Ders Adı Termodinamik
Ders Kodu MKM-204
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 4.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Giriş ve temel kavramları, Enerji dönüşümleri ve genel enerji çözümlemesi, saf maddenin özellikleri, kapalı sistemlerin enerji analizi, kontrol hacimleri için kütle ve enerji çözümlemesi, termodinamiğin ikinci yasası, entropi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Mühendisliğinin esas ilgi alanlarından biri olan ısı ve iş ilişkileri ile enerji dönüşümlerinin fiziksel temellerini ve mühendislik uygulamalarını öğretmektir.
No Dersin Kazanımları  
1 1) Isı ve hareketle ilgili fiziksel büyüklükleri belirleme yetisi kazanmak
2 2) Faz değişimi ve madde özelikleri ilişkilerini kavramak
3 3) Gazlar için basınç, sıcaklık ve özgül hacim bağıntılarını öğrenmek
4 4) Isı ve iş ilişkilerini, kütle ve enerji denkliklerini kavramak
5 5) Termodinamiğin 0 ; I ve II yasalarını öğrenmek ve termodinamik sistemlere nasıl uygulandığını anlamak
6 6) Entropi ve entropinin artışı ilkesini kavramak
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Termodinamik ve enerji, boyutlar ve birimlerin önemi, sistemler ve kontrol hacimleri, sistemin özellikleri, hal ve denge, hal değişimleri ve çevrimler,
2 Sıcaklık ve termodinamiğin sıfırıncı yasası, basınç, manometre, barometre ve atmosferik basınç, problem çözüm tekniği
3 Enerjinin biçimleri, ısı ve iş ile enerji geçişi, işin mekanik biçimleri
4 Termodinamiğin birinci yasası, enerji dönüşüm verimleri
5 Saf madde, saf maddelerin faz değişim işlemleri, faz değişim işlemleri için özelik diyagramları
6 Özelik tabloları, mükemmel gaz hal denklemi, sıkıştırılabilme çarpanı, diğer hal denklemleri
7 Hareketli sınır işi, kapalı sistemler için enerji dengesi, özgül ısılar
8 Mükemmel gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları, katı ve sıvıların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları
9 Kütlenin korunumu ilkesi, akış işi ve akışkanın entalpisi, sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizi
10 Bazı sürekli akışlı açık sistemler, zamanla değişen açık sistemlerde enerjinin korunumu
11 Termodinamiğin ikinci yasasına giriş, ısıl enerji depoları, ısı makinaları, soğutma makinaları ve ısı pompaları, devirdaim makineleri
12 Tersinir ve tersinmez hal değişimleri, carnot çevrimi, termodinamik sıcaklık ölçeği, carnot ısı makinası, carnot soğutma makinası ve ısı pompası
13 Entropi, entropinin artışı ilkesi, saf maddenin entropi değişimi, izentropik hal değişimleri, entropi nedir? Tds bağıntıları, sıvı ve katıların entropi değişimi
14 Mükemmel gazların entropi değişimi, tersinir sürekli akış işi, kompresör işinin en aza indirilmesi, sürekli akışlı düzeneklerin izentropik verimleri, entropi dengesi
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 3
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 2
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 3
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 3
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 2
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 2
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 2
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 3
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 4
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 4
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 3
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 124    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu 1. Y.Cengel, M.A. Boles, Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, 5. Baskı., Güven Bilimsel, İzmir, 2008. 2. J.B.Jones, R.E.Dugan, Mühendislik Termodinamiği, 1. Baskı, Beta Basım A.Ş., İstanbul, 2003.
Diğer Kaynaklar 1. Y.Cengel, M.A. Boles, Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, 5. Baskı., Güven Bilimsel, İzmir, 2008. 2. J.B.Jones, R.E.Dugan, Mühendislik Termodinamiği, 1. Baskı, Beta Basım A.Ş., İstanbul, 2003.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri