Ders Adı Çelik Yapılar
Ders Kodu CET-306
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Mehmet Fenkli
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Çelik yapı sistemleri, kullanım yerlerini, Çelik yapı malzeme türleri, bulonlar, kaynakları, Çelik yapı sistemini etklileyen statik ve dinamik yük hesaplarını, Çelik yapı elemanlarının kesit tayini ve gerilme tahkiki hesaplarını, Bulon, perçin ve kaynak hesaplarını, Çelik yapıların korozyon ve yangın gibi etkilere karşı koruma yöntemleri öğretmek
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı - Çelik yapı sistemlerinin tasarım esasları ile çelik yapı elemanlarının ve birleşimlerinin boyutlandırılmasını öğretmek. - Tasarım ve boyutlandırma aşamalarında üç boyutlu düşünebilme yeteneğinin kazanılmasını sağlamak. - Mühendislik problemleri üzerinde tasarım temellerini ve boyutlandırma ilkelerini örneklerle uygulama becerisini geliştirmek.
No Dersin Kazanımları  
1 Yapısal analizin temel prensiplerini ogrenebilme ve çelik yapı elemanlarının tasarımıni genişletme ve uygulama bilgisine sahip olacaklar
2 Limit durum tasarımı kavramlarını anlama ve uygulama bilgisine sahip olacaklar
3 Çeliklerdeki hata modlarini arastirmak ve çelik kiriş ve kolonlarin tasarlanmasini ve AISC 360 veya / ve AS4100 güç ve servis kolaylığı kriterlerini karşılayan sütunlar ve bağlantılarin modellenmesini ogrenebilmek
4 Profesyonel bir standarda kaliteli yapısal hesaplamalar sunmak
5 Gerekli bilgi ve verileri tanımlama konusunda üst düzeyde yetenek kazanabilme
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Çelik malzeme ve çelik yapılar; yük ve yük birleşimleri, tasarım yönetmelikleri.
2 Çekme çubukları ve birleşimleri, yapısal uygulamalar, çekmeye çalışan elemanların davranış ve tasarımı, sınır durumlar ve çekme çubuğu tasarımında YDKT/EGT yaklaşımları
3 Burkulma analizinin temelleri, basınç çubuklarında elastik ve inelastik burkulma, kolonlar, tasarımda göz önüne alınması gerekenler, tekil kolon tasarımı
4 Basınç çubuklarında genel tasarım kuralları, çerçeve kolonlarına ait tasarım örnekleri
5 Rijit ve çaprazlı çerçevelerde kolonlar
6 Yanal burulmalı burkulmasız kirişler: Davranış ve tasarım
7 Yanal burulmalı burkulmalı kiriş davranışı ve tasarımı
8 Çerçeve kirişi tasarım uygulamaları (Vize Sınavı)
9 Basınç ve eğilme etkisindeki çerçeve kolonlarının tasarım
10 Basınç ve eğilme etkisindeki çelik elemanların davranışı
11 Geleneksel yapısal sistemler, moment çerçevelerin yatay yük etkisinde davranışı
12 Moment çerçevelerden oluşan çelik bina tasarımı
13 Stabilite analizi: direk analiz yöntemi
14 Stabilite analizi: yaklaşık yöntem
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen bilimleri ve temel inşaat mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilir. 5
2 Mühendislik problemlerini tanımlar, uygulama esnasında çıkan problemleri belirler ve bu amaçlara uygun analitik yöntemler ve yaklaşımlar geliştirerek, uygun modelleme yöntemlerini seçer ve uygular 5
3 Bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern yöntemleri uygulama becerisi kazanır. 4
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri, araçları, bilişim teknolojilerini ve seçme ve etkin kullanabilme becerisi kazanır 4
5 Mühendislik uygulama problemlerinin çözümüne yönelik kaynak tarama, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve uygulamaya aktarma becerisi kazanır 2
6 Disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi; sorumluluk alma özgüveni kazanır 3
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi kazanır 4
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır 2
9 Evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. 4
10 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği ile mesleki yeterlik standartlarına hakim ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarına ilişkin bilinç kazanır 2
11 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve Teknolojik ve Endüstriyel üretim süreçlerini yerinde inceleme ve uygulama becerisine sahip olur 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 70
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 30
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 0 0
Ödevler 1 8 8
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 76    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Ders notları 1. Shen, J., Akbaş, B., Şeker, O., Faytarouni, M., «Design of Steel Structures», First Edition, McGraw Hill, 2021. 2. Akbaş B., Şeker O., Türk H., “Çelik Yapılar El Kitabı 1” Birinci Basım, Nobel Yayınevi, 2019. 3. Shen, J., Akbaş, B., Şeker, O., Carter, C. «Structural Engineering Handbook, Chapter 8: Design of Structural Steel Members», Fifth Edition, McGraw Hill, 2020. 4. Abi Aghayere and Jason Vigil, Çelik Yapı Tasarımı: Uygulamaya Yönelik Bir Yaklaşım, 2018. 5. Turkish Steel Design Specification, 2016. 6. AISC 360-16. Specification for Structural Steel Buildings, 2016.
Diğer Kaynaklar Ders notları 1. Shen, J., Akbaş, B., Şeker, O., Faytarouni, M., «Design of Steel Structures», First Edition, McGraw Hill, 2021. 2. Akbaş B., Şeker O., Türk H., “Çelik Yapılar El Kitabı 1” Birinci Basım, Nobel Yayınevi, 2019. 3. Shen, J., Akbaş, B., Şeker, O., Carter, C. «Structural Engineering Handbook, Chapter 8: Design of Structural Steel Members», Fifth Edition, McGraw Hill, 2020. 4. Abi Aghayere and Jason Vigil, Çelik Yapı Tasarımı: Uygulamaya Yönelik Bir Yaklaşım, 2018. 5. Turkish Steel Design Specification, 2016. 6. AISC 360-16. Specification for Structural Steel Buildings, 2016.
Materyal
Dökümanlar Ders notları 1. Shen, J., Akbaş, B., Şeker, O., Faytarouni, M., «Design of Steel Structures», First Edition, McGraw Hill, 2021. 2. Akbaş B., Şeker O., Türk H., “Çelik Yapılar El Kitabı 1” Birinci Basım, Nobel Yayınevi, 2019. 3. Shen, J., Akbaş, B., Şeker, O., Carter, C. «Structural Engineering Handbook, Chapter 8: Design of Structural Steel Members», Fifth Edition, McGraw Hill, 2020. 4. Abi Aghayere and Jason Vigil, Çelik Yapı Tasarımı: Uygulamaya Yönelik Bir Yaklaşım, 2018. 5. Turkish Steel Design Specification, 2016. 6. AISC 360-16. Specification for Structural Steel Buildings, 2016.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri