Ders Adı Yenilenebilir Enerji Teknolojilerinde Sistem Otomasyonu
Ders Kodu EEM-487
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Doç.Dr. İsmail Serkan ÜNCÜ
Dersin Yardımcıları İ. Kavrakoğlu, Energy Management and Saving in Industry, Boğaziçi University Press, 1982 Khan, M., R., 1996. “Conversion and Utilization of Waste Materials”, Taylor & Francis. Osamu, K., Thomas, J., Robert, M., P., Abdellah, R., 1999. “Energy and Biomass Engineering”, The American Society of Agricultural Engineers. Twidell, J. W, Weir, A. D., 1986. “ Renewable Energy Resources”, E. & F. N. Spon. Z. Utlu ve A. Hepbasli, Turkey’s Sectoral Energy and Exergy Analysis between 1999 and 2000’, International Journal of Energy Research, Cilt 28(13), Sayfa: 1177-1196, 2004
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Türkiye’nin enerji planlaması, enerji kaynaklarının çevresel etkileri, enerji planlaması, enerji planlamasında çevresel etkiler, , yenilenebilir enerjilerin çevresel açıdan değerlendirilmesi,Güneş Enerjisi Temelleri, Işık- Madde Etkileşimleri (Fotokimyasal-Fotofizik), Güneş Enerjisinin Isıl Uygulamaları a. Aktif Sistemler b. Pasif Sistemler, Fotovoltaik (PV)-Güneş Pili Teknolojileri a. Si-Kristal/Amorf PV Teknolojileri b. İnce Film PV Teknolojileri c. Organik PV Teknolojileri ve solar güncel otomasyon yazılımı , Dağıtılmış Enerji Sistemleri ,Biyogaz-Biyokütle Enerjisi ve Uygulamaları , Rüzgâr Enerjisi ve Uygulamaları ve Güncel otomasyon yazılımı , Enerji Verimliliği a. Sanayide Enerji Yönetimi b. Binalarda Enerji Yönetimi ,Yenilenebilir Enerji Yasa ve Düzenlemeleri, Bina yönetimi otomasyon yazılımı değerlendirme kriterleri
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Yenilenebilir enerji sistemlerinde iç çalışma prensip yazılımlarına, üreteçlerin sensörlere bağlı giriş ve çıkış değerlendirme yazılımlarına ve şebeke bağlantılı otomasyon sistemleri için geliştirilmiş olan yazılımların çalışma prensiplerini öğrenmek, konu hakkındaki güncel yazılımlar üzerinde uygulamalar yapmaktır. Öğrencilerin bireysel çalışma becerilerini geliştirmek, kendilerini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. Bilişim teknolojisini kullanarak enerji üretim sistemlerindeki gelişmeleri izlemelerini sağlamak.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Bu dersle birlikte öğrenciler enerji sistemlerinin matematiksel modellerini öğrenirler.Güncel yazılımların alt yapılarını bu değişkenlere bağlarlar
2 2. Güneş ve rüzgâr enerjilerinin elektrik enerjisi
3 üretiminde otomasyon sistemlerinin önemi
4 3. Enerji ve enerji yönetimi hesap mantığını ve fizibilitesini otomasyona bağlı hesaplar ve raporlarlar
5 4.Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 5.Rapor ve proje hazırlama becerisi, proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık sağlama
7 Rapor ve proje hazırlama becerileri, proje yönetimi ve risk yönetimi ve değişim yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma gibi iş uygulamaları hakkında farkındalık sağlamak
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
7
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI VE TEKNOLOJİLERİ ENERJİ KAYNAKLARI,Yenilenemeyen Enerji Kaynakları, Fosil enerji kaynakları Nükleer enerji, Dünyada Enerji Üretim ve Tüketimi, Türkiye’de Enerji Üretim ve Tüketimi
2 GÜNEŞ ENERJİSİ, Güneş Enerjisi Dönüşümleri, Dünyada Güneş Enerjisi ,Türkiye’de Güneş Enerjisi ,Güneş Enerjisinin Olumlu ve Olumsuz Etkileri ,Güneş Enerjisinden Yararlanma Teknolojileri ,Güneş enerjisi ısı teknolojileri ve uygulamaları
3 FOTONOM MALZEMELER VE FOTONİK ETKİ,FOTOVOLTAİK PANEL ÜRETİM VE CSP SİSTEMLER
4 FOTOVOLTAİK SİSTEMLER, PV KATMANLARI VE MPPT
5 ON GRİD SİSTEMLER VE UYGULAMALARI
6 OFF GRİD SİSTEMLER VE UYGULAMALARI
7 İNVERTÖRLER VE SAHA İÇİ FOTOVOLTAİK UYGULAMALARI
8 ÇATI PROJELERİ
9 SCADA SİSTEMLER
10 GES YAZILIMLARI VE UYGULAMALARI
11 RÜZGAR ENERJİSİ VE ÜRETİMİ
12 FİZİBİLİTE RAPORU HAZIRLAMA
13 RES YAZILIMLARI
14 JEOTERMAL YAZILIMLARI
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 2
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 3
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 3
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 4
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 3
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 3
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 3
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 4
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 3
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 1 20
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 0 0 0
Ödevler 1 14 14
Sunum 1 14 14
Proje 1 20 20
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 106    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu PDF OLARAK DERS İÇERİSİNDE VERİLECEKTİR.
Diğer Kaynaklar PDF OLARAK DERS İÇERİSİNDE VERİLECEKTİR.
Materyal
Dökümanlar PDF OLARAK DERS İÇERİSİNDE VERİLECEKTİR.
Ödevler 1 ÖDEV
Sınavlar 1
Materyal Diğer 1 YAZILIM KULLANIMI
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri