını deneyimler.
4 4. Görme, kavrama, düşünme ve düşünceyi baskı tekniğinin olanaklarına göre görselleştirme ve uygulama
5 becerisi geliştirir.
6 5. Mono baskı tekniğini, örnekleri bilmesi, Mono baskı yapabilir.
7 6. Yüksek baskı tekniğini, çalışma sistemini, örnekleri bilmesi. yüksek baskı linol ve ağaç baskıyı yapabilir.
8 7. Çukur baskı tekniğini, çalışma sistemini, örneklerini bilir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
7
8
9
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Giriş, dersin tanıtılması ve Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi. Tanışma ve malzeme bilgisi hakkında bilgilendirme.
2 Baskı ya giriş, baskının tarihi, baskı resim çeşitleri, temel baskı bilgilerinin verilmesi ve baskı makineleri tanıtılması.
3 Mono baskı (Dokulu doğal malzeme baskı), kalıp, merdane ve çoğaltma kavramlarını anlamaya yönelik uygulamalar, Dokulu doğal malzeme, boya ve kağıtlar, merdane ve preslerin hazır duruma getirilmesi.
4 Mono Baskı anlatım ve tasarım, örnek uygulama.
5 Mono Baskı, baskı süreci, kurutma ve sonuçların incelenmesi.
6 Şablon baskı, tek renk baskı için tasarım ve örneklerin incelenmesi.
7 Tek renk şablon baskı uygulama.
8 Linol Baskı, gelişim süreci, temel ilkeler ve örneklerin incelenmesi.
9 Linol baskı, anlatım, oyma, linolün hazırlanması ve uygulama.
10 Ağaç Baskı, gelişim süreci, temel ilkeler ve örneklerin incelenmesi.
11 Ağaç baskı, anlatım, oyma, linolün hazırlanması ve uygulama.
12 Hazırlanan kalıpların basılması.
13 Hazırlanan kalıpların basılması.
14 Yapılan çalışmaların teslimi ve incelemesi.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Grafik tasarım alanında yer alan genel kavramları temel düzeyde açıklar/tanımlar. 3
2 Grafik tasarım alanında yapılan işin, tasarım süreçlerini aşamalarına uygun sıralar/açıklar. 3
3 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını (web tasarım, desen, ambalaj, illüstrasyon, yayım grafiği, outdoor, indoor reklamcılık ve animasyon) tanır. 1
4 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları tanır. 3
5 Grafik tasarım alanı ile diğer alanlar (baskı, baskı sonrası vb) arasındaki ilişkiyi açıklar. 3
6 Grafik tasarım alanında verilen bir işi temel tasarım ilkelerini kullanarak istenilen özelliklerde tasarlar. 3
7 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını amacına uygun olarak seçerek kullanır. 1
8 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları düzeltir/giderir. 3
9 Sosyal hakların evrenselliğine değer veren, sosyal adalet bilinci doğrultusunda etik sorumluluğa sahip olmak. 1
10 Disiplinine yönelik karma ya da kişisel ulusal ve uluslararası etkinliklerde bulunabilmek. 1
11 Proje üretmek ve grup çalışmalarında etkin olmak. 1
12 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek. 1
13 Atatürk İlkeleri ve İnkılapları ve Türkçeyi kullanma konusunda yeterli bilgi ve bilinç düzeyine erişebilmek. 1
14 Yeterli düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 5 50
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 1 10
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 60
Finalin Başarıya Oranı 40
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum 1 2 2
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 103    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar 1.Otto Dix / Eleştirel Grafik 1920-1924 / Özgün Baskı " Savaş " 1924 Der Krieg Yapı Kredi Yayınları / Sergi Katalogları Dizisi 2.Mümtaz Işıngör, Erol Eti, Mustafa Aslıer, Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim. Milli Eğitim Devlet Kitapları, T.T Kurumu Basım Evi: 1986, Ankara. 3.Özgün Baskı Resim, Artess Çamlıca Art Gallery & Studio 4.Turan Erol.19.Yüzyıl Türk Ressamları. Tiglat Yayınları,1980. 5.Nurullah Berk, Adnan Turani, Başlangıcımdan Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı, 1980 6-Sezer Tansuğ. Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitapevi, 1986.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar Vize, final ve dönem performansı
Materyal Diğer Atölye,Canson kağıt, oyma bıçakları, mürekkep, boya,
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri