Ders Adı Yenilenebilir ve Sürdürülebilir Enerji Sistemleri
Ders Kodu MKM-443
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Doç.Dr. Fatih YILMAZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Der içeriği; * fosil kökenli yakıtlardan elektrik üretimi ve çevresel etkileri *küresel ısınma ozon tüketimi gibi çevresel sorunlar *Yenilenebilir enerji sistemleri ve önemi *güneş enerjisi ve önemi *rüzgar enerjisi ve önemi, *jeotermal enerji *hidroelik enerji *biokütkle enerjisi *Nükleer enerji ve elektrik üretimi * hidrojen enerjisi *yenilenebilir enerji kaynakları destekli sürdürülebilir sistem tasrımı
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere; yenilenebilir enerji kaynaklarının önemini ve küresel ısınma ve çevresel sorunların önemini temel olarak amaçlamaktadır. fosil kökenli yakıtların çevresel etkileri anlatılmaktadır. Sonrasında, Yenilenebilir enerji kaynaklarından olan;güneş, rüzgar, jeotermal, biokütle, hidrolik gibi yenilenebilir enerji kaynaklarının öneminin ve bu sistemlerden elektrik ve termal güç üretiminin kazandırılması amaçlanmaktadır. Ayrıca, nükleer enerji ve hidrojen enerjisi hakkında bilgi kazanımını da amaçlamaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 Çevresel sorunlar, fosil yakıtları ve sera gazı emisyonları hakkında bilgi sahibi olmak
2 Enerji, çeşitleri ve üretim kaynakları hakkında genel bilgiye sahip olurlar, Yenilenebilir ve Sürdürülebilir Enerji Sistemleri Hakkında bilgi sahibi olmak
3 Yenilenebilir enerji kaynaklarını tanımak ve Güneş ve Rüzgar ve Jeotermal enerji kaynakaları hakkında bilgi sahibi olmak, bu sistemlerin analizilerini yapabilmek
4 Yenilenebilir enerji destekli sistemle ile elektrik üretiminin termal analizini yapabilmek
5 Hidrojen ve biokütle hakkında bilgi sahibi olmak, Hidrojen üretim yöntemlerinin tanımak
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Giriş, enerjinin kullanımı, enerji kaynakları ve çevresel etkiler
2 Termodinamik temeller ve ısı motorları
3 Termodinamik temeller ve ısı motorları
4 Termodinamik temeller ve ısı motorları
5 Güneş enerjisi kullanımı, güneş kollektörleri, fotovoltaikler
6 Güneş enerjisi kullanımı, güneş kollektörleri, fotovoltaikler
7 Rüzgar ve hidro
8 Arasınav
9 Yakıt pilleri ve bataryalar
10 Yakıt pilleri ve bataryalar
11 Nükleer fizyon ve füzyon
12 Nükleer fizyon ve füzyon
13 Dağıtım ve depolama
14 Projelerin / dönem ödevlerin sınıf içi sunumları
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 2
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 2
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 2
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 2
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 3
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 3
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 4
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 3
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 4
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 4
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 3
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 100    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Fundamentals of Renewable Energy Processes, 3e, Aldo Vieira da Rosa, Academic Press, 2013 (should be available in Homer, and on reserve in the library). Sustainable Energy — without the Hot Air, David JC MacKay, 2010 (available via free download from http://www.withouthotair.com/).
Diğer Kaynaklar Fundamentals of Renewable Energy Processes, 3e, Aldo Vieira da Rosa, Academic Press, 2013 (should be available in Homer, and on reserve in the library). Sustainable Energy — without the Hot Air, David JC MacKay, 2010 (available via free download from http://www.withouthotair.com/).
Materyal
Dökümanlar Fundamentals of Renewable Energy Processes, 3e, Aldo Vieira da Rosa, Academic Press, 2013 (should be available in Homer, and on reserve in the library). Sustainable Energy — without the Hot Air, David JC MacKay, 2010 (available via free download from http://www.withouthotair.com/).
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri