Ders Adı Hidrolik Makineler
Ders Kodu MAK-0310
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Ergün KORKMAZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Giriş ve temel kavramlar, Çark içerisindeki akış ve Euler Denklemi, Hidrolik makinaların sınıflandırılması, Hız üçgenleri, Benzerlik Kanunları, Özgül hız, Santrifüj pompaların seçimi ve projelendirilmesi, Su türbinlerinin seçimi ve projelendirilmesi, Hidrolik makinalarda kavitasyon.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu ders, öğrencilere hidrolik makinaların temellerinin öğretilmesini amaçlamaktadır. Bu amaçla, türbinler ve pompaların; genel karakteristikleri, tipleri, teorileri, tasarımları ve hesaplamaları hakkında gerekli olan bazı temel bilgiler açıklanmaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 1) Hidrolik makinaların temellerini öğrenir.
2 2) Benzerlik kanunları ve özgül hız kavramını öğrenir.
3 3) Rotadinamik bir pompanın performansını belirleyebilir.
4 4) Farklı pompa ve türbin karakteristiklerini öğrenir.
5 5) Hidrolik makinalarda kavitasyon ve Net Pozitif Emme Yüksekliğinin (NPEY) önemini kavrar.
6 6) Pelton, Francis ve Kaplan türbinlerini kıyaslayabilir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Giriş ve temel kavramlar
  Ön Hazırlık: Ders programının temin edilmesi
2 Hidrolik makinaların sınıflandırılması
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
3 Pompaların sınıflandırılması
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
4 Santrifüj, dişli, paletli ve pistonlu pompalar
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
5 Çark içerisindeki akış ve Euler Denklemi
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
6 Giriş ve çıkış hız üçgenleri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
7 Boyut analizi, benzerlik kanunları ve özgül hız
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
8 Pompa temel büyüklükleri ve karakteristik eğrileri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
9 Pompaların seri ve paralel bağlanması
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
10 Bir Santrifüj Pompanın Projelendirilmesi
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
11 Türbinlerin Sınıflandırılması
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
12 Pelton ve Banki Türbinleri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
13 Francis ve Kaplan Türbinleri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
14 Hidroelektrik santraller
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma 5
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 3
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 2
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 2
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 2
6 Makine mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 1
7 Tek başına ve disiplinler arası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Makine Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 2
9 Makine Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme,tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 3
10 Makine mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Makine mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi. 3
12 Makine mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 90    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Çallı, İ., 2007. Hidrolik makineleri Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 91s. Şalvarlı, H., 1990. Çözümlü hidrolik makinalar problemleri, Akdeniz Üniversitesi Isparta Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayınları, Isparta. Edis, K., 1998. Hidrolik Makinalar. İ.T.Ü. Makina Fakültesi, Ders Notları, 114s, İstanbul.
Diğer Kaynaklar 1. Çallı, İ., 2007. Hidrolik makineleri Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 91s. 2. Edis, K., 1998. Hidrolik Makinalar. İ.T.Ü. Makina Fakültesi, Ders Notları, 114s, İstanbul. 3. Pancar, Y., Ergür, H.S., 2007. Hidrolik Makinalar ve Uygulamaları: Pompa-Türbin-Vantilatör, Birsen Yayınevi, 267s, İstanbul. 4. Yalçın, K., 1998. Hacımsal ve Santrifüj Pompalar. Çağlayan Kitabevi, 563s, İstanbul. 5. Hidrolik Makinalar, Prof.Dr. İrfan KARAGÖZ, Uludağ Üniversitesi. 6. Pfeleiderer, C., Petermann, H., 1978. Akım Makinaları, Çevirenler: Kaan Edis, Yavuz Tekin, Matbaa Teknisyenleri Basımevi, 629s, İstanbul. 7. Şalvarlı, H., 1990. Çözümlü hidrolik makinalar problemleri, Akdeniz Üniversitesi Isparta Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayınları, Isparta. 8. Gorla, R.S.R., and Khan, A.A. 2003. Turbomachinery Design and Theory, 424p, USA.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri