Ders Adı Temel Elektrik-Elektronik
Ders Kodu EEM-116
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Abdülkadir ÇAKIR
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Temel elektrik (faz, nötr, toprak, akım, gerilim, güç), temel elektrik ve elektronik devre elemanları ve çalışma prensipleri (sabit, ayarlı ve ortam etkili dirençler ve çeşitleri, kondansatörler, çeşitleri ve çalışma prensipleri), P ve N tipi yarı iletken maddeler, PN bileşimi, yarı iletken diyotun yapısı, karakteristik eğrisi, çalışma prensibi, eşdeğer devreleri, ileri ve ters yön karakteristikleri, diyot uygulamaları, kenetleyiciler, kırpıcılar, yarım dalga-tam dalga köprü tipi doğrultucular, gerilim katlayıcılar, zener diyot ve uygulama devreleri, LED diyot, schottky diyot, varikap diyot, tünel diyot, ve zener diyot gerilim düzenleme uygulamaları, PNP ve NPN birleşimi, BJT çalışma prensibi, BJT DC analizi ve deneysel uygulamalar.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Temel elektrik ve elektronik devre elemanları ve çalışma prensipleri (sabit, ayarlı ve ortam etkili dirençler ve çeşitleri, kondansatörler, çeşitleri ve çalışma prensipleri), P ve N tipi yarı iletken maddeler, PN bileşimi, yarı iletken diyotun yapısı, karakteristik eğrisi, çalışma prensibi, eşdeğer devreleri, ileri ve ters yön karakteristikleri, diyot uygulamaları, yarım dalga-tam dalga köprü tipi doğrultucular, zener diyot ve uygulama devreleri, LED diyot, schottky diyot, varikap diyot, tünel diyot, ve zener diyot gerilim düzenleme uygulamaları, PNP ve NPN birleşimi, BJT çalışma prensibi, BJT DC analizi yapmaya ilişkin bilgi ve beceri kazanmak ve deneysel uygulamalar yapmaya ilişkin becerisini geliştirmek.
No Dersin Kazanımları  
1 Temel Elektrik-Elektronik kavramların öğrenilmesi
2 Akım, Gerilim, Güç, DC, AC, Frekans, Periyot, Anahtar, Buton vb. kavramların öğrenilmesi
3 Temel Elektrik-Elektronik malzemeleri tanıma ve kullanma
4 Ölçü aletlerini tanıma ve kullanma
5 Yarı iletken devre elemanlarından diyot ve transistoru tanıma ve kullanma
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel Elektrik ve Elektronik Kavramları ve Elektrik-Elektronikte İş Güvenliği
2 Akım, Gerilim, Güç, Frekans, Periyot kavramları, birimleri ve ölçümleri
3 Faz, Nötr, Topraklama, Sıfırlama, Kaçak Akım Rölesi, Sigorta tanıtımı ve temel elektrik tesisatı yapısı ve bileşenleri
4 Ölçü Aletleri (Avometre, Osiloskop, Sinyal Jeneratörü) tanıtımı ve kullanılması
5 Lehimleme malzemeleri ve lehim yapma
6 Bread Board yapısı, kullanılması ve temel bir devrenin bread board üzerinde kurulumu
7 Temel Elektrik-Elektronik Malzemeler (Direnç, Direnç Renk Kodları, Direnç Çeşitleri vb.)
8 Temel Elektrik-Elektronik Malzemeler (Kondansatör, Kondansatör Çeşitleri, Bağlantı Şekilleri vb.)
9 Temel Elektrik-Elektronik Malzemeler (Bobin, Transformatör, Röle Çeşitleri, Bağlantı Şekilleri vb.)
10 Baskı Devre hazırlama, plakete basma ve elektronik kartın oluşturulması
11 İletken, Yalıtkan ve Yarı İletken kavramları, Yarı İletken P ve N malzemeler
12 Yarı İletken devre elemanları (Diyot; yapısı, çalışması, krakteristik eğrisi, diyot uygulama devreleri)
13 Yarı İletken devre elemanları (BJT Transistor; yapısı, çalışması, krakteristik eğrisi, DC uygulama devreleri)
14 Elektronik Devre uygulaması
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 3
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 4
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 4
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 2
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 3
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 3
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 2
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 4
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 6 10
Devam 0 0
Uygulama 1 10
Labaratuvar 6 30
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 14 2 28
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 127    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Robert Boylestad, Lous Nashelsky, "Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi", MEB Yayınları. D. Leblebici, "Elektronik Elemanları", SEC Yayınları. S. Türköz, "Elektronik Devreler", Sistem Yayıncılık. Louis Nashelsky, Robert L. Boylestad, Çevirmen: Adnan Köksal, Şölen Kumbay Yıldız, Sevda Özdemir, Ahmet Selçuk, Gürhan Bulu, "Elektronik Cihazlar ve Devre Teorisi", Palme Yayınları. Prof. Dr. Halit Pastacı, "Elektronik Devreler", Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar Robert Boylestad, Lous Nashelsky, "Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi", MEB Yayınları. D. Leblebici, "Elektronik Elemanları", SEC Yayınları. S. Türköz, "Elektronik Devreler", Sistem Yayıncılık. Louis Nashelsky, Robert L. Boylestad, Çevirmen: Adnan Köksal, Şölen Kumbay Yıldız, Sevda Özdemir, Ahmet Selçuk, Gürhan Bulu, "Elektronik Cihazlar ve Devre Teorisi", Palme Yayınları. Prof. Dr. Halit Pastacı, "Elektronik Devreler", Nobel Akademik Yayıncılık.
Materyal
Dökümanlar Robert Boylestad, Lous Nashelsky, "Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi", MEB Yayınları. D. Leblebici, "Elektronik Elemanları", SEC Yayınları. S. Türköz, "Elektronik Devreler", Sistem Yayıncılık. Louis Nashelsky, Robert L. Boylestad, Çevirmen: Adnan Köksal, Şölen Kumbay Yıldız, Sevda Özdemir, Ahmet Selçuk, Gürhan Bulu, "Elektronik Cihazlar ve Devre Teorisi", Palme Yayınları. Prof. Dr. Halit Pastacı, "Elektronik Devreler", Nobel Akademik Yayıncılık.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri