Ders Adı Sayısal Sistemler
Ders Kodu EEM-209
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof.Dr.Abdülkadir ÇAKIR
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Analog ve Sayısal Kavramlar, Analog ve Sayısal sinyaller, Analog ve Sayısal sistemler ve Analog ve Sayısal ölçü aletleri, sayı sistemleri (binary, octal, decimal ve hexadecimal) ve birbirlerine dönüşümleri, tümleyen aritmetiği, kodlama ve kodlar, olasılık ve doğruluk tablosu, Evrensel mantık kapıları (VE, VEYA, DEĞİL, TAMPON, VE DEĞİL, VEYA DEĞİL, ÖZEL VEYA, ÖZEL VEYA DEĞİL) sembolleri, doğruluk tabloları, çıkış ifadeleri. Boolean matematiği ve lojik ifadelen boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesi, lojik ifadeye karşılık gelen lojik devre çizimi ve lojik devreden lojik ifadenin çıkartılması, lojik devrenin sadece NAND veya sadece NOR kapıları ile çizimi, karnaugh haritaları, birleşik mantık devrelerinin analizi ve tasarımı, birleşimsel devrelerin minimizasyonu, kodlayıcı ve kod çözücüler, kod dönüştürücüler, aritmetik işlem devreleri (toplayıcılar, çıkarıcılar, çarpıcılar), çoklayıcı ve azlayıcılar, tablo yöntemi. Konularla ilgili deneyler.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilerin Analog ve Sayısal Kavramlar, Analog ve Sayısal sinyaller, Analog ve Sayısal sistemler ve Analog ve Sayısal ölçü aletleri, sayı sistemleri (binary, octal, decimal ve hexadecimal) ve birbirlerine dönüşümleri, tümleyen aritmetiği, kodlama ve kodlar, olasılık ve doğruluk tablosu, Evrensel mantık kapıları (VE, VEYA, DEĞİL, TAMPON, VE DEĞİL, VEYA DEĞİL, ÖZEL VEYA, ÖZEL VEYA DEĞİL) sembolleri, doğruluk tabloları, çıkış ifadeleri. Boolean matematiği ve lojik ifadelen boolean matematiği kuralları ile sadeleştirilmesi, lojik ifadeye karşılık gelen lojik devre çizimi ve lojik devreden lojik ifadenin çıkartılması, lojik devrenin sadece NAND veya sadece NOR kapıları ile çizimi, karnaugh haritaları, birleşik mantık devrelerinin analizi ve tasarımı, birleşimsel devrelerin minimizasyonu, kodlayıcı ve kod çözücüler, kod dönüştürücüler, aritmetik işlem devreleri (toplayıcılar, çıkarıcılar, çarpıcılar), çoklayıcı ve azlayıcılar hakkında bilgi sahibi olmalarını, konularla ilgili deneyleri yapmalarını sağlayarak sayısal elektronik alt yapılarını oluşturmak ve deneyimlerini artırmaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Analog ve Sayısal kavramlarını anlama, farklarını kavrama,
2 Sayı sistemlerini anlayarak, sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapabilme
3 Kodlama ile ilgili kavramları ve kodlama çeşitlerini anlayarak, kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapabilme
4 Boolean matematiği prensiplerini öğrenerek, Boolean matematiği ile sadeleştirme yapabilme
5 Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını anlama, birlikte kullanılabilmelerini kavrama,
6 Karnough Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapabilme,
7 Lojik entegrelerin karakteristiklerini anlama, lojik entegreleri parametreleri kullanarak değerlendirebilme, sayısal göstergeleri kullanabilme,
8 Bileşik devreleri tasarlayabilme,
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Analog ve Sayısal Kavramlar
2 Sayı Sistemleri
3 Sayı Sistemlerinde Hesaplama
4 Kodlama ve Kodlar
5 Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi
6 Lojik Kapılar ve Lojik Devreler
7 Karnaugh Haritaları
8 Sayısal Entegreler
9 Birleşik Mantık Devreleri: Kodlayıcılar, Kod Çözücüler
10 Birleşik Mantık Devreleri: Çoklayıcılar (Multiplexers)
11 Birleşik Mantık Devreleri: Azlayıcılar (Deultiplexers)
12 Karşılaştırıcılar
13 Aritmetik İşlem Devreleri
14 Tablo Yöntemi
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 3
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 4
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 3
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 2
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 3
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 1
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 2
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 4
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 4
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 10 50
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 10 9 90
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 0    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu 1) Ekiz, H., 'Mantık Devreleri', ISBN:975-8289-13-6, Değişim Yayınları, 2005, Sakarya, Türkiye. 2) Yağımlı, M., Akar, F., 'Dijital Elektronik', ISBN: 975-295-233-X, Beta Yayınları, 2003, İstanbul, Türkiye. 3) Mano, M. M., 'Digital Design', ISBN: 0-13-212325-8, 1984, America. 4) Doç. Dr. Burak Kelleci, 'Sayısal Tasarım', Seçkin Yayınları. 5) Taner Arslan, Rifat Çölkesen, 'Lojik Devre Tasarımı', Seçkin Yayınları.
Diğer Kaynaklar 1) Ekiz, H., 'Mantık Devreleri', ISBN:975-8289-13-6, Değişim Yayınları, 2005, Sakarya, Türkiye. 2) Yağımlı, M., Akar, F., 'Dijital Elektronik', ISBN: 975-295-233-X, Beta Yayınları, 2003, İstanbul, Türkiye. 3) Mano, M. M., 'Digital Design', ISBN: 0-13-212325-8, 1984, America. 4) Doç. Dr. Burak Kelleci, 'Sayısal Tasarım', Seçkin Yayınları. 5) Taner Arslan, Rifat Çölkesen, 'Lojik Devre Tasarımı', Seçkin Yayınları.
Materyal
Dökümanlar 1) Ekiz, H., 'Mantık Devreleri', ISBN:975-8289-13-6, Değişim Yayınları, 2005, Sakarya, Türkiye. 2) Yağımlı, M., Akar, F., 'Dijital Elektronik', ISBN: 975-295-233-X, Beta Yayınları, 2003, İstanbul, Türkiye. 3) Mano, M. M., 'Digital Design', ISBN: 0-13-212325-8, 1984, America. 4) Doç. Dr. Burak Kelleci, 'Sayısal Tasarım', Seçkin Yayınları. 5) Taner Arslan, Rifat Çölkesen, 'Lojik Devre Tasarımı', Seçkin Yayınları.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri