Ders Adı Sayısal Haberleşme
Ders Kodu EEM-353
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Tuna GÖKSU
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Örnekleme Teoremi, Darbe Modülasyonu ve Çeşitleri, Delta Modülasyonu, Temel Band Sayısal Bilgi İletimi, Uyumlu Filtreler, Simgeler Arası Girişim, Temel Band Bilgi İletiminde Bit Hata Oranları ve Bit Hata Olasılığı, Sayısal Modülasyon Sistemleri,
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Sayısal haberleşme sistemlerinin analizi için gerekli kavramları ve yöntemleri öğrenciye tanıtmak.
No Dersin Kazanımları  
1 Sayısal bir haberleşme sistemini tasarlayabilmek ve analiz edebilmek için gerekli altyapıyı öğrenir.
2 Analog-sayısal çevrimi ve aşamalarını öğrenir. Hat kodlama tekniklerini, birbirlerine karşı avantaj ve dezavantajlarını öğrenir.
3 Sayısal taşıyıcı modülasyonu tekniklerini öğrenir. Çoğullama ve çoklu erişimi öğrenir.
4 Haberleşme sistemlerinin gürültü altında bit hata olasılığını hesaplar. Toplamsal beyaz Gauss gürültülü kanallarda optimum alıcı prensiplerini anlar.
5 Kanal ve kaynak kodlaması ile ilgili teknikleri öğrenir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Örnekleme teoremi, ideal ve doğal örnekleme, bant geçiren işaretlerin örneklemesi
2 Darbe genlik modülasyonu (PAM) ve zaman bölmeli çoğullama (TDM), PAM/TDM sistemler
3 Darbe zamanı modülasyonu ve çeşitleri (PPM, PWM)
4 Darbe Kod Modülasyonu (PCM), kuantalama, kodlama
5 PCM İşaretlerin alınması ve Gauss gürültüsü
6 Delta modülasyonu (DM) ve Diferansiyel PCM
7 Temel band sayısal bilgi iletimi, hat kodlaması
8 Simgelerarası girişim (ISI)
9 Göz Diyagramı, Denkleştirme
10 Temel Band Bilgi İletiminde Bit Hata Oranları ve Bit Hata Olasılığı
11 Toplamsal beyaz gauss gürültülü (AWGN) kanallar için optimum alıcı tasarımı
12 Sayısal modülasyonlu sistemler
13 Sayısal haberleşmede çoğullama ve çoklu erişim
14 Sayısal kablosuz haberleşme sistemleri
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 2
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 2
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 2
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 1
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 2
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 2
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 2
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 2
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 114    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu [1] Ertürk, S., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 2005. [2] Kayran, A.H., Panayırcı, E., Aygölü, Ü., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 1998. [3] Digital Communications, Proakis, McGraw Hill
Diğer Kaynaklar [1] Ertürk, S., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 2005. [2] Kayran, A.H., Panayırcı, E., Aygölü, Ü., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 1998. [3] Digital Communications, Proakis, McGraw Hill
Materyal
Dökümanlar [1] Ertürk, S., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 2005. [2] Kayran, A.H., Panayırcı, E., Aygölü, Ü., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 1998. [3] Digital Communications, Proakis, McGraw Hill
Ödevler Ertürk, S., Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi, 2005.
Sınavlar Vize ve Final
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri