Ders Adı Temel Tasarım I
Ders Kodu GRT-3101
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Ögr. Elm. Sibel ÜNVER
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Temel Tasarım Eğitimi sürecinde,Tasarım için gerekli sanat nesnelerinin biçimini oluşturan çizgi, leke, nokta, form, şekil, renk, doku, mekân, ışık-gölge, açık-koyu, perspektif ve kompozisyon v.b. gibi; konuları temel almaktadır. Bu konular kapsamında içeriksel ve biçimsel uygulamaları içermektedir. Sanat ve Tasarım kavramlarına giriş niteliğinde -teorik ve uygulama ağırlıklı olan ders,üretilen projelerle de uygulamalı olarak çalışılır.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Görsel dili oluşturan tasarımın temel ilkelerini kavramak. Yaratıcı özellikleri geliştirmek. Tasarı ilkelerini öğretmek, tasarım problemlerine uygulamalı çözümler getirilmesini sağlamak. Temel çizimler yapma yeterlikleri kazandırmak. Farklı teknik ve malzemelerle kompozisyon düzenlemeleri yapabilmeyi amaçlamaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Temel Tasarım ile ilgili edindiği kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanabilir.
2 2. Temel Tasarım ile ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçları kullanabilme becerisine sahip olur.
3 3. İki boyutlu biçimsel kompozisyon ilkelerine ilişkin bilgi edinir.
4 4. Uygun sunumlar yapabilmek için el çizimleri ve grafik anlatım becerisinin kazanır.
5 5. Özgün yaratıcı ve işlevsel bir tasarım anlayışı ortaya koyabilir.
6 6. İki ve üç boyutlu biçimsel kompozisyonlar oluşturur ve tasarlar.
7 7. Sanat ve tasarım bilgilerini mesleki olarak kullanma becerisine sahip olur.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
6
7
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Giriş, dersin tanıtılması ve Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi. Tanışma ve malzeme bilgisi hakkında bilgilendirme.
2 Temel kavramlar. Tasarım kavramı
3 Nokta-Çizgi Anlatımı, Nokta çizgi ile özgün yüzey çalışmalarının incelenmesi.
4 Nokta ve Çizgi Çalışmalarının Uygulamaları.
5 Çizgi öğesinin tanımı. Sistematik ve serbest çizgi çalışmaları.
6 Ton skalası; farklı sertlik derecelerindeki kurşun kalemlerle (3H,HB,3B, 6B) tekrar edilecek, 10 basamaklı ton skalası çalışması.
7 Açık-koyu, Işık-gölge-hacimsel etkinin anlatımı.
8 Işık konusu kapsamında ton değer farklılıklarının yüzey çalışmalarının incelenmesi.
9 Hacimsel formların oluşturduğu kompozisyonlarla büyük-küçük, uzak yakın, sık-seyrek gibi kavramların incelenmesi.
10 Tasarı İlkeleri (Form Çağrışımları ve Kompozisyon) Anlatımı.
11 Oluşturulan kompozisyonla natürmort çizimi.
12 Oluşturulan kompozisyonla natürmort çizimi.
13 Yapılan çalışmalar gözden geçirilir. Ödevlerin kritikleri yapılır. Tekrar anlatılması istenen teknikler yeniden anlatılır
14 Yapılan çalışmaların teslimi ve incelemesi.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Grafik tasarım alanında yer alan genel kavramları temel düzeyde açıklar/tanımlar. 3
2 Grafik tasarım alanında yapılan işin, tasarım süreçlerini aşamalarına uygun sıralar/açıklar. 3
3 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını (web tasarım, desen, ambalaj, illüstrasyon, yayım grafiği, outdoor, indoor reklamcılık ve animasyon) tanır. 1
4 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları tanır. 2
5 Grafik tasarım alanı ile diğer alanlar (baskı, baskı sonrası vb) arasındaki ilişkiyi açıklar. 1
6 Grafik tasarım alanında verilen bir işi temel tasarım ilkelerini kullanarak istenilen özelliklerde tasarlar. 5
7 Grafik tasarım alanında kullanılan paket programlarını amacına uygun olarak seçerek kullanır. 1
8 Grafik tasarım alanında tasarımdan kaynaklı öngörülebilen hataları düzeltir/giderir. 3
9 Sosyal hakların evrenselliğine değer veren, sosyal adalet bilinci doğrultusunda etik sorumluluğa sahip olmak. 1
10 Disiplinine yönelik karma ya da kişisel ulusal ve uluslararası etkinliklerde bulunabilmek. 1
11 Proje üretmek ve grup çalışmalarında etkin olmak. 1
12 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek. 1
13 Atatürk İlkeleri ve İnkılapları ve Türkçeyi kullanma konusunda yeterli bilgi ve bilinç düzeyine erişebilmek. 1
14 Yeterli düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 5 50
Devam 0 0
Uygulama 5 10
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 5 4 20
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 40 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 60 0 0
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 132    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar 1-.Odabaşı, Hatice Aslan. “Grafikte Temel Tasarım”. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul, 2006. 2- Balcı, Yusuf Baytekin ve Nuran Say. “Temel Sanat Eğitimi”. Ya-Pa Yayınları. İstanbul, 2005. 3-Gökaydın, Nevide. “Temel Sanat Eğitimi”. Moss Yayınları. İstanbul, 2010.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar vize final
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri