Ders Adı Enerji Verimliliği ve Uygulamaları
Ders Kodu MAK-0328
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Ahmet KABUL
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Dr. Fatih YİĞİT
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bu ders kapsamında gaz akışkanlı güç çevrimleri, buharlı ve birleşik güç çevrimleri, soğutma çevrimleri, termodinamik özelik bağıntıları, gaz karışımları gibi termodinamiksel çevrim analizleri öğretilecektir. Bu termodinamiksel çevrimlerin enerji ve ekserji analizi yapılarak sistemin en verimli şartlarda çalıştırılması için gerekli iyileştirmeleri belirlemeye yönelik hesap yöntemleri öğretilecektir.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Mühendisliğinin esas ilgi alanlarından biri olan ısı ve iş ilişkileri ile enerji dönüşümlerinin fiziksel temellerini ve mühendislik uygulamalarını öğretmektir. Bununla birlikte ısı ve iş oluşturan sistemlerin termodinamiksel analizlerini yapabilmek ve bu analizlerin sonuçlarını yorumlayarak en uygun çalışma şartlarını belirlemeyi öğrenmektir.
No Dersin Kazanımları  
1 1) II Yasa çözümlemeleri, enerjilerin kullanılabilirlik ve dönüştürülebilirliklerini belirleme kabiliyeti kazanmak
2 2) Güç çevrimlerin enerji ve yapılabilirlik analizlerini yapabilme kabiliyeti kazanmak
3 3) Soğutma çevrimlerinin ve yapılabilirlik analizlerini yapabilme kabiliyeti kazanmak
4 4) Isı ve güç sistemlerinin ekserji analizlerini yaparak sistemin ekserji verimini ortaya koymak ve sistemde yapılabilecek iyileştirmeleri belirleyebilme kabiliyeti kazanmak.
5 ISO 50001 enerji yönetim standartları ve uygulanması hakkında fikir sahibi olur
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Termodinamiğin sıfırıncı ve birinci yasasının öğretilmesi, enerji ile ilgili temel kavramlar ve enerjinin korunumu ilkesi
2 Termodinamiği ikinci yasası ve bu yasa ile ilgili temel yorumların öğretilmesi. İkinci yasanın önemi ve termodinamiksel sistemler için anlamı
  Ön Hazırlık: Güç çevrimlerinin çözümlenmesine ilişkin temel kavramlar, Carnot çevrimi ve mühendislikte önemi, hava standardı kabulleri.
3 Verim kavramı, ısıl verim COP kavramlarının hesaplama yöntemlerinin öğretilmesi, Carnot çevrimi, Carnot ısı makinesi, Clasius eşitsizliğinin kavratılması
4 Termodinamiğin üçüncü yasasının kavratılması, entropi ve entropinin artış ilkesinin öğretilmesi, tersinir ve tersinmez hal değişimleri.
5 Enerjinin kullanılabilir potansiyeli olan kserji kavramı, ekserjinin yokoluşu ilkesinin açıklanması ve ekserji ile ilgili denkliklerin türetilmesi
6 Güç çevrimlerinin çözümlenmesine ilişkin temel kavramlar, Carnot buhar çevrimi, Rankine çevrimi, Gerçek buharlı güç çevrimlerinin ideal buharlı çevrimlerden farkı
7 Rankine çevriminin verimi nasıl artırılabilir? İdeal ara ısıtmalı Rankine çevrimi, ideal ara buhar almalı Rankine çevrimi
8 Uygulama...............................................................................................................................
9 ARASINAV..............................................................................................
10 Soğutma makinaları ve ısı pompaları, ters Carnot çevrimi, ideal buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimi, gerçek buhar sıkıştırmalı buhar çevrimi
11 Bileşik ısı-güç üretimi, bileşik gaz-buhar güç çevrimi...................................................................................................
12 Uygulama......................................................................................................
13 Uygulama...............................................................................................................
14 Uygulama...................................................................................................
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma 5
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 2
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 3
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 4
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 2
6 Makine mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinler arası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Makine Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 2
9 Makine Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme,tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 2
10 Makine mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Makine mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi. 3
12 Makine mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 18 18
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 24 24
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 141    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Canlı ders anlatımı
Diğer Kaynaklar Canlı ders anlatımı
Materyal
Dökümanlar Canlı ders anlatımı
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri