Ders Adı Sel ve Çığ Kontrolü
Ders Kodu ORM-1456
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Nilüfer YAZICI
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Toprak erozyonu, sel ve çığ tanıtımı, Sel ve çığ olayları üzerinde etkili faktörler ve bunlar arasındaki karşılıklı ilişkiler, Toprak erozyonu belirleme ve ölçme metotları, Sel olaylarını etkileyen hidrolojik olaylar, Sel ve çığ olaylarına karşı alınabilecek teknik önlemler, Çığ havzaları ve bu havzalarda alınabilecek çığ önleyici tedbirler ve uygulamalar, Çığ ile mücadele ve çığ önleme yapılarının tanıtımı
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Toprak erozyonu ve sel kontrolü hakkında temel bilgi ve kavramları, toprak erozyonu temel prensiplerini, süreçlerini, tahmin, ölçüm ve kontrol yöntemlerini, sel kontrolü ve sel derelerinin yeniden düzenlenmesi tekniklerini, Çığ ve çığ kontrolü süreçlerini ve tekniklerini öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Toprak erozyonunu, temel süreçlerini, ölçüm tekniklerini, simülasyon ve kontrol yöntemlerini kullanır
2 2. Arazi kullanımı, toprak özellikleri, bitki örtüsü ve toprak erozyonu konularındaki karşılıklı karmaşık ilişkileri açıklar
3 3. Çeşitli toprak erozyonu belirleme ve kontrol tekniklerini, tahrip görmüş arazi şartlarında kullanır
4 4. Sel ve sediment kontrolü teknik ve yapılarını açıklar
5 5. Potansiyel sel ve çığ alanlarını belirler, kontrol yöntemlerini kullanır
6 6. Sel Kontrol sistemlerinin planlanmasını öğrenir
7 7. Sel havzalarının önemini anlar
8 8. Çığ oluşumu ve süreçlerini özetler
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel Kavramlar (Erozyon, Sel ve Taşkın)
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 9-18 s.
2 Sel Oluşumunun Nedenleri ve Sel Zararları
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 18-26 s.
3 Sel Kontrolü – Orman Mühendisliği İlişkisi
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 26-37 s.
4 Erozyon ve Sedimentasyon
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 58-83 s.
5 Akarsu Dinamiği
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 85-131 s.
6 Sel Kontrolü
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 133-172 s.
7 Sel Kontrolünde Teknik Yapılar
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 175-284 s.
8 Sel Kontrolünde Kültürel Önlemler
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 284-300 s.
9 Çığ ve Çığların Sınıflandırılması
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 303-309 s.
10 Çığlardan Aktif Korunma
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 310-320 s.
11 Çığlardan Pasif Korunma
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 320-332 s.
12 Dere Havzalarının Gelişimi
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 333-344 s.
13 Sel Derelerinin ve Havzaların Sınıflandırılması
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 344-354 s.
14 Bitki Örtüsünün Yamaç ve Şev Stabilitesine Etkileri
  Ön Hazırlık: Görcelioğlu, E., 2003: 354-363 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 4
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 4
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 5
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 96    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Görcelioğlu, E., 2003. Sel ve Çığ Kontrolu. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Yayınları, Fakülte Yayın No: 473, 384 s., İstanbul.
Diğer Kaynaklar Özyuvacı, N., 2001. Kar Hidrolojisi. İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınları, Yayın No: 12, İstanbul.
Materyal
Dökümanlar -
Ödevler -
Sınavlar -
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri