Ders Adı Teknoloji ve Ar-Ge Yönetimi
Ders Kodu MKM-335
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Doç.Dr. Koray ÖZSOY
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Küreselleşmenin karakterinin önemli ölçüde değiştiği günümüz rekabet koşullarında teknoloji transferi ve inovasyon önemli birer stratejik araç oluşu. Teknolojinin ve buna bağlı olarak AR-GE ve ürün geliştirme faaliyetlerinin endüstriyel isletmelere olan katkısı. Yenilik ve yaratıcılığın geliştirilmesi. İcat, inovasyon ve rekabet avantajı. Değişen üretim teknolojisinin yeni ürünlere ve topluma etkisi Teknoloji transferi ve adaptasyon süreci. Ürün geliştirme süreci (1): Süreç işleyişi ve yönetimi. Ürün geliştirme süreci (2): Endüstriyel tasarımın stratejik rolü. Ürün geliştirme ekibinin organizasyonu. Rekabet gücü olarak inovasyon. Endüstriyel AR-GE yönetimi. Yaratıcılık yönetimi ve örgütsel öğrenme. İşletmeler arası ilişkiler ve şebeke yapılar. Bilim, teknoloji ve inovasyon.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı 1. Ürün gelistirme sürecini fikir üretme, fikir izleme, teknik uyarlama ve ticarilestirme evreleri açısından kavramak, 2. Teknoloji ve AR-GE yönetiminin strateji, insan kaynağı, endüstriyel tasarım, teknoloji gibi çesitli unsurlarla iliskisini ve üst yönetimin bu konuda vereceği desteği anlamak, 3. Kendiliğinden organizasyon perspektifinde, ürün gelistirme ekibini karmasık sistem temelinde inceleyerek belirsizlik ve kaos ortamında, yenilik ve yaratıcılığın nasıl gelistirilebileceğini öğrenmek.
No Dersin Kazanımları  
1 Teknoloji tarihini gelişimini açıklar.
2 Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini Endüstri Mühendisliği alanında uygular.
3 Disiplinlerarası çalışma yürütebilme becerisi kazanır.
4 Sistemi irdeleme ve sonuç olarak geliştirme becerisi kazanır.
5 Proses tasarlar ve mühendislik problemlerini belirler.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Ar-Ge'nin tanımı ve tarihçesi
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
2 Teknolojinin tanımı, çeşitleri, teknolojik yenilik
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
3 Teknolojinin bilimsel temelleri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
4 Makine-İmalat ve Mekatronik Sektörü
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
5 Ülkemizde kamu ve özel sektörün Ar-Ge yaklaşımı
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
6 Dünyada kamu ve özel sektörün Ar-Ge yaklaşımları, ülkelerdeki farklı modeller
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
7 Ar-Ge ve inovasyonda stratejik yaklaşım
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
8 Ar-Ge ve inovasyonda planlama
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
9 Ar-Ge'nin temelini oluşturan projeler ve proje yönetimi
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
10 Ar-Ge faaliyetlerinde organizasyon ve ekip oluşturma
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
11 Ar-Ge yönetimi
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
12 Ar-Ge faaliyetlerinde üretkenlik
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
13 Ar-Ge faaliyetlerinde koordinasyon
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
14 Ar-Ge'den beklenen çıktılar
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma ve okuma
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 2
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 3
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 3
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 3
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 3
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 3
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 3
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 4
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 4
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 4
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 4
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 90    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Strategic Management Of Technology And Innovation,Robert A. Burgelman, Modesto A. Maidique and Steven C. Wheelwright, Irwin, Third Edition, 2001. The Management Of Technology, Paul Lowe, Chapman & Hall,1995. Handbook Of Technology Management, Gerard H. "Gus" Gaynor, McGraw Hill, 1996.
Diğer Kaynaklar Strategic Management Of Technology And Innovation,Robert A. Burgelman, Modesto A. Maidique and Steven C. Wheelwright, Irwin, Third Edition, 2001. The Management Of Technology, Paul Lowe, Chapman & Hall,1995. Handbook Of Technology Management, Gerard H. "Gus" Gaynor, McGraw Hill, 1996.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri