Ders Adı Sayısal Elektronik Sistem Tasarımı
Ders Kodu MKM-237
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Abdullah GENÇ
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Erhan ERYİĞİT Arş. Gör. Mehmet YÜCEL
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Analog sayısal kavramları, sayı sistemleri ve sayı sistemleri arasındaki dönüşüm. RTL, TTL lojik kapıları. Karşılaştırıcılar, Direnç transistor mantık kapıları, seri paralel iletişim yöntemleri, TTL entegreleri ile lojik kapılar kullanarak toplama ve çıkarmak işlemlerinin yapılması.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencinin sayısal devrelerin mantıksal tasarımı ile ilgili temel bilgileri öğrenmesi. Olaylara mantıksal açıdan bakma yeteneğinin kazandırılması. Karmaşık problemleri daha küçük parçalara ayırıp daha kolay çözebilme yeteneğini kazandırmak. Daha üst sınıflardaki sayısal sistem tasarımı için temel teşkil edecek düşünce ve teorik bilgisinin geliştirilmesidir.
No Dersin Kazanımları  
1 Sayısal elektronik ile ilgili temel kavramları ve dijital sinyalleri kavrayabilme.
2 Sayısal mantık devrelerinde kullanılan sayı sistemlerini ve kodlarını kavrayabilme.
3 Boolean cebri teoremlerini bilir ve analiz edebilme.
4 Lojik fonksiyonları sadeleştirebilme.
5 Kombinasyonel devre elemanlarının temel çalışma özelliklerini bilme.
6 Kodlayıcı, Kod Çözücü, Çoğullayıcı tasarımları yapabilme.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri. Analog ve sayısal sinyaller. Sayı dönüşümleri, Binary, Hexadecimal, Decimal, Octal sayıların dönüşümleri
2 Lojik Kapılar, ve RTL, Direnç transistör lojik devreleri ve uygulamaları
3 Lojik diyagram tasarımı. Lojik kapıların matematiksel işlemleri. Boolean cebirinin öğrenilmesi.
4 Mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi, Dalga diyagramlarının çizilmesi.
5 TTL,CMOS kavramı ve lojik TTL entegrelerinin özellikleri ve kullanımı.
6 TTL entegreli temel lojik devreler ve uygulamaları Lojik Kapılar AND OR NOT
7 TTL entegreli temel lojik devreler ve uygulamaları Lojik Kapılar NAND NOR EXOR EXNOR
8 Kodçözücü / Kodlayıcı sayıcı kavramları ve uygulamaları.
9 Bcd TO Seven Kodlayıcılar ve Seven Segment ekran kullanımı ve sayıcı uygulamaları.
10 Sinyal Karsılaştırıcılar (Compare) ve uygulamaları 74LS85
11 Osilatör kavramına giriş ve TTL entegreleri osilatör uygumaları
12 TTL Lojik Kapılar kullanılarak toplama ve çıkarma işlemlerinin öğrenilmesi ve uygulaması
13 ADC Analog TO Dijital çevirici kavramları ve uygulamaları ADC0804 kullanımı
14 RS232 Seri iletişim, paralel iletişim kavramları ve uygulamalar
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 3
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 2
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 5
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 2
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 2
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 2
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 4
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 3
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 5
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 5
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 5
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 70
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 1 30
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 14 1 14
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 94    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu [1] Sayısal Tasarım, M. Morris Mano, Literatür - Ders Kitapları [2] Mantık Devreleri, Hüseyin Ekiz, Değişim Yayınları [3] Lojik Tasarımın Temelleri ve Uygulamaları, Şirzat Kahramanlı, Muciz Özcan, Atlas Akademik Yayıncılık
Diğer Kaynaklar [1] Sayısal Tasarım, M. Morris Mano, Literatür - Ders Kitapları [2] Mantık Devreleri, Hüseyin Ekiz, Değişim Yayınları [3] Lojik Tasarımın Temelleri ve Uygulamaları, Şirzat Kahramanlı, Muciz Özcan, Atlas Akademik Yayıncılık
Materyal
Dökümanlar [1] Sayısal Tasarım, M. Morris Mano, Literatür - Ders Kitapları [2] Mantık Devreleri, Hüseyin Ekiz, Değişim Yayınları [3] Lojik Tasarımın Temelleri ve Uygulamaları, Şirzat Kahramanlı, Muciz Özcan, Atlas Akademik Yayıncılık
Ödevler -
Sınavlar -
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri