Ders Adı Mühendislik Etiği
Ders Kodu CET-237
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Dr.Öğr.Üyesi İbrahim YİĞİT
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Ahlak kavramı, Etik, Mühendislik etiği kavramı, Ahlak kavramı ile farklar, Etik anlayışının başka değerlerle etkileşimi, Ahlak anlayışının zaman içindeki gelişmesi, Genel etik ilkeler, Mühendislik etiği temel ilkeleri, Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluklar, İşverene, işçilere ve müşteriye karşı sorumluluklar, Topluma, doğaya ve çevreye karşı sorumluluklar, TMMOB mesleki davranış ilkeleri, Dünya mühendisler odasının etik ilkeleri, Gerçek mesleki vaka incelenmeleri, irdelenmesi ve sorgulanması amacıyla beyin fırtınaları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu ders mühendislik mesleğini hedefleyen öğrencilere etik anlayışın önemini vurgulamaktadır.Bu çerçevede, mühendislik mesleğini icra ederken nasıl etik davranacaklarını bunun ölçülerini neden etik anlayışa sahip olmaları gerektiği anlatılmaktadır. Ders kapsamında, etik yaklaşımın ahlaktan ve diğer değer yargılarından farkı ve benzerlikleri vakalarla tartışılarak özümsetilmeye çalışılmaktadır.
No Dersin Kazanımları  
1 1) Ahlak ve etik kavramlarını anlamak.
2 2) Etik anlayışın diğer değer yargıları ile benzer ve ayrışan noktalarını kavramak.
3 3) Etik değerlerin çevre bilinci ile ilişkilerini anlamak.
4 4) Tartışma ortamı yaratmak, farklı görüşlere saygıyı sağlamak.
5 5) Mühendislik tarihinden seçilmiş vak´aları irdeleyip tartışmak ve sonuç çıkarmak.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Giriş, Ahlak kavramı
2 Etik, Mühendislik etiği kavramı, Ahlak kavramı ile farklar
3 Etik anlayışının başka değerlerle etkileşimi
4 Ahlak anlayışının zaman içindeki gelişmesi
5 Genel etik ilkeler
6 Mühendislik etiği temel ilkeleri
7 Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluklar
8 İşverene, işçilere ve müşteriye karşı sorumluluklar
9 Topluma, doğaya ve çevreye karşı sorumluluklar
10 TMMOB mesleki davranış ilkeleri
11 Dünya inşaat mühendisleri odasının etik ilkeleri
12 Gerçek mesleki vaka incelenmesi, irdelenmesi ve sorgulanması amacıyla beyin fırtınası I
13 Gerçek mesleki vaka incelenmesi, irdelenmesi ve sorgulanması amacıyla beyin fırtınası II
14 Gerçek mesleki vaka incelenmesi, irdelenmesi ve sorgulanması amacıyla beyin fırtınası III
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen bilimleri ve temel inşaat mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilir. 5
2 Mühendislik problemlerini tanımlar, uygulama esnasında çıkan problemleri belirler ve bu amaçlara uygun analitik yöntemler ve yaklaşımlar geliştirerek, uygun modelleme yöntemlerini seçer ve uygular 5
3 Bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern yöntemleri uygulama becerisi kazanır. 3
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri, araçları, bilişim teknolojilerini ve seçme ve etkin kullanabilme becerisi kazanır 1
5 Mühendislik uygulama problemlerinin çözümüne yönelik kaynak tarama, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve uygulamaya aktarma becerisi kazanır 1
6 Disiplinler arası takım çalışması yapabilme becerisi; sorumluluk alma özgüveni kazanır 4
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi kazanır 1
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır 1
9 Evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. 1
10 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği ile mesleki yeterlik standartlarına hakim ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarına ilişkin bilinç kazanır 1
11 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve Teknolojik ve Endüstriyel üretim süreçlerini yerinde inceleme ve uygulama becerisine sahip olur 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 1 15 15
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 87    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu
Diğer Kaynaklar Atayman, V., “Etik”, Donkişot Yayınları, İstanbul, 2005. Aydın, İ.P., “Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik”, Pegem A Yayıncılık, İstanbul, 2002. Haynes, F., (Çev. Akbaş, S.K.). “Eğitimde Etik”, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002. Kant, I., (Çev. Özügül, O.) “Ethica; Etik Üzerine Dersler”, Pencere Yayınları, İstanbul, 2003. Onbaşıoğlu, S.U., 2003. Mühendislik Etiği, Doğa Yayıncılık, İstanbul. Pieper, A., (Çev. Atayman V. Ve Sezer G.). “Etiğe giriş, Ayrıntı Yayınları”, İstanbul, 1999. Resnik, D.B., (Çev. Mutlu, V.) “Bilim Etiği”, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2004.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler konular ile ilgili uygulamalar
Sınavlar Ara Sınav Soru-cevap
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri