Ders Adı Orman Zararlıları Yönetimi
Ders Kodu ORM-1464
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Mustafa AVCI
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Ormanlar ve zararlı yönetimi, Karantina işlemleri, Zararlı ekolojisi ve risk takdiri, Salgınların geçmişi, Orman karışım ve yapıları, Silvikültürel uygulamaların rolü, Yayılış ve zarar yoğunluğunun haritalanması, Populasyonların örneklenmesi, Mekanik, kimyasal, biyolojik ve mikrobiyal mücadele, Kitlesel yakalama, Populasyon yönetimi, Tümleşik zararlı yönetimi, Zararın ekonomik etkilerinin ölçülmesi, Ormanlar ve orman ekosistemlerine etkileri, İklim değişikliği ve ormanlar.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Önemli orman zararlılarının yönetimi için stratejik bir plan geliştirmek. Zararlı böceklerin kontrolü ve zararlı yönetiminin yöntemlerinin teorik yönünün ve uygulamalarını öğrenmek.
No Dersin Kazanımları  
1 önemli zararlı problemleri, tanıtımı ve temel nedenleri; kontrol yöntemleri, uygulama örneklerini kavramak
2 kontrol yöntemlerinin ekonomik ve çevresel maliyeti ve değerlendirmesini öğrenmek
3 zararlı böceklerle savaşta problem tanımlama, proje tasarımı, karar verme süreçlerini öğrenmek
4 Öğrenciler, çeşitli orman zararlılarını tanıma ve bunların ekolojik özelliklerini anlama becerilerini kazanırlar. Bu, onların zararlıların orman ekosistemleri üzerindeki etkilerini değerlendirebilmelerini sağlar.
5 Öğrenciler, orman zararlılarına karşı entegre yönetim stratejilerini öğrenir ve uygulama becerileri kazanırlar. Bu, onların biyolojik, kimyasal ve kültürel mücadele yöntemlerini etkili bir şekilde birleştirmelerini sağlar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Böcek populasyonlarındaki değişimler, Biyoçeşitlilik ve amenajman ile işletilen ve işletilmeyen ormanlardaki biyoçeşitlilik arasındaki değişen ilişkiler,
2 Ormanlar ve zararlı yönetimi: Doğal ve işletilen ormanlar, Doğal ve işletilen ormanlarda hastalık ve zararlılar. Doğal ve yarıdoğal ormanların yönetimi ve işletilmesi, Ormanlar ve zararlıların yönetimi
3 Orman ekosistemlerinde böcek örnekleme: Örnekleme kuramı ve uygulaması, Ormanaltı vejetasyondan böceklerin örnekleme yöntemleri,
4 Böceklerin ekolojik kontrolü: Ekonomik zarar düzeyi, Zararlı populasyon dinamiği, Tür çeşitliliği ve kararlılığı, Açık ve kapalı ekosistemler, Ekolojik tabanlı Tümleşik Zararlı Yönetiminin (IPM) yürütülmesi, Bir IPM sisteminin geliştirilmesi
5 Hastalık ve zararlıların uluslararası dolaşımı, Salgın ekolojisi, Uygulamada bitki sağlığı, Zararlıların karantinası, Karantina materyali, Zararlı risk analizi, Sertifikalandırma ve yoklama, Karantina işlemleri
6 Risk, monitor ve tahmin: Zararlı ekolojisi ve risk değerlendirme, Salgınların geçmişi, Orman karışımı ve yapısı, Yetişme ortamı ve çevresel etkenler, Monitör ve tahmin, Zarar dağılım ve yoğunluğunun haritalanması, Populasyonların örneklenmesi, Hastalık ve zararlıların yayılması,
7 Böcek epidemilerinin önlenmesinde silvikültürün rolü
8 Epidemiyi etkileyen faktörler; abiyotik faktörler, biyotik faktörler
9 Hastalık ve zararlı saldırılarına direnç: Savunma ve savunma kuramı, Direnç ve dış belirtileri, Direnç mekanizmaları, Uyarlanmış direnç, Dayanıklılık,
10 Kimyasal Savaş: İnsektisitlerin sınıflandırılması, İnsektisit kullanımında genel görüş ve çevresel etkiler, Makul insektisit kullanımının gerektirdiği ekolojik ilkeler, Orman zararlılarının ekonomik zarar eşiklerinin belirlenmesi
11 Biyolojik mücadelenin geçmişi, Biyolojik mücadele-IPM deki rolü, Arttırma ve koruma, Klasik Biyolojik mücadele, Doğal düşmanların seçimi ve salıverilmesinde kuram ve uygulama, Uygun biyolojik kontrol etkeninin seçimi, Karantina ve yetiştirme, Salıverme, Değerlendirme ve monitör. Risk ve düzenleme, Klasik biyolojik mücadelede örnek araştırmalar, Ekonomik görüşler
12 Mikrobiyal kontrol etkenlerinin karakteristikleri ve ekolojisi, Bacillus thuringiensis, Virüsler, Mantarlar, Deneysel ve işlemsel kullanım,
13 İşaret kimyasalları; Çiftleşme engelleri, Kitlesel yakalama, Kitlesel yakalamalar için yürütme programları geliştirme, Kitlesel yakalama araştırma örnekleri, Populasyonların idaresi, Toplanma feromonları, Kısır böcek salıverme,
14 Mücadelenin ekonomisi, Böcek zararının ekonomik etkilerinin tayini, Ormanlar ve orman ekosistemine etkileri, Büyüme kayıpları ve kurumalar, Kereste kalitesine etkileri, İç ve dış piyasa etkileri, Meşcere düzeni ve ekosisteme etkileri, IPM uygulamaları, Zararlıların yönetiminde yeni gelişmeler, Ormanların sertifikalandırılması, korunması ve çok yönlü yararlanma, İklim değişikliği
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 4
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 4
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 5
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 1 40
Arazi Çalışması 1 20
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 1 10 10
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 1 8 8
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 99    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Radcliffe E.B., Hutchison, W.D., Cancelado, R.E., 2008. Integrated Pest Management, Concepts (Tactics, Strategies and Case Studies.). Cambridge University Press. Rechcigl, J. E. and Rechcigl, N. A., 2000. Insect Pest Management: Techniques for Environmental Protection. Lewis Publishers, New York.
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri