Ders Adı Teknik Resim I
Ders Kodu MKM-105
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) 3-Fatih TAYLAN 4-Nurettin AYDOĞDU
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Teknik resimde; çizgi çeşitleri, norm yazı ve çeşitleri, temel geometrik çizimler; çokgen çizimleri, elips, oval çizimleri, perspektif çizimi; Perspektif çeşitleri, (Dimetrik, Trimetrik, İzometrik perspektifler), iş parçalarının görünüşlerinin çizimi Ölçek, ölçeklendirme Meslek ile ilgili semboller, kesit alma ve yüzey işaretleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Makine parçalarının imalat resimlerini teknik resim kurallarına ve ISO standartlarına göre çizmek, ölçülendirmek, yüzey durumunu tanımlamak, üç görünüş ve kesit görünüşlerini elde etmek, teknik resim kurallarına göre yazı yazmak ve çizmektir.
No Dersin Kazanımları  
1 Teknik yazı yazmak, antetli teknik resim kağıdını tanımlayabilmek.
2 Çizgi çeşitlerini ve yay çizimlerini yapmak. Yaylar ile üçgen, elips, beşgen, sekizgen gibi geometrik çizimleri yapmak.
3 Perspektif ve izdüşümü kavramak.
4 Üç görünüş ve perspektif çizimler yapmak.
5 Perspektifte ölçülendirme yapmak.
6 Yarım, tam kesit görünüşleri çizmek.
7 Yüzey işaretlerini tanımlamak
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
7
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tanışma ve ders hakkında genel bilgiler vermek.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitapların ve temrinlerin sunulması.
2 Teknik resim aletlerini ve antetli A4 kağıdını tanımak.
  Ön Hazırlık: Teknik resim aletlerin kullanımıyla ilgili görsel sunu yapmak.
3 Norm yazı, dik yazı ve teknik resim (antetli) kağıdı tanımlamak.
  Ön Hazırlık: Antetli kağıdı çizim için hazırlamak.
4 Çizgi çalışmaları.
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
5 Üçgen, beşgen, altıgen, yedigen, sekizgen ve dokuzgen gibi geometrik çizimleri yaylar yardımıyla çizmek.
  Ön Hazırlık: Pergel kullanımının gösterimi.
6 Yaylar yardımıyla elips çizimi.
  Ön Hazırlık: Pistole ve yay cetvellerinin kullanımını göstermek.
7 Pergel yarımıyla iki daireyi içten ve dıştan teğet yaylar ile birleştirmek.
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
8 İzdüşüm ve Perspektif, Epür düzlemi.
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
9 Değişik geometrilerin izdüşümü
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
10 İzometrik, dimetrik perspektif.
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
11 Perspektiften üç görünüş çıkarma, kesit görünüşlerin çizimi.
  Ön Hazırlık: Örnek çizimler yapmak.
12 Üç görünüşten perspektif çizimi.
  Ön Hazırlık: Gönye, T cetveli ve pergelin etkili kullanımı.
13 Ölçülendirme ve yüzey işaretleri.
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
14 Kesitler, tam kesit, yarım kesit ve ölçeklendirme.
  Ön Hazırlık: Konu hakkında araştırma yapmak.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 3
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 3
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 4
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 3
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 3
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 1
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 1
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 2
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 1
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 3
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 1
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 13 2 26
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 128    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Mustafa Bağcı, 2009. Teknik Resim, Cilt 1, Birsen Yayınevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar Mustafa Bağcı, 2009. Teknik Resim, Cilt 1, Birsen Yayınevi, İstanbul.
Materyal
Dökümanlar -
Ödevler -
Sınavlar -
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri