Ders Adı Robotik
Ders Kodu MKM-441
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Merdan ÖZKAHRAMAN
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Erhan ERYİĞİT
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Ders kapsamında, 6 serbestlik dereceli bir seri robot kol ve paralel robot kol üzerinde uygulamalar gerçekleştirilecektir. Öğrenciler, bilgisayar destekli araçlar kullanarak ileri kinematik, ters kinematik, jakobiyen, yörünge planlama ve dinamik hesaplar gibi konuları öğrenecekler. Ayrıca, robot kolun programlanması ve robot kol uç işlevci tasarımı gibi ileri seviye konular işlenecektir. Bu ders, öğrencilere robotik alanında kapsamlı bir bilgi ve beceri seti kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Mekatronik mühendisliği robotik dersinin amacı, öğrencilere robotik sistemlerin temel prensiplerini ve uygulamalarını öğretmek, onları robotların tasarımı, analizi ve kontrolü konularında bilgilendirmektir. Ders, öğrencilere teorik bilgilerin yanı sıra pratik uygulamalarla desteklenen bir öğrenim ortamı sunarak, mekatronik sistemlerin ve robot teknolojisinin anlaşılmasını ve kullanılmasını hedeflemektedir.
No Dersin Kazanımları  
1 İleri Kinematik ve Ters Kinematik Hesaplamalarını Anlama ve Uygulama: Öğrenciler, 6 serbestlik dereceli seri robot kol ve paralel robot kol için ileri kinematik ve ters kinematik hesaplamalarını yapabileceklerdir.
2 Robot Kolunun Jakobiyenini Hesaplama ve Yörünge Planlama Becerileri: Öğrenciler, robot kolun hareketlerini analiz etmek için jakobiyen hesaplamalarını öğrenecek ve belirlenen hedeflere ulaşmak için yörünge planlaması yapabileceklerdir.
3 Dinamik Hesaplamalar ve Robot Kol Programlaması: Öğrenciler, robot kollarının dinamik hesaplamalarını yapma ve bunları programlama becerilerini geliştirecektir.
4 Robot Kol Uç İşlevci Tasarımı: Öğrenciler, çeşitli uygulamalara yönelik robot kol uç işlevcilerini tasarlama ve geliştirme becerisine sahip olacaklardır.
5 Bilgisayar Destekli Tasarım ve Analiz Araçlarını Kullanma: Öğrenciler, robotik sistemlerin tasarımı ve analizi için gerekli olan bilgisayar destekli tasarım ve analiz araçlarını etkin bir şekilde kullanabileceklerdir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Robot nedir, robotun kullanım alanları, Robotun sınıflandırılması.
2 Tutucular, Robot İlişkili Tanımlamalar ve Matris Matematiği Robot Programlama
3 Robotikte Kullanılan Sistemler
4 Robotlarda Kinematik Hesaplamalar
5 Robot çeşitlerinin incelenmesi (Endüstriyel Robotlar, Askeri amaçlı robotlar, Tıp ve sağlık robotları gibi.)
6 Robot manipülatörlerinin sınıflandırılması, Örnek robotik kol çizimleri.
7 Robot Ters Kinematiğinin hesaplanması
8 Ara Sınav Dönemi
9 Robot kol jakobiyen matrisinin hesaplanması
10 Robot kol konum, hız ve ivme analizlerinin yapılması
11 Robot kol yörünge planlaması
12 Uç işlevci tasarımı
13 Robot kol programlaması
14 Robot kol üzerinde senaryo gerçekleştirme
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 4
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 5
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 3
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 4
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 3
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 2
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 1
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 3
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 2
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 2
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 3
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 1 50
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 1 2 2
Laboratuar Çalışması 7 2 14
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 130    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu INTRODUCTION TO ROBOTICS - Mechanics and Control, John J. Craig Robotics, Vision and Control: Fundamental Algorithms in MATLAB, Peter Corke
Diğer Kaynaklar INTRODUCTION TO ROBOTICS - Mechanics and Control, John J. Craig Robotics, Vision and Control: Fundamental Algorithms in MATLAB, Peter Corke
Materyal
Dökümanlar INTRODUCTION TO ROBOTICS - Mechanics and Control, John J. Craig Robotics, Vision and Control: Fundamental Algorithms in MATLAB, Peter Corke
Ödevler
Sınavlar 1 Ara sınav 1 Yıl sonu sınavı
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri