Ders Adı Mutfak Sanatlarına Giriş
Ders Kodu ASC-4105
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Hüseyin DUMAN
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Gastronomi ile ilgili tanımlar ve temel kavramlar, yiyecek ve içecek işletmeleri, genel mutfak bilgisi, temel mutfak gereçleri, yiyecek ve içeceklerin hazırlanma süreçleri, gıda mikrobiyolojisi, hijyen ve sanitasyon, görgü kuralları, turizm ve gastronomi.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Ders kapsamında; öğrencilere, mutfak kültürü ve uygulamaları, gastronomi ve bilim ilişkisi, işletme yönetim bilgi ve beceriler hakkında öğrencilere temel düzeyde bilgiler verilir. Gıdaların sunumu, servisi, temel mutfak ekipmanları ve mutfak personelinin sorumlulukları konuları hakkında bilgilere yer verilir.
No Dersin Kazanımları  
1 Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.
2 Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir.
3 Mutfakta kullanılan Besin gruplarını ve bu besinlerin besin öğeleri açısından incelenmesi konusunda araştırma yapar. yetkinlik kazanır.
4 Mutfakta kullanılan Besin gruplarını ve bu besinlerin besin öğeleri açısından incelenmesi konusunda araştırma yapar. yetkinlik kazanır.
5 Mutfakta kullanılan Besin gruplarını ve bu besinlerin besin öğeleri açısından incelenmesi konusunda araştırma yapar. yetkinlik kazanır.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Ders planı, işleyişi, öğrenci sorumlulukları aktarılır. Gastronominin temel kuramlarına giriş yapılır.
2 Gastronomi kavramı, gastronomi kavramının tarihçesi, Günümüzde gastronomi, Lezzet fizyolojisi.
3 Kültürel lezzet algılarını etkileyen faktörler
4 Çağdaş mutfak akımları
5 Yiyecek-İçecek işletmelerine genel bakış
6 Mutfak planlamaları ve mutfağın bölümleri
7 Mutfak planlamaları ve mutfak organizasyonu
8 Mutfak planlamaları ve mutfakta iş güvenliği
9 Mutfak ekipman ve mutfakta kullanılan aletler
10 Gıda satın alma ve gıdaları depolama
11 Teknik şartname ve tarif okuma/yazma
12 Mutfak içi gıda hijyeni ve yönetimi
13 Mutfak hesaplamaları – mutfak içi ölçü cihazları
14 Gastronomi ve Sosyal Medya
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Aşçılık ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. 4
2 Aşçılık mesleğindeki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir. 4
3 Aşçılık mesleğindeki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. 2
4 Aşçılık ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır. 3
5 Aşçılık ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, değerlendirir, geliştirir ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerir. 3
6 Aşçılık ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur. 5
7 Aşçılık ile ilgili gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, uygulamada ve mesleğinde kullanır. 3
8 Aşçılık mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 2
9 Aşçılık ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir. 3
10 Bireylerarası ve kültürler arası etkin iletişim kurar. 2
11 Mutfaktaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir. 4
12 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir. 3
13 Temel düzey yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
14 Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur. 1
15 Sağlıklı, hijyenik ve besleyici malzemeler kullanarak her türlü yiyecek ve içeceği hazırlayabilir, sunabilir ve yeni ürünler tasarlayabilir; farklı beslenme şekillerine göre menü hazırlayabilir. 2
16 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir ve uygular. 5
17 Yiyecek-içecek maliyet kontrol yöntemlerini uygulayabilir. 1
18 Mutfak organizasyonunu yapar; ikram etkinliklerini yönetir. 2
19 Arkadaşlarıyla ekip kurabilen, sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 1 10 10
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 140    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Ders kitabı, yardımcı kitaplar,süreli yayınlar ve yöresel kaynaklar
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri