Ders Adı Sayısal Elektronik
Ders Kodu BLG-207
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr.Öğr.Üyesi Kıyas KAYAALP
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Analog ve Sayısal Kavramlar, Analog ve Sayısal sinyaller, Analog ve Sayısal sistemler ve Analog ve Sayısal ölçü aletleri, sayı sistemleri (binary, octal, decimal ve hexadecimal) ve birbirlerine dönüşümleri, tümleyen aritmetiği, kodlama ve kodlar, olasılık ve doğruluk tablosu, Evrensel mantık kapıları (VE, VEYA, DEĞİL, TAMPON, VE DEĞİL, VEYA DEĞİL, ÖZEL VEYA, ÖZEL VEYA DEĞİL) sembolleri, doğruluk tabloları, çıkış ifadeleri. Boolean matematiği ve lojik ifadelerin boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesi, lojik ifadeye karşılık gelen lojik devre çizimi ve lojik devreden lojik ifadenin çıkartılması, lojik devrenin sadece NAND veya sadece NOR kapıları ile çizimi, karnaugh haritaları, birleşik mantık devrelerinin analizi ve tasarımı, birleşimsel devrelerin minimizasyonu, kodlayıcı ve kod çözücüler, kod dönüştürücüler, aritmetik işlem devreleri (toplayıcılar, çıkarıcılar, çarpıcılar), çoklayıcı ve azlayıcılar, tablo yöntemi. Konularla ilgili deneyler.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilerin Analog ve Sayısal Kavramlar, Analog ve Sayısal sinyaller, Analog ve Sayısal sistemler ve Analog ve Sayısal ölçü aletleri, sayı sistemleri (binary, octal, decimal ve hexadecimal) ve birbirlerine dönüşümleri, tümleyen aritmetiği, kodlama ve kodlar, olasılık ve doğruluk tablosu, Evrensel mantık kapıları (VE, VEYA, DEĞİL, TAMPON, VE DEĞİL, VEYA DEĞİL, ÖZEL VEYA, ÖZEL VEYA DEĞİL) sembolleri, doğruluk tabloları, çıkış ifadeleri. Boolean matematiği ve lojik ifadelerin boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesi, lojik ifadeye karşılık gelen lojik devre çizimi ve lojik devreden lojik ifadenin çıkartılması, lojik devrenin sadece NAND veya sadece NOR kapıları ile çizimi, karnaugh haritaları, birleşik mantık devrelerinin analizi ve tasarımı, birleşimsel devrelerin minimizasyonu, kodlayıcı ve kod çözücüler, kod dönüştürücüler, aritmetik işlem devreleri (toplayıcılar, çıkarıcılar, çarpıcılar), çoklayıcı ve azlayıcılar hakkında bilgi sahibi olmalarını, konularla ilgili deneyleri yapmalarını sağlayarak sayısal elektronik alt yapılarını oluşturmak ve deneyimlerini artırmaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Sayısal elektronik ile ilgili temel kavramları bilir.
2 Sayı sistemleri ile ilgili analiz yapabilir.
3 Boolean cebri teoremlerini bilir ve analiz edebilir.
4 Lojik fonksiyonları sadeleştirebilir.
5 Kombinasyonel devre elemanlarının temel çalışma özelliklerini bilir.
6 Kodlayıcı, Kod Çözücü, Çoklayıcı tasarımları yapar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Analog ve Sayısal Kavramlar. Analog Büyüklük, Analog İşaret, Analog Gösterge ve Analog Sistemler. Sayısal Büyüklük, Sayısal İşaret, Sayısal Sistem ve Sayısal Göstergeler. Sayısal-Analog Tekniklerin Genel Özellikleri ve Sayısal-Analog Tekniklerin Karşılaştırılması.
2 Sayı Sistemleri. Onlu (Decimal) Sayı Sistemi. İkili (Binary-Dual) Sayı Sistemi. Sekizli Sayı Sistemi. Onaltılı Sayı Sistemi. Sayı Sistemlerinin Birbirlerine Dönüştürülmeleri
3 Sayı Sistemlerinde Hesaplama. İkili Sayı Sisteminde Toplama. İkili Sayı Sisteminde Çıkarma. Tümleyen Aritmetiği. İkili Sayı Sisteminde Çarpma. İkili Sayı Sisteminde Bölme.
4 Sayısal Kodlar. BCD Kodu. Gray Kodu. Artı 3 (Excess 3) Kodu. 5’de 2 Kodu. Eşitlik (Parity) Kodu. Aiken Kodu. Bar (Çubuk) Kodu. Alfasayısal Kodlar. ASCII kodu. EBCDIC Kodu.
5 Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi. Doğruluk Tablosu. VENN Diyagramı. Temel Açılımlar ve Standart İfadeler.
6 Temel Lojik Kapıları. ‘VE’ İşlemi ve ‘VE’ Kapısı. ‘VEYA’ İşlemi ve ‘VEYA’ Kapısı. ‘DEĞİL’ İşlemi ve ‘DEĞİL’ Kapısı. ‘VEDEĞİL’ Kapısı. ‘VEYADEĞİL’ (NOR) Kapısı. ‘ÖZELVEYA’ Kapısı. ‘ÖZELVEYADEĞİL’ Kapısı.
7 Lojik İfadelerin Lojik Elemanlarla Gerçekleştirilmesi ve Lojik Devrelerin Tasarımı. Lojik Devrelerin Tasarlanması ve Lojik Elemanlar Kullanılarak Gerçekleştirilmesi. Lojik Kapı Entegreleri ve Temel Lojik Elemanların ‘VEDEĞİL’ / ‘VEYADEĞİL’ Kapıları İle Oluşturulması.
8 Karnaugh Haritaları. İki, Üç ve Dört Değişkenli Karnaugh Haritaları. Beş ve Altı Değişkenli Karnaugh Haritaları. Karnaugh Haritalarındaki Hücrelerin Gruplandırılması ve Gruplardan Eşitliklerin Yazılması.
9 Karnaugh Haritası Kullanarak Boolean Eşitliklerin Sadeleştirilmesi. Karnaugh Haritası Yardımı ile Lojik Devrelerin Tasarımı.
10 Sayısal Entegreleri. Sayısal Entegre Parametreleri ve Sayısal Entegre Terminolojisi. Lojik Gerilim Seviyeleri. Çıkış Kapasitesi. Gürültü Bağışıklığı. Yayılım Gecikmesi ve Yayılım Hızı. Güç Harcaması. Hız-Güç Üretimi. Akım Besleme ve Akım Yutumu. Besleme Gerilimi ve Çalışma Isısı.
11 Bileşik Mantık Devreleri. Bileşik Devre Tasarım Esasları. Kodlama İle İlgili Lojik Devreleri. Kodlayıcı Devreleri. Kod Çözücüler.
12 Kod Çeviriciler. Yedi Parçalı LED Gösterge Kod Çevirici / Kod Çözücü Devreleri. Çoklayıcıları - Veri Seçiciler.
13 Azlayıcıları - Veri Dağıtıcılar. Karşılaştırıcı Devreler.
14 Toplayıcı Devreler. Çıkarıcı Devreler. Aritmetik İşlemler Devreleri.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 2
2 Teknolojideki hızlı gelişmelere paralel olarak, hangi temel bilgilere ihtiyaç duyduğunu belirleme becerisi. 3
3 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 4
5 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürününü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 3
6 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 2
8 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik,yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 3
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 2
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
11 Bilişim uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın bilişim alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 3
12 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; bilişim uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 75
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 25
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 10 1 10
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 128    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu 1)Yağımlı, M., Akar, F., 'Dijital Elektronik', ISBN: 975-295-233-X, Beta Yayınları, 2003, İstanbul, Türkiye. 2) Mano, M. M., 'Digital Design', ISBN: 0-13-212325-8, 1984, America. 3) Doç. Dr. Burak Kelleci, 'Sayısal Tasarım', Seçkin Yayınları. 4) Taner Arslan, Rifat Çölkesen, 'Lojik Devre Tasarımı', Seçkin Yayınları.
Diğer Kaynaklar 1)Yağımlı, M., Akar, F., 'Dijital Elektronik', ISBN: 975-295-233-X, Beta Yayınları, 2003, İstanbul, Türkiye. 2) Mano, M. M., 'Digital Design', ISBN: 0-13-212325-8, 1984, America. 3) Doç. Dr. Burak Kelleci, 'Sayısal Tasarım', Seçkin Yayınları. 4) Taner Arslan, Rifat Çölkesen, 'Lojik Devre Tasarımı', Seçkin Yayınları.
Materyal
Dökümanlar 1)Yağımlı, M., Akar, F., 'Dijital Elektronik', ISBN: 975-295-233-X, Beta Yayınları, 2003, İstanbul, Türkiye. 2) Mano, M. M., 'Digital Design', ISBN: 0-13-212325-8, 1984, America. 3) Doç. Dr. Burak Kelleci, 'Sayısal Tasarım', Seçkin Yayınları. 4) Taner Arslan, Rifat Çölkesen, 'Lojik Devre Tasarımı', Seçkin Yayınları.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri