Ders Adı Elektrik Makineleri I
Ders Kodu EEM-303
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 6
Dersi Veren(ler) Prof.Dr. Okan BİNGÖL
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Mehmet Can SEKANLI
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Elektromanyetik devreler; Ferromanyetik malzemelerin özellikleri; Tek fazlı ve üç fazlı transformatörler; Per-Unit sistem; Elektromekanik enerji dönüGümünün prensipleri; Doğru akım makinaları; Teori, motor ve generatör çalıGması; DA motorların hız kontrol
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere manyetik alan, trafolar, elektromekanik güç dönüşümü ve doğru akım makineleri konuları hakkında teorik ve uygulamalı bilgi vermek, uygulama becerilerini kazandırmaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Doğru akım makinelerinin yapısını ve çalışma prensibini bilir
2 Doğru akım generatörlerinin temel davranışlarını bilir.
3 Doğru akım motorlarının temel davranışlarını bilir.
4 Transformatörlerin yapısını ve çalışma ilkelerini kavrar.
5 Transformatörlerde eşdeğer devre ve verim hesabını yapar.
6 Üç fazlı transformatörlerde değişik bağlantı gruplarını tanır.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Manyetik alan,manyetik alan kaynakları.
2 Manyetik devreler.
3 Transformatörler.
4 Bir fazlı, çok fazlı, oto ve özel trafolar, yapıları, çalısma prensipleri.
5 Bir fazlı, çok fazlı, oto ve özel trafolar, yapıları, çalışma prensipleri.
6 Transformatör bağlantıları ve bağlantı çeşitleri.
7 Polarite tayini ve bağlantıları.
8 Transformatörlerin paralel bağlanma şartları ve paralel bağlantısı.
9 Transformatörlerin kayıpları, kısa devre gerilim yüzdesi, regülasyon ve verim.
10 Elektromekanik enerji dönüşüm prensipleri.
11 Elektromekanik enerji dönüşüm dinamik denklemleri
12 DA makineleri yapıları
13 DA makineleri yapıları ve çalışma prensipleri, performansı.
14 DA makinelerinin kararlı durum analizi, kontrolü.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 4
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 4
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 3
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 2
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 3
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 2
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 2
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 3
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 3
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 3
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 4
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 8 40
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 8 2 16
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 172    
Dersin Akts Kredisi 6    
Ders Notu 1. Güngör BAL, Doğru Akım Makinaları ve Sürücüleri 2. Güngör BAL, Transformatörler 3. Chapman, S. (2011). Electric Machinery Fundamentals, Mcgraw Hill Higher Education. 4. Fitzgerald, A. E., Kingsley, C., & Umans, S. D. (2003). Electric machinery.
Diğer Kaynaklar 1. Güngör BAL, Doğru Akım Makinaları ve Sürücüleri 2. Güngör BAL, Transformatörler 3. Chapman, S. (2011). Electric Machinery Fundamentals, Mcgraw Hill Higher Education. 4. Fitzgerald, A. E., Kingsley, C., & Umans, S. D. (2003). Electric machinery.
Materyal
Dökümanlar 1. Güngör BAL, Doğru Akım Makinaları ve Sürücüleri 2. Güngör BAL, Transformatörler 3. Chapman, S. (2011). Electric Machinery Fundamentals, Mcgraw Hill Higher Education. 4. Fitzgerald, A. E., Kingsley, C., & Umans, S. D. (2003). Electric machinery.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri