Ders Adı Yöneylem Araştırması
Ders Kodu ORM-1462
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Mehmet KORKMAZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Yöneylem araştırması ile ilgili genel kavramlar ve tanımları, Karar, Karar problemlerinin yapısı, Karar verme ve modelleme, Doğrusal programlama, Tam sayılı doğrusal programlama, Ulaştırma modelleri, Ağ modelleri ve analizi, Hedef programlama, Envanter modelleri, Ormancılık uygulamaları
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Yöneylem araştırmasının temel ilke ve yöntemlerini öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Yöneylem araştırması biliminin temel kavramlarını açıklar
2 2. Yöneylem araştırması tekniklerinin ormancılık sektöründe kullanımının önemini açıklar
3 3. Gerçek ormancılık problemlerini yöneylem araştırması teknikleri kullanarak modeller
4 4. Kurulmuş bir modeli grafik yöntemi, simpleks yöntemi ve bilgisayar programları ile çözer
5 5. Çıktıları problem yapısı ile ilişkilendirerek sunar
6 6. Model çıktılarını analiz eder ve yorumlar
7 7. Her bir kısıtın ya da katsayı değişikliğin amaca ve çıktılara olan etkilerini belirler
8 8. Yöneylem araştırması ile çözülmüş problemlerde olası risk ve fırsatları değerlendirerek alternatif çözüm yolları sunar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Yöneylem araştırması ile ilgili genel kavramlar ve tanımları, karar, karar problemlerinin yapısı, karar verme ve modelleme
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 1-7 s. Taha, H.A., 2000: 1-9 s.
2 Doğrusal programlamaya giriş
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001:23-72 s. Taha, H.A., 2000: 11-39 s.
3 Doğrusal programlama modelleri
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001:23-72 s. Taha, H.A., 2000: 40-61 s.
4 Maksimizasyon ve minimizasyon modellerine ormancılıktan örnekler ve grafik yöntemle çözümü
  Ön Hazırlık: Taha, H.A., 2000: 63-66 s.
5 Simpleks yöntemi, standart hal ve temel çözümler, simpleks algoritması
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 73-126 s.
6 Simpleks yöntemi uygulamalarında karşılaşılan özel durumlar, dual problem
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 124-137 s.
7 Dualitenin ekonomik yorumu, dual simpleks yöntemi, duyarlılık analizleri
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 146-166 s.
8 Tam sayılı programlama modelleri ve çözüm algoritmaları
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 167-188 s.
9 Ulaştırma problemlerinin matematiksel modelleri
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 189-232 s.
10 Ulaştırma algoritması
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 189-232 s.
11 Atama modeli
  Ön Hazırlık: Öztürk A., 2001: 233-243 s.
12 Hedef programlama formülasyonu ve algoritmaları
  Ön Hazırlık: Taha, H.A., 2000: 343-356 s.
13 Ormancılıkta yöneylem araştırması uygulamaları-I
14 Ormancılıkta yöneylem araştırması uygulamaları-II
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 4
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 4
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 10 1 10
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 91    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Öztürk, A., 2001. Yöneylem Araştırması. 7. Baskı, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
Diğer Kaynaklar Öztürk, A., 2001. Yöneylem Araştırması. 7. Baskı, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
Materyal
Dökümanlar Öztürk, A., 2001. Yöneylem Araştırması. 7. Baskı, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri