Ders Adı Bilgisayar Destekli İmalat
Ders Kodu MKM-333
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Nihat YILMAZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bu ders, bilgisayar kontrollü imalat, esnek imalat, G ve M kodları, tornalama, frezeleme ve delme işlemlerinin programlanması ve solid CAM ve power Mill programlarını içermektedir.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere, takım tezgâhlarının bilgisayar yardımıyla kontrolünü, ISO standardına göre G ve M kodlarının verilmesini, Tornalama ve frezeleme işlemlerinin programlanmasını amaçlamaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 Takım tezgâhlarının bilgisayarla kontrolünü yapmak.
2 ISO standardına göre genel G ve M komutlarını öğrenme.
3 Torna tezgâhında parça CAM programını yazma.
4 Değişik tornalama işlemleri için CAM programı yazma.
5 İşleme merkezi için G ve M kodlarını öğrenme.
6 Frezeleme, delme işlemleri için Cam programı yazma.
7 Solid CAM ve Power mill CAM programını öğrenmek.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
7
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tanışma, dersin tanıtımı ve dersle ilgili genel bilgiler.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitapların sunulması.
2 Bilgisayar kontrollü imalata giriş.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
3 Esnek imalat ve bilgisayarlı bütünleşik imalat sistemlerine giriş.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
4 CNC tezgahı ön hazırlık işlemleri, takım telafisi ve referans noktalarının tayini, takım kodları, CNC freze ve torna tezgah fonksiyonları.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
5 ISO standardına göre genel G ve M kodları.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
6 Tornalama işlemi için G ve M kodları.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
7 Değişik tornalama işlemleri için CAM programlarının yazılması.
  Ön Hazırlık: Örnek programların hazırlanması.
8 İşleme merkezi için özel G ve M kodları.
  Ön Hazırlık: Örnek programların hazırlanması.
9 Frezeleme işlemi için çeşitli geometrilerin CAM programını yazma.
  Ön Hazırlık: Örnek programların hazırlanması.
10 Tornalama ve frezeleme işlemleri ile ilgili örnekler.
  Ön Hazırlık: Örnek programların hazırlanması.
11 Delik delme, delik genişletme işlemleri için Cam programı yazma.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
12 Vida tornalama için CAM programı yazma.
  Ön Hazırlık: Örnek programların hazırlanması.
13 Solid CAM programı.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
14 Power mill CAM programı.
  Ön Hazırlık: Konuyla ilgili araştırma yapmak.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 3
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 2
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 2
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 2
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 2
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 2
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 2
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 3
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 3
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 4
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 5
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 90    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu 1) Akkurt, 1996. Bilgisayar Destekli Takım Tezgahları (CNC) ve Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat (Cad-Cam) Sistemleri. Birsen Yayınevi, İstanbul. 2) M. Gülesin, A Güllü, Ö. Avcı, G. Aydoğan, 2007. CNC Torna ve Freze Tezgahlarının Programlanması, Asil Yayın, Ankara.
Diğer Kaynaklar 1) Akkurt, 1996. Bilgisayar Destekli Takım Tezgahları (CNC) ve Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat (Cad-Cam) Sistemleri. Birsen Yayınevi, İstanbul. 2) M. Gülesin, A Güllü, Ö. Avcı, G. Aydoğan, 2007. CNC Torna ve Freze Tezgahlarının Programlanması, Asil Yayın, Ankara.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri