Ders Adı Mekatronik Mühendisliğine Giriş
Ders Kodu MKM-103
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Melik Ziya YAKUT
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Sistem, Ölçme Sistemleri, Kontrol Sistemi Tanımları, Sensörler ve Transduzerlerin Performans Terminolojisi, Sensör Çeşitleri, Sinyal İşleme, Ölçme Sistemleri, Pnömatik, Hidrolik, Mekanik ve Elektrik Tahrik Sistemleri. Mekatronikte kullanılan temel araçlar ve görevleri. Mekatronikte bilgisayar ve kontrol, mekatronikte algılama, mekatronikte komponent ve insan interface önemi. Özel Mekatronik yazılımlarının tanıtımı. Mekatronikte geçmiş ve gelecek yönelik tasarım örnekleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Mekatronik sistemlerin temelinin anlaşılması için mekanik ve elektronik sistemlerin temel prensiplerinin kavranması.
No Dersin Kazanımları  
1 Mekatronik Sistemlerin Temel İlkeleri: Öğrenci, mekatronik alanının temel prensiplerini anlamalı ve mekatronik sistemlerin tasarımında kullanılan temel konseptleri kavramalıdır. Bu, mekanik, elektrik, elektronik ve bilgisayar bilimlerini entegre ederek kompleks sistemlerin nasıl oluşturulduğunu içermelidir.
2 Sensör ve Aktüatör Teknolojileri: Öğrenci, çeşitli sensör ve aktüatör teknolojilerini tanımalı, bu bileşenlerin çalışma prensiplerini anlamalı ve mekatronik sistemlerde nasıl kullanıldıklarını kavramalıdır.
3 Programlama Temelleri: Mekatronik sistemler genellikle bilgisayar kontrollüdür. Bu nedenle, öğrenci, temel programlama becerilerini geliştirmeli ve programlama dillerinin mekatronik sistemlerin tasarımında nasıl kullanıldığını öğrenmelidir.
4 Mekatronik Tasarım ve Analiz: Mekatronik Mühendisliğine Giriş dersi, öğrencilere mekatronik sistemlerin tasarım sürecini öğretmeli ve öğrencilerin karmaşık sistemleri analiz etme yeteneklerini geliştirmelerine olanak tanımalıdır.
5 Etik ve İnsan-Makine Etkileşimi: Mekatronik mühendisleri, tasarladıkları sistemlerin toplum üzerindeki etkilerini değerlendirmeli ve etik standartlara uymalıdır. Ayrıca, insan-makine etkileşimi konusunda temel bilgilere sahip olmalı ve tasarım süreçlerinde kullanıcı dostu çözümler geliştirmeyi öğrenmelidir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 MEKATRONİĞE GİRİŞ
2 MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ II
3 MEKATRONİK SİSTEMLER
4 SENSÖR ve TRANSDÜSER
5 SENSÖR ve TRANSDÜSER
6 HİDROLİK VE PNÖMATİK SİSTEMLER
7 HİDROLİK VE PNÖMATİK SİSTEMLER
8 MEKANİKSEL SİSTEMLER
9 ELEKTRİK MOTORLARI
10 OTOMASYON SİSTEMLERİ
11 OTOMASYON SİSTEMLERİ
12 OTOMASYON SİSTEMLERİ
13 BİRİMLER VE BİRİM SİSTEMLERİ
14 MEKATRONİK SİSTEMLER GENEL TEKRAR
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 3
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 5
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 5
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 5
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 5
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 5
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 5
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 5
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 5
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 5
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 5
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 110    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar W. Bolton, Mechatronics : Electronic Control Systems in Mechanical and Electrical Engineering, 3rd Edition, Pearson, 2003, ISBN 0131216333
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri