Ders Adı Hidrolik Pnömatik
Ders Kodu MKM-415
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof.Dr. Hilmi Cenk BAYRAKÇI
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Temel tanım ve prensipler, hidrolik akışkanlar ve özellikleri, hidrolikte kullanılan standart semboller. Hidrolik pompa ve motorlar, hidrolik silindirler, hidrolik valfler, boru ve hortumlar, sızdırmazlık elemanları, filtreler, yağ hazneleri, hidrolik akümlatörler, manometreler. Pnömatikte fiziksel prensipler, pnömatikte kullanılan standart semboller, hava üretimi, dağıtımı, pnömatik motorlar, pnömatik valfler, pnömatik devreler. Hidrolik devreler, pnömatik devreler. Hidrolik ve pnömatik sistemlerin bakım ve kontrolü.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere; endüstriyel hidrolik ve pnömatik sistemler hakkında bilgiler kazandırmayı amaçlamaktadır.Ayrıca bu dersin amacı, bu sistemlerde kullanılan tüm elemanları ve çalışma prensiplerini öğrenmek, mekatronik sistemler üzerinde bu sistemlerin gerekliliğini kavramaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Hidrolik kontrol devreleri hakkında genel birikime sahip olmak ve hidrolik devrelerde akışkan özelliklerini tanır ve anlar.
2 Hidrolik devre donanımlarını tanımak ve hidrolik devreleri tanır. Hidrolik pompaları ve valfleri tanır.
3 Hareket ve denetim diyagramları; fonksiyon diyagramları, fonksiyon diyagramlarının kurulma becerilerine sahip olur.
4 Pnömatik kontrol devreleri hakkında genel birikime sahip olmak ve pnömatik silindirleri tanır. Pnömatik devrelerde kullanılan valfleri tanımak ve pnömatik devrelerde zaman geciktirme devrelerini tanır.
5 Pnömatik devrelerin otomatik kontrol sistemlerini tanımak, kurgulayabilmek ve Hidrolik ve pnömatik devre çiziminde kullanılan sembolleri kullanır.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tanışma, dersin tanımı ve hidrolik-pnömatik sistemler hakkında genel bilgiler
  Ön Hazırlık: Ders programının temin edilmesi
2 Hidroliğin temel prensipleri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
3 Hidrolik enerji ve hareket
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
4 Hidrolik sistemler ve devre elemanları
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
5 Yağ deposu, boru ve hortumlar
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
6 Hidrolik Pompalar
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
7 Hidrolik motorlar ve silindirler
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
8 Hidrolik valfler
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
9 Hidrolik akümülatörler
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
10 Hidrolik devrelerde kullanılan akışkanların özellikleri
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
11 Filtreler, sızdırmazlık elemanları ve manometreler
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
12 Hidrolik sistem tasarımı ve devre şemaları
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
13 Pnömatik sistemler
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
14 Pnömatik sistemlerde havanın kontrolü, pnömatik devre elemanları ve devre şemaları
  Ön Hazırlık: İlgili konuları araştırma
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 5
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 5
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 4
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 4
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 5
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 5
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 5
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 4
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 4
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 4
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 4
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 20
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 2 5 10
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 134    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Hidrolik ve Pnömatik, İsmail KARACAN, Bizim Büro Basımevi, Ankara, 2005. Endüstriyel Hidrolik, İsmail Karacan, Ankara, 1996. Pnömatik Elektropnömatik Kumanda- Yavuz Eminoğlu, 2006.
Diğer Kaynaklar Hidrolik ve Pnömatik, İsmail KARACAN, Bizim Büro Basımevi, Ankara, 2005. Endüstriyel Hidrolik, İsmail Karacan, Ankara, 1996. Pnömatik Elektropnömatik Kumanda- Yavuz Eminoğlu, 2006.
Materyal
Dökümanlar Hidrolik ve Pnömatik, İsmail KARACAN, Bizim Büro Basımevi, Ankara, 2005. Endüstriyel Hidrolik, İsmail Karacan, Ankara, 1996. Pnömatik Elektropnömatik Kumanda- Yavuz Eminoğlu, 2006.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri