Ders Adı Güç Sistem Analizi
Ders Kodu EEM-305
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Özdemir DENİZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Güç sistemlerine giriş, bir ve üç fazlı güç sistemler arasındaki farklar, bileşenleri ve fonksiyonları. İletim hattı hesaplamaları, güç sistemlerinin modellenmesi, güç sistemlerinin matris analizi ve çözüm metotları. Güç akışı ve performans kriterleri, gerilim ve akım profilleri, gerilim düşümleri, kayıplar ve verimlilik. Simetrili bileşenler teorisi, Pozitif, negatif ve sıfır bileşen devreleri. simetrik kısa devre analizi, simetrisiz kısa devreler faz-toprak, faz-faz ve iki faz-toprak kısa devre analizleri. Güç sistemlerindeki harmonik kaynakları, etkileri pasif ve aktif filtrelerle giderilmesi. Güç sistemlerinin geçici durum ve kararlılık analizleri.Güç sistemlerine giriş, bir ve üç fazlı güç sistemler arasındaki farklar, bileşenleri ve fonksiyonları. İletim hattı hesaplamaları, güç sistemlerinin modellenmesi, güç sistemlerinin matris analizi ve çözüm metotları. Güç akışı ve performans kriterleri, gerilim ve akım profilleri, gerilim düşümleri, kayıplar ve verimlilik. Simetrili bileşenler teorisi, Pozitif, negatif ve sıfır bileşen devreleri. simetrik kısa devre analizi, simetrisiz kısa devreler faz-toprak, faz-faz ve iki faz-toprak kısa devre analizleri. Güç sistemlerindeki harmonik kaynakları, etkileri pasif ve aktif filtrelerle giderilmesi. Güç sistemlerinin geçici durum ve kararlılık analizleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Per Unit (pu) Değerleri Kullanarak Bir Güç Sisteminde Meydana Gelen Simetrik ve Asimetrik Arızaların Analizi. Alçak gerilim sistemlerinin yapısının tanımlama ve temel düzeyde analiz ve hesaplamalar yapabilme yıldız-üçgen devre hesapları yapabilme hatları kısa orta ve uzun şeklinde modelleyebilme
No Dersin Kazanımları  
1 1. Dengeli ve Dengesiz Güç Sistemlerini Modelleyebilme
2 2. Kısa Devre Analizi Yapabilme Yeteneği Kazandırma
3 3. Güç sistemleri konusunda becerilerin kazandırılması
4 4) Tek hat ve Empedans diyagramlarını, per-unit değerler ile ifade eder.
5 5) Simetrili Bileşenler, Sequence empedanslar ve sequence devreler hakkında bilgi sahibi olur.
6 6) Senkron makinalarda simetrik üçfazlı arızaları teşhis eder.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tek Hat Empedans Diyagramları. Çizimleri ve bileşenlerin tayini
2 Per Unit (pu) Değerler. hesaplamalar ve per unit tek hat şeması çizimi
3 Empedans ve Reaktans Diyagramları. Hesaplamaların yapılması
4 Devre Denklemleri ve denklem Çözümleri, Düğüm Denklemleri
5 Bara Admitans ve Empedans Matrisleri ve Bara Empedans Matrisinin Direkt Metotla Yazılması
6 Senkron Makinelerde Simetrik Üç Fazlı Arızalar ve hesaplamaları
7 Arıza Hesaplarında Bara Empedans Matrisinin oluşturulması
8 Simetrili Bileşenler teorisi, sıfır pozitif ve negatif bileşenler
9 Sequence Empedanslar ve Sequence Devrelerde hesaplamalar...
10 Güç Sistemlerinde Arızalar ve arıza bulma ve giderme teknikleri
11 Güç Sistemlerinde Simetrik Arızalar ve hesaplamaları. Arıza sebepleri
12 Güç Sistemlerinde asimetrik Arızalar ve hesaplamaları. Arıza sebepleri
13 Asimetrik Arızaların Analizinde Bara Empedans Matrisinin Kullanımı
14 Güç Sistemlerinde Kararlılık. Geçici durum ve kalıcı durum analizi
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 1
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 1
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 1
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 1
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 1
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 1
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 2
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 4
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 3
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 2
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 40 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 192    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu Elektrik Güç Sistemleri Analizi, Hüseyin ÇAKIR, 1986, Çakır H., Dinler S., “Güç Sistemlerinde Bara Empedans ve Admitans Matrislerinin Hesaplanması”, YTÜ Dergisi, 1982/2, Stevenson W.D., “Elements of Power System Analysis”,2000, Anderson P.M., “Analysis of Faulted Power Systems”, 1973.Elektrik Güç Sistemleri Analizi, Hüseyin ÇAKIR, 1986, Çakır H., Dinler S., “Güç Sistemlerinde Bara Empedans ve Admitans Matrislerinin Hesaplanması”, YTÜ Dergisi, 1982/2, Stevenson W.D., “Elements of Power System Analysis”,2000, Anderson P.M., “Analysis of Faulted Power Systems”, 1973.
Diğer Kaynaklar Elektrik Güç Sistemleri Analizi, Hüseyin ÇAKIR, 1986, Çakır H., Dinler S., “Güç Sistemlerinde Bara Empedans ve Admitans Matrislerinin Hesaplanması”, YTÜ Dergisi, 1982/2, Stevenson W.D., “Elements of Power System Analysis”,2000, Anderson P.M., “Analysis of Faulted Power Systems”, 1973.Elektrik Güç Sistemleri Analizi, Hüseyin ÇAKIR, 1986, Çakır H., Dinler S., “Güç Sistemlerinde Bara Empedans ve Admitans Matrislerinin Hesaplanması”, YTÜ Dergisi, 1982/2, Stevenson W.D., “Elements of Power System Analysis”,2000, Anderson P.M., “Analysis of Faulted Power Systems”, 1973.
Materyal
Dökümanlar Elektrik Güç Sistemleri Analizi, Hüseyin ÇAKIR, 1986, Çakır H., Dinler S., “Güç Sistemlerinde Bara Empedans ve Admitans Matrislerinin Hesaplanması”, YTÜ Dergisi, 1982/2, Stevenson W.D., “Elements of Power System Analysis”,2000, Anderson P.M., “Analysis of Faulted Power Systems”, 1973.Elektrik Güç Sistemleri Analizi, Hüseyin ÇAKIR, 1986, Çakır H., Dinler S., “Güç Sistemlerinde Bara Empedans ve Admitans Matrislerinin Hesaplanması”, YTÜ Dergisi, 1982/2, Stevenson W.D., “Elements of Power System Analysis”,2000, Anderson P.M., “Analysis of Faulted Power Systems”, 1973.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri