Ders Adı Elektrik Makineleri II
Ders Kodu EEM-304
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) Prof.Dr.Okan BİNGÖL
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Mehmet Can SEKANLI
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Döner manyetik oluşumu ve üç fazlı sargılar. Asenkron motorların çalışma prensibi. İndüklenen E.M.K. ve tork, asenkron makinelerin eşdeğer devreleri ve çıkarılması; Asenkron makinelerin çalışma modları; motor, jeneratör ve fren (dört bölge modu), kararlı durum karakteristikleri. Asenkron motorların hız kontrolü. Bir fazlı asenkron makineler; Senkron makineler; fiziksel özellikleri ve yapıları, çalışma prensipleri. Senkron makinelerin eşdeğer devreleri ve karakteristikleri. Senkron generatörlerin paralel bağlanmaları, yük aktarımları, senkron motor (V) eğrileri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Senkron ve Asenkron Makinelerin yapılarının ve çalışma prensiplerinin öğrenilmesini sağlamak.
No Dersin Kazanımları  
1 Bir fazlı asenkron motorların özelliklerini ve yapısını bilir.
2 Üç fazlı asenkron motorların özelliklerini ve yapısını bilir.
3 Senkron generatörlerin yapısını ve özelliklerini bilir.
4 Senkron motorların yapısını ve özelliklerini bilir.
5 Senkron motorların Kompanzasyon olarak çalışmasını bilir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Senkron Makinelerin Genel Yapıları, Çalışma Prensipleri ile Bir Fazlı ve Üç Fazlı Senkron Makinelerin Elektriksel Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması
2 Senkron Makinede Kutuplaşma ile Silindirik Rotorlu Senkron Makinede Uyarma Alanının İncelenmesi
3 Senkron Makinede Stator Sargılarının İncelenmesi
4 Senkron Makinede Stator Sargılarında Endüklenen Gerilim İfadesinin Çıkartılması
5 Silindirik Rotorlu Senkron Makinelerin Gerilim Denklemleri ve Fazör Diyagramlarının Çıkartılması
6 Silindirik Rotorlu Senkron Makinede Güç ve Moment Bağıntılarının Çıkartılması
7 Silindirik Rotorlu Senkron Makinede Aktif ve Reaktif Güç Ayarının İncelenmesi, konuyla ilgili problem çözümleri
8 Asenkron Makinelerin Genel Yapıları, Çeşitleri ve Çalışma Prensiplerinin İncelenmesi
9 Asenkron Makinelerde Güç Akış Diyagramı ve Güçlerin Bulunması
10 Asenkron Motorun Boşta ve Kısa Devre Çalışmasının İncelenmesi
11 Eşdeğer Devre ve Fazör Diyagramlarının Çıkartılması
12 Asenkron Motorun Moment İfadesi ile Moment-Kayma Karakteristiğinin İncelenmesi
13 Asenkron Makine Karakteristiklerinin Ossanna Daire Diyagramı ile İncelenmesi
14 Asenkron Motorun Devre Parametrelerin Bulunması ve Ossanna Daire Diyagramı ile İlgili Sayısal Uygulamalar, konuyla ilgili problem çözümleri.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 4
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 4
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 3
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 2
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 3
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 3
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 3
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 4
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 8 40
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 8 2 16
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 172    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu Elektrik Makinaları – 2 (Asenkron Motorlar– Senkron Makinalar) İlhami Çolak Elektrik Makinalarının Temelleri, Stephen J. Chapman Elektrik Makineleri - A. E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Stephen D. Umans
Diğer Kaynaklar Elektrik Makinaları – 2 (Asenkron Motorlar– Senkron Makinalar) İlhami Çolak Elektrik Makinalarının Temelleri, Stephen J. Chapman Elektrik Makineleri - A. E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Stephen D. Umans
Materyal
Dökümanlar Elektrik Makinaları – 2 (Asenkron Motorlar– Senkron Makinalar) İlhami Çolak Elektrik Makinalarının Temelleri, Stephen J. Chapman Elektrik Makineleri - A. E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Stephen D. Umans
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri