Ders Adı Yazı ve Tipografi II
Ders Kodu GRT-3104
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Şule ÖZEL
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Tipografinin tanımı ve tarihsel gelişimi. Grafik tasarımda tipografinin yeri ve önemi, Yazı karakterleri ve çeşitleri, harflerin, fontları, puntoları, yazı bloklamaları, yazım kurallarını, teknikleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak. Yapılan uygulamalar ile el pratikliği verilerek disipline etmek ve el yazısı estetiğinin kavratılması ve uygulatılması. Doğru yazı karakteri seçimi. Espas kavramı. Yazı Karakterlerinin sınıflandırılması ve yazı karakterlerinin kendi içlerinde farklılıkları. Yeni tasarımlarla farklı yazı karakterlerinin oluşturulması.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Fontların özelliklerini, biçimsel farklılıkların tasarım üzerinde yarattığı etkileri, deneysel ve geleneksel yazı tasarımı yaklaşımları hakkında bilgi vermeyi ve öğrencilerin yazı tasarımı konusunda temel bir tecrübe edinmesini amaçlamaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 1 Temel Tipografi kavramları ve yazı ve alfabenin gelişimini kavrar.
2 2. Yazı karakterlerini tanıyarak, tüm alfabenin anatomik yapılarını öğrenir.
3 3. Baskı yazılarını tasarımda kullanır.
4 4. Dizgi kurallarına uygun tasarım yapar.
5 5. Fontları ailesiyle birlikte tanır.
6 6. Tasarıma uygun font seçimini yapar. Tasarımda tipografiyi kullanır.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Giriş, dersin tanıtılması ve Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi. Tanışma ve malzeme bilgisi hakkında bilgilendirme.
2 Yazı ve Tipografi hakkında genel bilgilerin verilmesi, Yazı ve Tipografinin tarihçesi.
3 Harfin Yapısal Özellikleri ve Teknik Terimler, yazı ve alfabenin gelişimi-ve Tipografik Karakterlerin Sınıflandırılması - Harflerin Yapısal Özelliklerinin anlatılması.
4 Günümüz tipografik anlayışı ve geçmiş akımların incelenerek örneklerle analiz edilmesi,Tipografinin grafik tasarım ürünlerinde kullanımının örneklerle incelenmesi.
5 Tipografide grid sistemi, harf anatomisi, bloklama, espas kurallarının öğrenimi.
6 Tipografik tasarım elemanları öğrenimi
7 Tipografi yüzey düzenlemesi - Görsel Anlatımda Zıtlık, Ritim ve Denge Tipografide Pozitif- Negatif Alan
8 Harf yapısının detaylı incelenmesi, Font ve yazı ailelerinin karşılaştırılması ve taslak çalışmaların yapılması Öğrenci uygulamaları, Gazete tasarımı, Sayfa tasarımındaki yaklaşımlar, Sayfa tasarımında kullanılan yazılı ve görsel unsurları oluşturma.
9 Kelime egzersizleri ile kavramları tipografik formlara dönüştürmek.
10 Metin düzenleme biçimleri, bloklamalar ve okunabilirliği. Yazı karakterlerinin türlerine göre metin içinde kullanılması.
11 Font tasarlama süreçlerinin öğrenilmesi.
12 Font tasarlama süreçlerinin öğrenilmesi ve uygulama yapılması.
13 Tasarladıkları yazı karakterlerini dijital ortamda kullanma.
14 Öğrenci uygulamaları, dönem boyu yapılan çalışmalarının proje teslimi.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Grafik tasarım alanında yer alan genel kavramları temel düzeyde açıklar/tanımlar. 3
2 Grafik tasarım alanında yapılan işin, tasarım süreçlerini aşamalarına uygun sıralar/açıklar. 3
3 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını (web tasarım, desen, ambalaj, illüstrasyon, yayım grafiği, outdoor, indoor reklamcılık ve animasyon) tanır. 4
4 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları tanır. 4
5 Grafik tasarım alanı ile diğer alanlar (baskı, baskı sonrası vb) arasındaki ilişkiyi açıklar. 3
6 Grafik tasarım alanında verilen bir işi temel tasarım ilkelerini kullanarak istenilen özelliklerde tasarlar. 5
7 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını amacına uygun olarak seçerek kullanır. 4
8 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları düzeltir/giderir. 4
9 Sosyal hakların evrenselliğine değer veren, sosyal adalet bilinci doğrultusunda etik sorumluluğa sahip olmak. 1
10 Disiplinine yönelik karma ya da kişisel ulusal ve uluslararası etkinliklerde bulunabilmek. 1
11 Proje üretmek ve grup çalışmalarında etkin olmak. 1
12 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek. 1
13 Atatürk İlkeleri ve İnkılapları ve Türkçeyi kullanma konusunda yeterli bilgi ve bilinç düzeyine erişebilmek. 1
14 Yeterli düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 50
Devam 0 0
Uygulama 1 10
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 60
Finalin Başarıya Oranı 40
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 5 2 10
Sunum 1 1 1
Proje 1 1 1
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 98    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar 1-Emre.BECER “Modern Sanat ve Yeni Tipografi”. 2-N. Kemal. SARIKAVAK“Tipografinin Temelleri”. 3-N. Kemal. SARIKAVAK “Görsel İletişim ve Grafik Tasarımında Çağdaş Tipografinin Temelleri. 4-Simon GARFIELD, “Tam Benim Tipim”, Domingo yayınları, 2018
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar Vize, final ve dönem performansı
Materyal Diğer Atölye,Canson kağıt, Pilot ve resim kalemleri ,bilgisayar ve donanımları, tasarım programları.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri