Ders Adı Yangın Ekolojisi
Ders Kodu ORM-1458
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Mustafa AVCI
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Yangın ekolojisi tanım ve kapsamı, Yangını etkileyen faktörler, Kızılçam-yangın ilişkisi, Ağaçlandırma-silvikültür-amenajman ve yangın ilişkileri, Orman yanıcı maddeleri ve özellikleri, Bitkilerin yanma durumu, Yangın-vejetasyon ilişkileri, Yangın mikroklima-toprak ilişkileri, Yangın-orman faunası ilişkileri, Yangından yararlanma, Yangın tehlike oranları ve kullanılma olanakları, Yangın meteoroloji istasyonları, Yangın davranışları, Bir arazi-alan çalışması, Bir konaklamalı arazi-alan çalışması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Orman ekosistemlerinde yangının ekolojik bir faktör olarak etkisini ve etkileşimini öğrenmek.
No Dersin Kazanımları  
1 1- Yangın ekolojisini tanımlar ve yangına bağımlı ekosistemlerin işleyişindeki rolünü açıklar
2 2- Yangının vejetasyon ve toprak üzerine olan etkilerini inceler ve açıklar
3 3- Yangını bir çok ekosistemde bir değişim aracı olarak yorumlar
4 4- Yangınlara bağlı tür adaptasyonlarını (süksesyon; bitkilerde sıralı değişim) açıklar ve modeller
5 5- Yangını bir amenajman aracı olarak kullanmayı planlar
6 6- Yangının orman faunası üzerine etkisini açıklar
7 7- Farklı koşullarda yangının davranışını tahmin eder ve tedbirler alır
8 8- Yangına karşı dayanıklı orman kurma ilkelerini açıklar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Yangın Ekolojisi tanım ve kapsamı
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 27-28 s.
2 Yangını etkileyen faktörler
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 66-80 s.
3 Bir konaklamalı arazi-alan çalışması
4 Orman yanıcı maddeleri ve özellikleri
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 80-90 s.
5 Ağaçlandırma-Silvikültür-Amenajman ve yangın ilişkileri
  Ön Hazırlık: Boydak, M., Dirik, H., Çalıkoğlu, M. 2006: 170-176 s.
6 Bitkilerin yanma durumu, Kızılçam-yangın ilişkisi
  Ön Hazırlık: Boydak, M., Dirik, H., Çalıkoğlu, M. 2006: 133-169 s.
7 Günübirlik arazi-alan çalışması
8 Yangın-vejetasyon ilişkileri
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 28-42 s.
9 Yangın mikroklima-toprak ilişkileri
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 44-64 s.
10 Yangın-orman faunası ilişkileri
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 65 s.
11 Yangından yararlanma
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 327-336 s.
12 Yangın tehlike oranları ve kullanılma olanakları
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 98-131 s.
13 Yangın meteoroloji istasyonları
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 131-136 s.
14 Yangın davranışları
  Ön Hazırlık: Boydak, M., Dirik, H., Çalıkoğlu, M. 2006: 149-152 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 1
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 2
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 4
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 4
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 3
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 5
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 4
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 2 8 16
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 90    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu 1- Çanakçıoğlu, H., 1993. Orman Koruma, İ.Ü. Orman Fakültesi Yayınları, İ.Ü. Yayın No: 3624, Fakülte Yayın No: 411, İstanbul, XV+633 s 2- Boydak, M., Dirik, H., Çalıkoğlu, M. 2006: Kızılçamın (Pinus brutia Ten.) Biyolojisi ve Silvikültürü. Ogem Vakfı Yayını, 364 s., Ankara.
Diğer Kaynaklar 1- Chandler, C., Cheney, P. Thomas, P., Trabaud, L. 1991. Fire In Forestry, Volume I, Forest Fire Behavior and Effects, Global Biomass 2- Levine, J. S. (ed. ) 1991. Burning: Atmospheric, Climatic, and Biospheric Implications
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri